Jack, zabijak obrov [4O %]
Fantasy
Piatok, 20 September 2013 03:00

Recenzia rozprávky Bryana Singera s Nicholasom Houltom a Ewanom McGregorom.

Bryan Singer. Mám ho rád. Jeho NADANÝ ŽIAK je jednou z najlepších adaptácií Stephena Kinga, ZVYČAJNÍ PODOZRIVÍ majú jeden z najnečakanejších záverov desaťročia a prvé dva diely X-MEN sú pre mňa klasikou, hoci s podozrivými trikmi. Navyše stojí za jedným z mojich najobľúbenejších seriálov.

Faktom ale je, že keď odmietol tretích X-MENOV (kvôli SUPERMAN SA VRACIA), začala sa mu na päty lepiť smola. A má ju tam dodnes. Čo je smutné, lebo SUPERMAN SA VRACIA vznikol už v roku 2006 a odvtedy stále akosi nič. Pokúsil sa o návrat viacerými snímkami, ale nedosiahli požadovaný komerčný úspech alebo ho dosiahli, ale vzhľadom na monštruózny rozpočet nebol dostatočný. To bol prípad SUPERMANA SA VRACIA (ktorý následne štúdio ignorovalo a v roku 2013 urobilo nový reštart série) a VALKÝRA nebola zlá, ale nebola ani ktovieako dobrá. Proste zle, zle, zle.

Keďže ale jeho posledné snímky majú k vyloženým katastrofám predsa len pomerne ďaleko, nedostal v Hollywoode stopku a v roku 2013 sa pokúsil „vrátiť“. Rozprávkou o ľudožravých obroch za takmer 200 miliónov dolárov.

Ťažko povedať, ktorý producent mu to dovolil. No výsledok v kinách finančne prepadol. Čo je ešte horšie, jedná sa možno o ešte nudnejší a zbytočnejší film v Singerovej filmografii, ako VALKÝRA. Neviem, či sa s ním niečo stalo, či je posledných X rokov pod mimoriadnym stresom a tlakom alebo má psychické problémy a je rád, že vôbec dokáže udržať kameru. JACK, ZABIJAK OBROV ale pôsobí ako niečo, za čo bojoval celé roky, no všetky štúdiá v Hollywoode ho od toho odhovárali, lebo z toho za žiadnych okolností nemohlo vzísť nič dobré. On ale tvrdohlavo bojoval a nakoniec sa našiel šialenec, ktorý mu odklepol stovky miliónov dolárov. A výsledok? Z tohto naozaj asi nič extra dobré vzísť nemohlo.

Počas nakrúcania sa stalo všeličo, od zmeny názvu (pôvodne „Jack the Giant Killer“) po odsun premiéry; pôvodne mala prebehnúť v roku 2012 (bolo to dokonca aj v traileroch), ale nakoniec z toho bol rok 2013. Všetci síce svorne tvrdili, že odsun bol len kvôli náročným efektom, ale poznáte to...

Hodnotenie 40% môže vyzerať prehnane prísne, ale proste ma už nebaví tolerovať Bryanove priemerne odvedené práce, ktoré sa tvária ako neviem čo.

Iste, Ewan McGregor (TRAINSPOTTING, „nové“ STAR WARS, GHOST WRITER, LOSOSY V JEMENE, NIČ NÁS NEROZDELÍ) ma bavil. Nebol nijako mimoriadne fyzicky zmenený, ale i tak som dlho rozmýšľal, či je to naozaj on. Ale bol to on. Sympaťák, ale malo ho byť viac.

Nicholas Hoult. Kde sú jeho detské časy v AKO NA VEC? Dnes tu máme dospelého mladého muža, ktorý asi vie čo robí (SÚBOJ TITANOV, X-MEN: PRVÁ TRIEDA). Hlavnú rolu zvládol, ale je skôr akceptovateľný, štandardný a adekvátny, než fantastický, famózny a nadpriemerný.

Ian McShane („American Horror Story - Asylum“, štvrtí PIRÁTI KARIBIKU) ako kráľ. Vzbudzuje rešpekt, ale prekvapivo aj emócie. Typ rozprávkového kráľa, ktorý je vdovec a pôvodne chcel mať plno synov, nakoniec mal ale „len“ jednu dcéru. K tej si ale behom rokov vytvoril taký dobrý vzťah, že by pre ňu obetoval život. Ale naoko sa k nej správa relatívne odťažito. Niečo ako Mario Adorf z PRINCEZNEJ FANTAGHIRO. Bohužiaľ podobne ako Ewan, ani on nie je na plátne až tak často.

Poteší aj neznáma Eleanor Tomlinsonová (ILUZIONISTA, ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV) ako princezná. Stanley Tucci nepoteší; ako chvíľkový hlavný zloduch (tradične) slabý. Už ani neviem, kedy ma v nejakom filme ten človek bavil. Ostatní sú len krovie a štatisti. No fanúšikovia VOTRELCA 3 (ak takí teda vôbec na Zemi žijú...) možno nájdu Ralpha Browna alias „osemdesiat päťku“.

