Vládkyňa zla [5O %]
Fantasy
Pondelok, 30 Jún 2014 03:00

Recenzia rozprávky s Angelinou Jolieovou.

Obsahuje spoilery.

Snehulienka a lovec sa stali hitom možno práve vďaka tomu, že poňali notoricky známu (= krajne nudnú) rozprávku trocha inak. Síce neboli prví, ale kto si dnes spomenie na Snehulienku a Popolušku (Večný príbeh) s Drew Barrymoreovou? Troška inak podané známe rozprávky sa dostávajú do módy. Okrem už spomenutých ešte napr. Jack a obri. Nuž si u Disneyho povedali, že by nebolo od veci narvať 180 miliónov do nového spracovania Šípkovej Ruženky.

V ich verzii sa zmenilo napríklad to, že hlavnou postavou nie je Ruženka, ale zlá víla v podaní mega-hviezdy Angeliny Jolieovej, ktorá si to produkovala.

Spomínam si na to celkom živo. Písal sa rok 2000 a ja som bol v kine na 60. sekundách. Nebolo to také dobré, ako som čakal, ale pár plusov by sa našlo. Z nich jednoznačne vytŕčala vtedy neznáma Angelina. Hovoril som si „fúha, to je dračica, to je herečka, snáď sa raz stane veľkou hviezdou, prajem jej to, ale Hollywood takú originálnu babu určite nikdy nebude rešpektovať“.

Nuž... dnes je rok 2014 a Angelina a Brat Pitt sú jeden z najznámejších hollywoodskych párov, hrajú v trhákoch a berú astronomické - teoreticky nenormálne - honoráre. Toto ale nie je tá Angelina, ktorú som si zamiloval pri jej hrách s radiacou pákou. Nie, táto Angelina je popletená a tak trocha stratila samú seba. Stala sa tieňom samej seba. Niekto by povedal, že proste len dospela a začala žiť normálny život ženy, manželky, matky. Ja som od nej ale čakal niečo iné. Je to samozrejme jej vec, ale moja zasa je, či ju budem mať rád. A nie. Už dávno Angelinu Jolieovú nemám rád. V lepšom prípade ma krajne nudí (a nehrá v dobrých filmoch! Kauza CIA bola utrpenie, Pán a pani Smithovci nuda a Salt škoda reči).

Dobrou správou je, že ako de facto ústredná postava nie je vyložene protivná, čo je samozrejme dôležité (viete si predstaviť stráviť hodinu a pol v spoločnosti neschopnej s prepáčením kravy?).

Oceňujem snahu tvorcov zatlačiť nezaujímavú Ruženku do úzadia a do popredia postaviť zlú vílu, ktorá je ale tak solídne psychologicky prepracovaná, že v zásade chápeme jej motiváciám.

Aspoň chvíľku. No asi po trištvrte hodine prestanú dávať zmysel. A to nie len motivácie jej, ale aj ostatných postáv. Napríklad kráľ sa zo sympatického, zvedavého a citlivého mladíka proste „len tak“ a „odrazu“ zmení na bezcharakternú sviňu, na konci „neprecitne“ a scenáristi dokonca siahnu po obludnom klišé, v ktorom ho Angelina nechá žiť, odpustí mu, otočí sa mu chrbtom, on vytiahne nôž/meč a vrhne sa na ňu, aby ju zabil. Niektoré klišé mali bolestivo zdochnúť už pred desiatimi rokmi a nie nás otravovať v roku 2014.

Pravdupovediac ale zmysel nedáva ani Jolieovej konanie. Spočiatku má logiku, ale v scéne s kolískou ju to mať prestane. Prečo práve takto sa rozhodla potrestať kráľa? Veď to nedáva najmenší zmysel. Jeho dcéra sa má stať krásnou dievčinou, ktorá prežije nádherných 16 rokov života a potom sa zrazu pichne na KOLOVRÁTOK (čo to je?!) a upadne do večného spánku (nebola by lepšia smrť?), z ktorej ju vyslobodí len bozk z čistej lásky? A čo ak by ju pobozkal jej otec? Síce medzitým zošalel, ale keď sa mu dcérka nečakane vráti, je vidieť, že na ňu nezabudol. Všetko to robil len kvôli nej. Čiže z lásky. Takže prakticky stačilo, aby ju proste pobozkal a bolo by po probléme, nie?

