Pevné puto [6O %]
Fantasy
Piatok, 05 November 2010 18:53

Recenzia na fantasy triler Petra Jacksona (KING KONG) PEVNÉ PUTO.

Najskôr si povedzme, prečo je PEVNÉ PUTO (ktoré som v preview zúfalo zaradil do kategórie fantasy a ani po pozretí hotového filmu si nie som istý, či dobre alebo zle) zvláštny film.

Celé dve hodiny som premýšľal, ČO PREBOHA kto OD NIEČOHO TAKÉHOTO ČAKAL. Hneď v úvode je neplnoleté dievča ZAVRAŽDENÉ sympatickým rozvedeným susedom, ale nikto mu na to nepríde. Koho mal TENTO film osloviť? KOMU je určený? Ústredný zlosyn je chlipný a slizký, Jackson sa ale bojí byť „SKUTOČNE ZLÝ“ a tak je všetko na Stanleym Tuccim, ktorý sa ako jeden z mála naozaj snaží a ako jediný za to bol nominovaný na Oscara. V jednej scéne máme sledovať fantastické pestrofarebné „nebeské svety“ (gigantické fľaše s loďkami), ktoré akoby vypadli z (úchvatnejšieho) AKO PRICHÁDZAJÚ SNY s Robinom Williamsom, aby nás následne zmrazil pohľadom na bielu kúpeľňu so zablateným oblečením/obuvou z miesta činu, na špinavom umývadle krvavá britva, v umývadle odporné chuchvalce niečoho a v špinavej vode vo vani HNUSNÝ HOLÝ CHLPATÝ CHLAP, TAKMER MU CEZ KALNÚ VODU PRESVITÁ STOPORENÝ PENIS. Čo preboha od TOHTO niekto ČAKAL? Že na to budú chodiť RODINY S DECKAMI a pritom POTENCIÁLNI SÉRIOVÍ VRAHOVIA po návod? PREČO mám byť nadšený z toho, že duch rozkúskovaného dievčaťa ŠŤASTNE pobehuje v „snovom svete“? Mám byť dojatý pri patetických rečiach, ktoré všetci vedú? Snažil sa nimi bezradne zúfalo impotentný režisér „ospravedlniť“ fakt, že jeho hrdinka je zavraždená rovno na začiatku? KTO preboha mu dal neskutočné peniaze? Prečo Jackson DOČERTA núti odjakživa SMIEŠNEHO Wahlberga k hereckému výkonu, keď celý svet vie, že toho nie je schopný?

Pokiaľ sa chcete kochať nebeskými zábermi, okej, ale nie je ich nejako extra veľa a budete sa k nim musieť prehrýzť desiatkami nudných dialógov a scén, v ktorých sa o herecký výkon spotene snažia herci, ktorí alebo nevedia hrať alebo majú slabú chvíľku (Weiszová, Sarandonová). Niektoré scény boli dokonca rozpačité (TO SA NAOZAJ MÁM SMIAŤ TOMU, AKO SI VYŠKERENÝ WAHLBERG ROBÍ SRANDU Z VRAŽDY VLASTNEJ DCÉRY TÝM, ŽE OBVIŇUJE Z VRAŽDY 80-ROČNÉHO SUSEDA, LEBO NOSÍ PLIENKY KVÔLI CHYTENEJ PROSTATE?).

Určite to má svoje momenty, snové sekvencie sú nádherné, Tucci „jede“ a niektoré scény sú tak dobre nakrútené, že sa až zahanbíte, keď si uvedomíte, že fandíte pedofilovi (náramok na poslednú chvíľu ukrytý pred policajtmi, uf ale mi odľahlo).

Je to komédia? Je to triler? Fantasy? Serial killer? Horor? Melodráma? Psychologická mysteriózna kriminálka? Bohužiaľ to v prvom rade nie je príliš dobrý film a kebyže sa fakt nahnevám, viac, ako 40% nedám. Peter Jackson sa chytil do vlastnej popularity, slávy, úspechu. Je to film, v ktorom len OBČAS preblesknú „tie okamihy“, kedy si poviete (ak ste jeho fanúšikmi) „TO je Peter Jackson“ a spokojne si dupkáte nohou. Takýchto okamihov je ale minimum, možno ak by bola minutáž obrezaná na rozumnejšiu hodinu a pol, bolo by to lepšie. Mňa film nechal chladným a hoci som od SPOLOČENSTVA PRSTEŇA po NÁVRAT KRÁĽA plakal, tu som len pozeral a pozeral a musel vlastne aj dosť smutne uznať, aká je škoda, že niekedy filmára zviaže gigantický celosvetový úspech.

Jackson mal v roku 2009 v kinách dva filmy. Okrem nesympaticky ambiciózneho PEVNÉHO PUTA, ktoré režíroval, produkoval a napísal scenár, ešte skvelý DISTRICT 9, ktorý len produkoval. Kým PEVNÉ PUTO získalo smiešnu jednu oscarovú nomináciu, Kreveťáci štyri, síce žiadnu nepremenili na zlato, ale nominácia v takých kategóriách, ako scenár či film, je neuveriteľná a pľuje do tváre Saoirse Ronanovej (POKÁNIE).

PEVNÉ PUTO je film s mimoriadne krutým a surovým príbehom, ktorý bol sfilmovaný ako rozprávka s poetickým hrdinkiným zasneným monológom, krásnym „alternatívnym“ svetom (polia lúky jazerá) a hŕstkou silných scén (keď sa na konci pri strome objavili „ostatné dievčatá“, možno padla slza). Nebudem tento film už ďalej zraňovať. Ublížil si sám.

- THE LOVELY BONES, USA/Nový Zéland/Veľká Británia 2009, cca 136 minút -

Réžia: Peter Jackson. Scenár: Fran Walshová, Philippa Boyensová, Peter Jackson (podľa knihy Alici Seboldovej). Kamera: Andrew Lesnie. Hudba: Leo Abrahams, Brian Eno. Strih: Jabez Olssen. Hrajú: Mark Wahlberg, Rachel Weiszová, Saoirse Ronanová, Stanley Tucci, Susan Sarandonová, Michael Imperioli, Peter Jackson (len cameo) a ďalší