Bude Temná veža?
Fantasy
Utorok, 11 Máj 2010 05:16

Ako to vyzerá so sfilmovaním fantasy ságy Stephena Kinga?

Pôvodne som chcel počkať, kým sa začne nakrúcať, ale o filmovej adaptácii Kingovej kultovej knižnej sedemčlennej (ak rátame aj poviedku „Sestričky z Elurie“, tak osemčlennej) ságy sa hovorí tak dlho, že som si takmer istý, že v najbližších rokoch prvá klapka nepadne. Všetci sa tvária, že padne. Ja tomu neverím. Napriek tomu je zaujímavé, pozrieť sa, ako sa filmová Temná veža vyvíja(la) naprieč rokmi.

Kingovo údajne životné dielo sa odohráva v alternatívnej dimenzii „prašnej nekonečnej krajiny“, ktorá má v sebe western, horor, sci-fi a fantasy. Pustou krajinou, kde-tu obývanou šialenými monštrami, putuje charizmatický mlčanlivý pištoľník Roland (kráľ hororu sa pri písaní inšpiroval Clintom Eastwoodom), naháňajúci „muža v čiernom“. Na konci ho síce doženie, ale... no... ja som to nepochopil. A to je ešte ten najľahšie pochopiteľný príbeh ságy, v ktorej si Stívn postupne dovolil v podstate úplne všetko: postavy prechádzajú zo „svojho sveta“ do „inej dimenzie“ (v skutočnosti „nášho“ sveta) a v záverečnej časti má dôležitú rolu sám King. Ako (ak vôbec) sa dá TOTO sfilmovať?

Keďže mi táto sága nikdy veľa nehovorila, patrím k tým, ktorí si radšej pozrú jej filmové spracovanie, než by sa zasa mali začítať do nekonečných tisícok strán čudného textu, oproti ktorému je Frodovo putovanie detinská detskosť (a Kingovo tisícstranové „To“ primitívnosť).

Počas boomu filmového Pána prsteňov (2001 – 2003) hollywoodski producenti samozrejme túžili z „Temnej veže“ urobiť „klasickú“ filmovú ságu, dajme tomu jeden film za dva roky... Harry Potter sa nakrúca od roku 2001 a nielenže divákov baví, ale kvalita s pribúdajúcimi dielmi nečakane rastie. Takže prečo nie. Pravda, že to vyšlo potterovkám, vôbec neznamená, že to môže vyjsť aj Rolandovi; Narnia má tiež sedem dielov, no už druhý bol prijatý divákmi s toľkými rozpakmi, že producenti museli sami seba niekoľko rokov prehovárať, aby nakoniec predsa len investovali aspoň do trojky, čím ale oficiálne filmovú Narniu uzavrú (v prípade gigantického úspechu ju samozrejme okamžite otvoria, ale s vyložene gigantickým úspechom už asi nepočítajú ani oni, ide skôr o posledné podojenie vemena, v ktorom predsa len ešte niečo zostalo, ale nie veľa). Eragon, ešte donedávna knižný trhák, sa dočkal jedného takmer trápneho filmu... Nie, Roland rozhodne nemá úspech zaistený.

Ja osobne by som si otravné filozofické putovanie za filozofickou vežou ako filmovú ságu predstaviť nielenže VEDEL, ale asi aj CHCEL. Najmä, ak bude zrozumiteľnejšie a normálnejšie (spravidla mi prekáža fádnosť v knihách a filmoch, ale King to s originalitou prehnal už v ešte relatívne obyčajnej prvej časti).

Ruchy okolo filmového spracovania ma nejaký čas úspešne míňali: rozčarovane som si prečítal prvý diel („Pištoľník“), ktorý bol úplne o ničom. V druhom príbehu („Traja vyvolení“) sa to troška rozbehlo, ale stále „nič moc“. Ešte som skúsil trojku („Pustiny“), no to už bolo fakt mimo a náročky som si prečítal posledné strany úplne poslednej časti (nazvanej proste „Temná veža“.). To, čo bolo medzitým („Čarodejník a sklo“, „Vlci z Cally“ a „Spev Susannah“), ma zatiaľ úspešne míňa a vôbec mi to neprekáža. Nečudo, že som sa po takýchto negatívnych skúsenostiach nestaral o to, kto (a či vôbec) ságu sfilmuje.

Do hry som vhupol, až keď sa o projekt začal zaujímať zázračný televízny („Nezvestní“) a filmový (Mission: Impossible III, prequel Star Trek) vizionársky režisér J.J. Abrams a vyjadril sa v tom zmysle, že by si vedel predstaviť VEĽMI DRAHÚ televíznu mini-sériu. Čo nie je v ére, kedy prvé časti „Nezvestných“ hravo strčili do vrecka väčšinu súčasnej filmovej produkcie, zlý nápad. Džejdžej má však momentálne plné ruky práce, v Spielbergovej produkcii ide režírovať „nové Blízke stretnutie tretieho druhu“ (alias Super 8) a rád by produkoval prequel ku Cloverfield a Cruiseovu štvrtú nemožnú misu (v réžii Brada „Ratatouille“ Birda) a pravdaže prichádza do úvahy i druhý Star Trek.

Po ňom sa o projekt začal, hoci sme to pravdaže aj tak všetci čakali, zaujímať Frank Darabont, spisovateľov kamarát, ktorý okrem Pochovaných zaživa a Majestica režíroval už iba kingovky, od návštevy Shawshanku po prechádzku zelenou míľou až po brodenie sa hmlou. Zrejme i jej zlé komerčné (ne)prijatie ich poslednej spolupráce (no, spolupráce, King s Hmlou nemal nič spoločné, dokonca s poďakovaním odmietol i cameo) sa ale postaralo o to, že Darabont, povestný dobrou náladou, začal mať zlú náladu, vykašľal sa na film, ktorý mal režírovať a momentálne zarezáva na zombíckej televíznej mini-sérii „The Walking Dead“. Pritom toto bolo asi jediné meno (a zostáva ním plus mínus stále), ktoré boli fanúšikovia ságy ochotní akceptovať, dokonca sa tešiť. Sám Darabont jednoznačne naznačil, že URČITÉ PLÁNY tu určite SÚ (Thomas Jane v úvode Hmly namaľoval Rolanda), ale plány a skutočnosť sú dve rozdielne veci.

Koncom apríla 2010 sa o príbeh začal zaujímať Ron Howard (ktorý po peckách Oheň a Apollo 13 výrazne zaostáva za svojou povesťou, viď. produkty Nezvestné a Da Vinciho kód). Ten povedal, že síce áno, ale „iba“ trilógia. To som teda zvedavý, veď niektoré časti ságy majú taký udalosťami, zvratmi, zápletkami a postavami naprataný dej, že už tie by sa dali rozdeliť na dva filmy, čiže zo sedemčlennej knižnej ságy by sa bez problémov mohla stať deväťčlenná. To by ostatne nebolo nič nové: z Hobita, jedinej knižky, sa majú stať dva filmy a záverečný diel potteroviek, „Relikvia smrti“, bude tiež rozdelený na dve celovečerné snímky.