Herkules [3O %]
Fantasy
Pondelok, 09 Február 2015 03:00

Recenzia dobrodružstva s The Rockom. Recenzia je zároveň reflexiou hercovej kariéry. Obsahuje spoilery a vulgarizmy!

Napriek tomu, že nejde o fantasy (viac nižšie), rozhodol som sa recenziu zaradiť do kategórie fantasy.

The Rocka vnímam ako hviezdu. Mohlo by sa zdať, že začiatky mal drsné a musel počas nich všeličo prehryznúť, ale nie je to pravda. Kráľ Škorpión v trháku Múmia sa vracia (recenzia jednotky) sa môže javiť ako obskúrne digitálne cameo, ale v tom čase už bol wrestlingovou mega-hviezdou, divákom sa páčil natoľko, že už o rok neskôr dostal spin-off a zaň zinkasoval veľmi pekných 5 a pol miliónika (ďalších sequelov a prequelov sa nezúčastnil).

Iste, mnohé veci mu nevyšli (Buď cool, Zúbková víla), avšak na opačnej strane stál jeden z najlepších akčných filmov desaťročia a len čo vstúpi do dvojok priemerne úspešných titulov, zo sérií sa stali hity (Cesta na tajomný ostrov, G.I. Joe). V neposlednom rade sa do veľkej miery pričinil o to, že dnes patrí séria Rýchlo a zbesilo medzi komerčne najúspešnejšie ságy sveta. Vďaka jeho angažovaniu v päťke a šestke sa z dovtedy „len“ úspešnej série stala giga-úspešná, s rozpočtami pohybujúcimi sa v priemere okolo 150 miliónov dolárov. Tento rok uvidíme sedmičku, znova s Rockom ako agentom Hobbsom. Špekuluje sa, že s už menším priestorom, no to nebráni občasným rečiam o spin-offe.

Komerčný potenciál tohto chlapíka je taký vysoký, že Sylvester Stallone si môže oprávnene búchať hlavu za to, že nevynaložil väčšie úsilie na jeho prehovorenie do Expendables. A Schwarzenegger môže ľutovať, že nemal odvahu postaviť sa proti nemu v niektorej časti Terminátora.

Každý, kto The Rocka pozná, pozná aj jeho namakanú kondičku. Patrí k minimu hercov, ktorí by za istých okolností dokázali zraziť k zemi päsťou koňa (otázkou je, prečo by to robili). Je to korba, ktorá kebyže použije stroj času, vráti sa do 80-tych rokov a začne sa biť so Schwarzeneggerom, nevedel by som, na koho staviť. A to bol Arnie niekoľkonásobný majster sveta v kulturistike! S Vinom Dieselom sa The Rock síce pobil, ale bolo vidno, že ho poriadne nezmastil len preto, lebo to muselo byť vyrovnané.

No a teraz si predstavte, že človek s TAKÝMTO telom pre potreby bájneho gréckeho poloboha Herkulesa trénoval tak silne, že následne začal tvrdiť „takúto perfektnú kondičku som nemal nikdy v živote“. Počujete dobre. Človek, ktorý už v roku 2001 pôsobil dojmom, že si dáva bolesť 30-členného motorkárskeho gangu na raňajky, tvrdil, že takúto kondičku ešte nemal. V rámci reklamnej kampane sa prvé fotky niesli v znamení tajnostkárstva. Videli sme len mega-svalnatého obra odzadu. Neboli to triky, neboli to masky. Boli to reálne svaly chlapa, ktorý mal neskutočné svaly už pred prípravami na túto rolu.

Herkules ako postava ma nijako extra nezaujíma (seriál s Kevinom Sorbom sa mi svojho času páčil, ale to som mal, čo ja viem, 14 rokov?). No keď som videl, aké svalnaté monštrum sa z už predtým monštruózneho herca stáva, začal som sa opatrne tešiť.

Trailery ma však neoslovili a podozrivo vyzeralo aj to, že okolo The Roka producenti (v čele s režisérom Vitajte v džungli) postavili zvláštnu bandu neznámych tvárí, polozabudnutých hercov (Joseph Fiennes alias zákerný kňaz z druhej série American Horror Story), nikdy sa poriadne nepresláviacich tvárí, polomŕtvych veteránov (sedemdesiatnik John Hurt už v Hellboyovi z roku 2004 pôsobil ako osemdesiatnik), hercov z podporných rolí (Ian McShane alias „Dedo Mráz“ z druhej série American Horror Story + Čiernofúz z Pirátov Karibiku 4) a neznámej kočky, ktorú by ste si radi predstavili v hardcore porne. Čudná banda, komu napadlo dať ju dokopy?