S filmom býva spájaný Bill Nighy. Ale nehľadajte ho, v skutočnosti „iba“ „predhrával“ dvojhlavého obra. Metódu Glocha z PÁNA PRSTEŇOV, takže hlas a mimika sú Billove. Asi bolo múdre osloviť práve tohto človeka, viď. jeho perfektná detailná práca na kapitánovi Bludného Holanďana v druhých a tretích PIRÁTOCH KARIBIKU.

Apropo triky. Sú pomerne gigantické a obria armáda je niečo, čo by ešte pred pár rokmi nebolo možné nakrútiť (asi...). Každý z obrov vyzerá relatívne jedinečne, ale tiež dosť strašidelne, často ľuďom hryzie hlavy a špára sa v nose a všeličo z neho vyťahuje. Skutočne netuším, aké bola cieľové publikum, ktoré Bryan chcel osloviť. Lebo, s prepáčením, normálny dospelý mu na rozprávku o obroch nepôjde (ako potvrdili slabé tržby) a pre dieťa je film príliš „nebezpečný“.

Vydarili sa občasné záchvaty citov v dialógoch s inteligentnými postavami, ktoré sú hrané hercami, ktorí vedia zahrať rolu iba tým, že na seba nenápadne žmurknú a divák je z toho hotový. Problém je, že to trvá skoro dve hodiny a napriek tomu je to skratkovité. O postavách sa toho veľa nedozvieme, koniec mohol byť dojímavejší a čo chcel kto povedať poslednými sekundami, to fakticky netuším. Možno si myslel, že to bude vtipné, ale nebolo. A vôbec nie je vysvetlené, čo sa vlastne s obrami na konci stalo. No fakt! Ako keby na konci TERMINÁTORA chýbalo zničenie T-800 a bola by tam len scéna na púšti.

Nejde o to, že vo filme je málo akcie. Akcia nie je všetko. Ak by boli postavy lepšie rozpísanejšie a herci by dostali výraznejší priestor, tak by mi to stačilo. Namiesto práce s nimi sa ale režisér sústredí na... vlastne ani neviem na čo. Detailne nie je prepracované ani ľudské univerzum, ani obrie. Čím sa živili? Aká veľká/malá bola ich ríša? Celé spoločenstvo pozostávalo „len“ z tých pár desiatok obrov alebo o tristo kilometrov na juh žilo ďalšie spoločenstvo? Na koho obor nachystal pascu s ovcami, keď v jeho ríši ľudia neboli?

Nepomáhajú ani logické prehrešky. Cestu von z krajiny obrov stráži jeden obor a aj to najmenej spoľahlivý? Prečo vlastne „kňaz“ na začiatku kradol zázračné fazuľky? Na čo boli Tuccimu resp. prečo ich nepoužil skôr? Ako mohol kňaz nájsť zopár maličkých fazuliek v obrovskej komnate resp. v celom hrade (teoreticky mohli byť ukryté hocikde). Prečo ich dával Jackovi? Naozaj si reálne myslel, že sa mu podarí utiecť z hradu? Ak tomu naozaj veril, tak by práveže bolo logické, aby si fazuľky nechal, nie? Alebo vedel, že proti vojakom nemá šancu a preto fazuľky dal Jackovi a poprosil ho, aby ich odniesol jeho „bratom“? Prečo tí následne neboli v deji ani sekundu? Alebo to nebodaj bola tá skupinka mníchov, na ktorých spadol jeden z obrov? Plus sú tu „drobnosti“ (profesionálny vojak nie je schopný za tri sekundy prebiť rozmaznaného šľachtica).

Posledných cca 30 minút patrí obrovskej akčnej scéne. Hoci som sa pýtal „Aká je šanca, že by jeden hrad dokázal čeliť desiatkam obrov viac ako dvadsať sekúnd?“, nakoniec to scenáristi (vrátane Christophera McQuarrieho, Singerovho kamoša a relatívne dvorného spolupracovníka: napísal už ZVYČAJNÝCH PODOZRIVÝCH, za ktorých získal Oscara) vyriešili celkom šikovne. Obyvateľom kráľovstva sa darí vzdorovať pomerne dlho bez toho, aby to pôsobilo neuveriteľne. Každopádne to už film od 40% nezachránilo. Takže čo teraz? X-Meni predsa! Smutné? Asi. Trocha.

Jack the Giant Slayer, USA 2013, cca 114 minút

Réžia: Bryan Singer. Scenár: Christopher McQuarrie, Darren Lemke, Dan Studney. Hudba: John Ottman. Kamera: Newton Thomas Sigel. Hrajú: Nicholas Hoult, Ewan McGregor, Stanley Tucci, Bill Nighy, Eleanor Tomlinsonová, Ian McShane, Warwick Davis, Ewen Bremner, Ralph Brown a ďalší