Bál som sa, že tvorcovia sa úplne zbláznili a že pred slabým akčným finále na scénu nabehne mladý princ, Ruženku pobozká a ona sa prebudí. Podotýkam, že dovtedy sa videli RAZ. Našťastie, autorom bozku je nakoniec pomerne prekvapivá osoba.

Angelina si k Ruženke počas 16. rokov vytvorí materinský vzťah, čo pôsobí veľmi zvláštne, ale rovnako pôsobia aj tri víly, ktoré kráľ poverí tým, aby Ruženku tajne previezli do bezpečia, tam ju 16 rokov (a jeden deň!) držali a potom ju priviezli naspäť. Veľmi zvláštne to pôsobí z toho dôvodu, že víly de facto patria pod Angelinu, pričom teoreticky práve pred ňou má byť Ruženka ukrytá. Samozrejme, Angelina Ruženku nájde približne tri sekundy po tom, čo ju víly rafinovane odvezú do bezpečia a nasledujúcich 16 rokov ju sleduje a postupne si k nej nachádza vzťah.

Jej havraní sluha je zbytočný, hrá ho o ničom herec a keď sa Ruženka od víl dozvie, že tá fajn „kmotra“ je vlastne celý čas zlá, v sekunde ju zaprie, hoci predtým s ňou takmer dve desaťročia tvorila nádherný citlivý pár. Ani sa ju nesnaží pochopiť.

Extrémne zvláštne je, že jediné, na čo sa kráľ po 16. rokoch úpenlivého paranoického rozmýšľania nad tým, ako poraziť vílu, zmôže, je, že dá vyrobiť jednu železnú sieť a zopár reťazí. Wow no teda.

Nevyspytateľné sú tiež Jolieovej magické schopnosti. V jednej chvíli dokáže (i bez krídel) robiť nepredstaviteľné kúzla, v druhej ju takmer zlikviduje osem zbrojnošov a jej nenapadne použiť na nich čary. Nenapadne jej ani premeniť uväzneného draka na myš a potom, keď sa dostane z reťazí, znova na draka. Nenapadne jej zbrojnošov premeniť na kamenné sochy. Nenapadne jej proste nič.

Otázne je aj to, prečo starému kráľovi stačilo priniesť Angeline krídla, keď bez nich je rovnako mocná ako s nimi, akurát nevie lietať.

Prekvapilo ma, ako málo atrakcií tento film ponúka.

Bez debaty nie je akčný – ak necháme bokom úvodnú scénu vojsko verzus lesná ríša a záverečné naťahovanie sa s drakom, tak tu v podstate nie je žiadna (!) akčná scéna. Nie je tu však ani humor (tuším som sa dva razy uškrnul), dojemné scény nie sú dojemné, herecké výkony sú ledva postačujúce a lesná ríša je čudným skĺbením temnej mytológie z Pána prsteňov a vyložene rozprávkovej detinskosti, kde po sebe počítačové sranda-príšerky hádžu blato a chichocú sa tomu.

Kam teda išli všetky tie peniaze? Ak necháme bokom Jolieovej akiste nemalý honorár, tak do trikov. Film nemá takmer žiadne akčné scény, no trikov je požehnane. Nemalá časť deja sa odohráva v lese plnom jazier, riek, veľkých prírodných scenérií a počítačových obyvateľov. Bolo to moje prvé 3D (ak nerátame staré samolepkové 3D albumy s Ninja korytnačkami), tak za to 10% navyše ako bonus. Inak by to bolo za rovnú štyridsiatku. Sorry.

Maleficent, USA | Veľká Británia 2014, cca 97 minút

Réžia: Robert Stromberg. Scenár: Linda Woolvertonová. Hudba: James Newton Howard. Kamera: Dean Semler. Hrajú: Angelina Jolieová, Juno Templeová, Elle Fanningová, Sharlto Copley, Miranda Richardsonová a ďalší