Film má dve veci, ktoré stoja aspoň za niečo: The Rocka a ne-fantasy scenár, popierajúci mýty a legendy. Takže Herkules má síce povesť neporaziteľného nadčloveka, ale nevidíme ani jedného boha a do popredia je pretláčaná teória, že všetko sú to len výmysly a Herkules je v skutočnosti obyčajný, „trocha“ väčší chlap. Film ma strašne nudil, takže je možné, že som občas na hodinku zaspal, ale pokiaľ viem, nie je v ňom žiadny poriadny dôkaz toho, že ide o Diovho ľavobočka.

Napr. sa ukáže, že nebojoval s trojhlavým vlkom, ale ho nadrogovali a bojoval s tromi vlkmi naraz, ktorí mu ale halucinogénne splynuli do jedného.

Alebo „skutočná pravda“ o tom, že holou päsťou dokáže zabiť chlapa (hrot šípu).

Alebo s kentaurami. Stoja presne v takej polohe, že keď ich kamera zaberá, vyzerajú ako polokone; v skutočnosti ide o obyčajných jazdcov, sediacich na koňoch, ktorým ale nie je vidieť hlava.

Neschopný režisér Ratner Herkula ukazuje dávno po tom, čo splnil legendárnych 12 úloh (zabitie Hydry a iných fantasy tvorov). Takže sa nedozvieme, či ide alebo nejde o poloboha. Zlou správou je, že ten film je taký blbý, nudný a nezáživný, že vám to bude jedno.

The Rock nahodil okrem fyzičky i solídnu bradu a dlhé vlasy. Mám podozrenie, že šéf kastingu mal za úlohu obklopiť tohto 193 centimetrov vysokého chlapa čo najmenšími mužmi a ženami, aby oproti nim vyzeral hrozitánsky veľký. Vydarilo sa, snáď v žiadnej scéne nemá dôstojného protihráča; všetci oproti nemu naozaj vyzerajú ako drobní ľudia. Škoda absurdnej prikrývky hlavy a ešte absurdnejšej zbrane (asi aj Ivanov kyjak z Mrázika pôsobil hrozivejšie).

V rámci „démytizácie“ gréckeho poloboha zašiel skurvený Ratner tak ďaleko, že z one man show urobil tímovku. Štíhla bitkárka, sarkastická komická postavička, charizmatický temný zabijak atď. The Rock nie je na tímovky zrodený. Už ako veliteľ tímu v Doome nevyzeral dobre.

Herecké výkony nie sú dobré. Najlepší je The Rock, ale aj on iba gúľa očami a občas zreve, lebo má duševnú traumu. Ostatní sú plus mínus o ničom. Občas niekto predvedie zaujímavý akčný pohyb alebo dokonca z úst vypustí hlášku, ktorá je troška vtipná, ale za zmienku stojí snáď len Rufus Sewell (Príbeh o rytierovi, Bytosť z hlbín). McShane je otravný a keď som tohto „zadýchaného dedka“ videl v polohe nezničiteľného zabijaka, bolo mi trápne zaňho. Joseph Fiennes vyzerá tak čudne, že som až vďaka titulkom zistil, že to bol on. WTF. Po tom, čo hajzel Ratner v Červenom drakovi znemožnil jeho bráchu Ralpha, prišla rada naňho. Čo sa dá robiť, mal s tým rátať. Ešte dodám, že Hurt nevyzeral na umretie, čo je nečakané.

Scenár nestojí ani za fúrik hnoja. Jediné, čo je na ňom originálne, je spomínané spochybňovanie Herkulovej božskej sily. Inak je scenár hrozne predvídateľný, klišé postavy. Mrzí ma, že The Rock tak tvrdo makal kvôli takémuto béčku. Síce stálo 100 miliónov, ale triky sú slabé a ak to mám troška prehnať, porovnateľné s tými zo seriálu. Zvláštne pôsobia sčista-jasna sa meniace počty armád, vinou čoho niečo, čo vyzerá ako potýčka desiatich chlapov, sa „zrazu“ zmení na veľkú vojnovú scénu.

