Múmia (80 %)
Fantasy
Piatok, 30 Júl 2010 15:58

Recenzia na rozkošné hororové dobrodružstvo Stephena Sommersa Múmia (tá z roku 1999).

Stalo sa začiatok „moderného“ dvadsiateho storočia v mysticky založenom Egypte. Traja nevyrovnaní partneri vojak (Fraser), popletená knihovníčka (Weiszová) a jej márnotratný brat (Hannah) sa na ťavách vydávajú do smrtiacej púšte, v ústrety najväčšieho dobrodružstva svojich životov. V spoločnosti amerických kovbojov a pár ďalších šťavnatých podporných figúrok, však v ruinách podzemného pradávneho veľkomesta prebudia k životu strašné Zlo v podobe holohlavého zradného veľkňaza (Arnold Vosloo alias pravá ruka Lancea Henriksena zo ŽIVÉHO TERČA), ktorý pred stovkami rokov kvôli láske spáchal hrozný zločin, za ktorý ho potrestali zabalzamovaním zaživa. So svojimi drsnými pomocníkmi je však znova pri moci a chystá sa ovládnuť pravdepodobne úplne celý celučičký svet...

Už keď som MÚMIU videl 1x v kine, bol som z nej nadšený, som dodnes a nehanbím sa za to prvé, ani za to druhé. Zažil som si na vlastnej koži bombastickú reklamnú kampaň štúdia Universal, reči o revolučných trikoch (až také ostré to nakoniec nebolo, snímka bola „len“ nominovaná „iba“ za hudbu) a báječnej akcia vysokánskom rozpočte a áno, to všetko MÚMIA má, ale v prvom rade má báječne roztatárenú atmosféru, kde vás mohla v temnom podzemí zožrať múmia a kde si muži doberali ženy, ale v skutočnosti boli galantnými (len troška hanblivými, to sa stáva) džentlmenmi.

Režisér Sommers (ktorého predchádzajúce filmy typu CHOBOTNICA ma určite nenadchli a to sa pokladám za hororového fanúšika) namiešal taký špičkový mix akcie, odvahy, vtipu, lásky a možno i toho hororu, že vytvoril fantastickú odľahčenú atmosféru, akú si pamätám napríklad zo série INDIANA JONES (miestami je taká dobrá, až som mal pocit, že okolo musí na džípe prefrčať Harrison Ford a spriatelene Brendanovi kývnuť uznanlivo klobúkom). A rotačný guľomet k tomu, čo dodať.

Takisto herci sú výborní a ústredné trio ťažko mohlo byť lepšie/vydarenejšie. Fraser, kto by to bol doňho v roku 1999 povedal, je dokonalou kombináciou vtipu, odvahy a akcie. Kraľuje kúzelne plátnu len čo sa objaví na scéne a našťastie je hlavná postava, takže sa na ňom objavuje skoro stále. Weiszová je rozkošná, či už opitá alebo len (omylom) rúcajúca starobylú knižnicu s posvätnými zaprášenými zväzkami. Nuž a ak by sa vám zdalo, že Fraser je až príliš iba akčný a Rachel iba príliš zlatá, je tu spoľahlivý komický element alias John Hannah, ktorý je skvelý a asi si ho zamilujú aj heterosexuálni muži.

MÚMIA je ideálna kombinácia všetkého, čo chce človek v lete „odpočinkovo“ vidieť, takže treba určite spomenúť ešte výbornú výpravu (kameru mal na starosti Adrian Biddle – VOTRELCI) a hudbu spoľahlivého profesionála Jerryho Goldsmitha. Takmer pol miliardová celosvetová tržba onedlho na vlne piesku dovalila dvojku a trojku. Tie už ale nemajú čaro jednotky, ponúkajúcej mimochodom krásnu postavičku vojnového veterána-pilota, posadnutého „dobrou smrťou“.

- THE MUMMY, USA 1999, cca 120 minút -

Réžia a scenár: Stephen Sommers (voľne na motívy filmu z roku 1932). Kamera: Adrian Biddle. Hudba: Jerry Goldsmith. Strih: Bob Ducsay. Hrajú: Brendan Fraser, Rachel Weiszová, John Hannah, Oded Fehr, Jonathan Hyde, Arnold Vosloo, Kevin J. O´Connor, Bernard Fox, Erick Avari, Patricia Velasquezová a ďalší