Hobit: Bitka piatich armád [7O %]
Fantasy
Pondelok, 29 December 2014 03:00

Recenzia záverečného dejstva.

Obsahuje spoilery.

Tak a je to za nami. Tri filmy, tri roky. A pocity? Rozpačité. Z trilógie, i, aspoň troška, aj z jej zavŕšenia. A to napriek tomu, že ide o najlepší diel. Ale bez chýb rozhodne nie je.

Na konci dvojky som si hovoril, čo v trojke preboha bude robiť Smaug, keď je to také monštrum, že jazerné mesto, akokoľvek veľké, ale celé z dreva, hoci na vode, určite dokáže zničiť za pár sekúnd. To budú všetci tak rýchlo hasiť, že boj s obyvateľmi mesta bude trvať tri hodiny? Jackson to vyriešil tak, že drak raz vypľuje oheň, ktorým naozaj zapáli celé mesto... a následne je zabitý. No... ok, dobre teda!

Martin Freeman je asi lepší herec, ako Elijah Wood, napriek tomu si aj po troch filmoch myslím, že s Woodom mal Jackson veľké šťastie. Freeman pôsobí dospelejšie, ale že by z toho vyplývalo nejaké extra plus, to povedať nemôžem.

Ian McKellen nie je už ďaleka taký čarovný a magický, ako bol v Pánovi prsteňov. Možno by bolo lepšie, ak by Jackson do Hobitov rolu pre-obsadil Seanom Connerym. Občas som mal pocit, že umiera.

90% trpaslíkov je zbytočných, v pohode by to išlo bez nich a sú tu iba preto, lebo boli v knihe. Pritom v knižnom Pánovi prsteňov bolo veľa vecí, ktoré vo filmoch neboli. Jeden je „obézny a tým pádom komický“ a druhý má dobrú baranicu. Len starý trpaslík s bielou bradou má čosi, čo okrajovo pripomína „povahu“. Plus ju má samozrejme aj Thorin a bojovník Dwalin, ale inak bieda. Aj po troch rokoch a troch filmoch si trvám na tom, že niektorí trpaslíci za celý ten čas prehovorili maximálne štyri vety. Už viem, prečo Jackson nerobil žiadne veľké haló, keď postavy trpaslíkov obsadil: proste to preňho boli obyčajní štatisti, ktorých potreboval len aby zaplnili scénu.

Veľa sa nahovorilo o tom, ako na Hobitoch maká Benedict Cumberbatch. Nie je to pravda: ako predchodca Saurona má nepostrehnuteľné cameo a ako hlas Smauga... Nuž, toho fakt mohol dabovať hocikto.

Logické koko*iny. Galadriel, Elrond a Gandalf evidentne vedia kľúčové informácie (návrat Saurona, Bilbo vlastní Jeden Prsteň), ale nič s tým nerobia a tvária sa, že to nie je žiadny problém. Gandalf priznáva, že vie, že Bilbo má prsteň a Galadriel s Elrondom vedia, že Sauron sa prebudil a hoci ho nateraz zahnali, skôr alebo neskôr sa znova objaví. Oni ale problém neriešia a potom sú prekvapení, že sa začne Pán prsteňov. Jackson sa to snaží občas vysvetliť (Sarumanova v kontexte Pána prsteňov zábavná/mrazivá hláška „Saurona nechajte na mňa.“). Ale nepomáha to (nevraviac o tom, že cameá Galadriel, Sarumana a Elronda pôsobia ako päsť na oko a sú nezmyselné).

Film obsahuje mnoho ďalších nelogických kravín, ktoré sú tu len preto, lebo si Jackson myslel, že dobre vyzerajú. Takže jeden z mega-škratov sa prepadne do zamrznutého jazera a veselo si pláva pod ľadom, hoci ho obrovská železná guľa, ktorou sa oháňal, či čo to bolo, mala okamžite stiahnuť ku dnu. A aby to Peter zaklincoval, daná osoba sa následne VYMRŠTÍ spod niekoľkocentimetrovej vrstvy ľadu a akčná scéna pokračuje.

Scéne Gandalfa a Galadriel mám rozumieť tak, že sa tajne milovali? Čo im v nasledujúcich desaťročiach bránilo naplno do toho kopnúť?

Spomínate si na „medveďa“ na začiatku Smaugovej pustatiny? Už vtedy som mal obavy, či táto postava bude v trojke zužitkovaná. Čo myslíte? Je? Nie je. Objaví sa na 10 sekúnd. Úplne ma to rozhodilo a šokovalo.

Takisto Radagast. Neuveriteľné.

Luke Evans je fajn, ale tiež „náhle“ zmizne z deja a keď sa objaví, má to na diváka rušivý vplyv. Vlastne ani neviem, či išlo o kladnú postavu, alebo o blbečka medzi dvoma armádami.

Obdivuhodne zlé narábanie s postavami si Peter s radosťou necháva i pre nové postavy: Thorinov „prasací“ bratranec Dain proste mizne z deja. A že ho hrá Billy Connolly som zistil až na IMDb.

A slizká pravá ruka správcu jazerného mesta? Ten taktiež zmizne. Už len Sarumanove a Grímove „zmiznutie“ v Návrate kráľa bolo zvrhlejšie.