Blbec Ratner je pre efekt schopný ukázať akúkoľvek kravinu, vrátane zabijackych vozov. To boli AKÍ machri-kočiši, že dokázali jazdiť na centimetre presne, že zranili/zabili len nepriateľov!? Zaujímalo ma tiež to, aké (a z čoho) gaťky nosia Amazonky, či je Herkules pod sukňou naostro (ale asi nie), ako si dokázal vyrátať, že namiesto princeznej šutrami, ktoré vytrhol s reťazami zo skaly, trafí chlapa, ktorý ju práve išiel sťať a nie ju. Podobných kravín je film plný a to, že som ich odhalil nevypovedá o mojej inteligencii, ale o inteligencii - či skôr „inteligencii“ - scenáristov.

Kebyže má Ratner gule a dá cameo Kevinovi Sorbovi, možno dám o 10% viac. Ale všetci už dávno vieme, ako je to jeho menovanými partiami.

Je to mizerný mix 300, Tróje, Kráľa Škorpióna, remake Barbara Conana, Kráľa Artuša, Súboja titanov a seriálu so Sorbom. Pričom, samozrejme, už väčšina zo spomenutých titulov nestála za veľa. Naivné, hlúpe. Slušné záverečné titulky. Dve veľké akčné scény sú nakrútené dobre, ale čakal som viac. Som rád, že sa z toho nestal trhák, takže budeme oslobodení od série, no kvôli The Rockovi ma mrzí, že jeho obrovská snaha sa takto skončila. Pripadá mi to takto:

Dva dni pred nakrúcaním, dvere na The Rockovom karavane sa rozrazia a dnu vtrhne Ratner. „Doprdele Dwayne, zlato, som úplný kok*t. Mal som doteraz plno roboty s ku*vením sa a braním drog, až teraz som si prečítal scenár... a to ti je úplná chujovina! Ale úplná!“

„Hmmmmm.... Čože?“

„Ty si to nečítal?“

„Nie. Hovoril si, že ti mám veriť. Vraj je to pecka a mám sa sústrediť na posilňovanie.“

„Aha. No, hm, to si nepamätám, že som ti hovoril, ale asi som bol nadrogovaný, sorry. Takže si to nečítal?“

„Nie.“

„Kurva. No nič, je to proste sračka. Nechápem, že to prešlo cez producentov, ale asi im na tom nezáležalo.“

„Preboha, čo urobíme?“

„Mali by sme sa tváriť, že o ničom nevieme. Nemôžeme to stopnúť. Je neskoro.“

„To som makal ako kôň kvôli tomuto?!“

„Nuž... čo sa dá robiť, už to tak vyzerá. Sorry. Ale neboj sa, niečo spolu ukuchtíme a nejako to dopadne. Diváci sú aj tak koko*i.“

„Moji fanúšikovia nie.“

„To je síce pekné, ale... Ehm, očúvaj, teraz som si spomenul, že ti mám povedať aj o rozpočte.“

„Čo je kurva s rozpočtom?“

„Znížili nám ho o polovicu. Teda na rovnú stovku.“

„ČOŽE?!?!?“

„Dwayne, 100 miliónov je pekný peniaz...“

„Možno v roku 1998. A nehovor mi Dwayne, ty hajzel. Hovorili mi, aby som sa s tebou nedával dokopy, dodrbal si kariéru už Anthonymu Hopkinsovi, Edwardovi Nortonovi, Jackiemu Chanovi...“

„Ten si ju dodrbal sám. A takto sa so mnou už nikdy nebav, ty športovec. Poviem ti to takto: ak pozajtra nenapochoduješ pred kameru, urobím ti zo života peklo.“

„Hej, čo si to dovoľu-“

„Porozvláčam ťa po súdoch, až budeš plakať. Tvoja rodina tiež.“

„Ty hajzel. Vieš, kto ja som? Ale dobre teda, urobím to.“

A tak to urobil.

„Čo tam tak stojíte? Choďte niekoho zabiť.“

Hercules, USA 2014, cca 98 minút

Réžia: Brett Ratner. Scenár: Ryan Condal, Evan Spilioropoulos (podľa komiksu Stevea Moorea). Hudba: Fernando Velázquez, Johannes Vogel. Kamera: Dante Spinotti. Hrajú: Dwayne Johnson, Aksel Hennieová, Rebecca Fergusonová, Ian McShane, John Hurt, Rufus Sewell, Joseph Fiennes, Ingrid Bolsø Berdalová, Joe Anderson, Peter Mullan a ďalší

............................................................................................................................