Dve (zdanlivo?) kľúčové postavy dvojky, správca a Smaug, sú zabité v úvodných desiatich minútach. Doteraz som sa z toho nespamätal.

Knihu som si nepamätal, ale myslel som si, že keďže ide o rozprávku pre najmenších, žiadny z trpaslíkov neumrie. V trojke prekvapivo zomrie viacero z nich, ale v dvoch prípadoch Jackson doplatí na to, že ich odsunul na vedľajšiu koľaj v prvých dvoch dieloch. Ich smrť má diváka hlboko zasiahnuť, ale nezasiahne, lebo sú to iba nedôležití štatisti. Niečo ako smrť agenta Coulsona v Avengers. Až smrť tretieho trpaslíka diváka zasiahne; jeho predsmrtný preslov príjemne kopíruje dojímavý „koniec“ Sama v Návrate kráľa. Jackson vo svojich filmoch často chápe odvahu ako synonymum domaseda. Čo je zaujímavé. Bez irónie.

Chápem tomu správne, že Tauriel a Legolas spolu chodili, Tauriel sa potom úplne nezmyselne buchla do Kiliho (Filiho?), ten zomrel, ona nad jeho telom plakala, uvidel to Legolas, bez slova ju opustil a odišiel do lesov za Aragornom?

Kde trpaslíci vzali „kozy“?

Gloch tu nie je ani sekundu.

Ehm, čo sa stalo so „zázračným kameňom“, ktorým bol Thorin posadnutý a ktorý mu „ukradol“ Bilbo?

Orly si po toľkých cameách a deus ex machina zaslúžia spin-off.

Legolas má po prekvapivo obrovskom priestore z dvojky v trojke priestor menší, čo je škoda.

Jackson sa zastrájal, že trojka bude veľkým mostom medzi Hobitom a Spoločenstvom Prsteňa. Nie je. Je spomenutý Aragorn (aj to trápne tajnostkársky bez mena – to fakt Legolasovi fotrík nemohol povedať meno?!) a vidíme cameo Iana Holma. Všetko. Žiadny Mortensen, žiadny Gimli, žiadny Frodo. Občas dokonca udalosti nie príliš zrozumiteľne „súhlasia“ s tými, ktoré zaznejú „neskôr“ v Pánovi prsteňov. Napr. v PP bola často spomínaná neznášanlivosť trpaslíkov a elfov, ale v Hobitoch, hoci sú elfovia troška arogantnejší, trpaslíkom vždy pomohli a obetovali kvôli nim množstvo životov.

Vigga mám rád, ale chýbal tu. Kde je chyba? Nechcel ho Jackson? Nechcel to Mortensen? Mal by si uvedomiť, akému režisérovi a akej postave vďačí za svoju terajšiu nezávislosť a vážiť si svojich fanúšikov.

OK a teraz plusy.

Film po vizuálnej stránke parádne zapadá do série s Pánom prsteňov, všetko je povedomé, výprava, používané kostýmy, opotrebované zbrane, „detailné“ rekvizity, divočina, hrady, mestá a mestečká. Občas sa Jackson až príliš utrhne z reťaze (sob), ale dá sa to prežiť.

I keď má Legolas menší priestor, znova dostáva šialené akčné momentky.

Jackson prekvapuje. Myslel som si, že v „nasledujúcej“ trilógii nie sú Tauriel, Legolasov otec, Radagast a „medveď“ preto, lebo zomreli v Hobitovi 3, ale až také jednoduché to nie je.

Za plus by som paradoxne označil aj to, čo niektorí označia za mínus. Ústredná „bitka“ pôsobí napriek celkovej pretrikovanej epickosti menšie, ako vojny z Pána prsteňov. Neviem, či to bol zámer alebo nie, ale podľa mňa je logickejšie, že scény z „menšieho“ Hobita sú, ehm, menšie, ako tie z Pána prsteňov. Túto „poštuchovačku“ totiž len ťažko môžeme pokladať za vojnu piatich armád. Trpaslíčia armáda OK, elfia tiež a škratia detto. Ale orly priletia až minútu pred koncom a je ich okolo 15. Pokladať zdecimovaných „pár“ rybárov za armádu je tiež prehnané.

Mnohí pred rokmi Jacksonovi prorokovali, že mu väz zlomí na filmový prevod nesmierne náročný Pán prsteňov. Nakoniec mu ho zlomila rozprávka pre najmenších. Alebo aspoň nalomila.

The Hobbit: The Battle of the Five Armies, USA | Nový Zéland 2014, cca 144 minút

Réžia: Peter Jackson. Scenár: Peter Jackson, Fran Walshová, Guillermo del Toro, Philippa Boyensová (podľa knihy J.R.R. Tolkiena). Hudba: Howard Shore. Kamera: Andrew Lesnie. Hrajú: Ian McKellen, Martin Freeman, Evangeline Lillyová, Luke Evans, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Cate Blanchettová, Christopher Lee, Richard Armitage, Benedict Cumberbatch (len hlas), Lee Pace, Billy Connolly, Ian Holm, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy a ďalší

............................................................................................................................