Janíčko a Marienka: Lovci čarodejníc [4O %]
Fantasy
Štvrtok, 19 September 2013 03:00

Recenzia fantasy s Jeremym Rennerom s veľmi občasnými hororovými a komediálnymi vsuvkami.

Poznáte kultovú rozprávku o Jankovi a Marienke, ktorí zablúdili v lese, našli čarovnú perníkovú chalúpku, v ktorej ale žila zlá ježibaba, tá ich uväznila a kŕmila, aby pribrali, aby boli tlstí a aby z nich mala viac mäsa, keď ich upečie, no oni jej prešli cez rozum a nakoniec v peci skončila ona? Určite. Pravda, je to troška brutálne a asi by som to dieťaťu pred zaspatím nečítal. Ale ako horor... prečo nie? Keď tak mohla byť poňatá aj Snehulienka...

JANÍČKO A MARIENKA: LOVCI ČARODEJNÍC (Janko neznelo slovenskému distribútorovi dosť cool?) ale žiadny horor nie sú. Nie je to ani film pre deti. Je to pochabý, pojašený, bláznivý, svojrázny a roztatárený mix VAN HELSINGA a KLIATBY BRATOV GRIMMOVCOV. Osobne síce nechápem, čo viedlo čudáckeho nórskeho režiséra a scenáristu Tommyho Wirkolu (MŔTVY SNEH) k tomu, aby napísal a následne nakrútil mix takých v lepšom prípade priemerných filmov. Ale okej, je to jeho vec.

Tvorcovia vychádzajú zo zdanlivo zábavnej otázky „Čo sa stalo s Jankom a Marienkou?“. Prichádzajú s prekvapujúcou odpoveďou. „Začali chodiť po svete a drasticky vyvražďovať čarodejnice.“ Možno ak vám tá odpoveď pripadá fenomenálna, mohli by ste si tento film užiť. Mne tá odpoveď nepripadá fenomenálna, ale nepripadá mi ani zlá. Každopádne, spracovanie tejto odpovede mi nič nehovorí. Bizarný mix fantasy, hororu, morbídnej komédie, do toho vyložene krvavé detaily (v priamom zábere rozšliapnuté ľudské hlavy atď.) ma neoslovil.

Tvorcovia sa na logiku a históriu úplne vybodli, takže v ich nevydarenom filme nájdete v pohode aj také šialenosti, ako že Janko od traumatického zážitku zo svojho detstva trpí cukrovkou! Nemá najmenší zmysel premýšľať nad tým, či cukrovku (alebo gramofón) v tej dobe ľudia poznali.

Vyzeralo to tak, že film je vopred odsúdený na neúspech. Tomu odpovedal aj odsun premiéry. Tvorcovia síce argumentovali tým, že potrebujú viac času na post-produkciu kvôli množstvu trikov, ale odsun premiéry dovolím si tvrdiť väčšinou znamená „film sa nikomu nepáči, testovacie projekcie dopadli katastrofálne a tak tú sračku teraz budeme tri mesiace strihať a potom ju hodíme na DVD“.

Prekvapivo – film išiel nielenže do amerických kín, ale aj do slovenských. A v tých amerických sa pri nie úplne veľkom rozpočte 50 miliónov stal takým hitom, že producenti (Adam McKay a Will Ferrell!) smrteľne vážne hovoria o dvojke. Najnovšie tvrdia, že by údajne mala byť menej krvavá, čo mi pripadá zvláštne, pretože zrejme i vďaka krvavostiam boli zárobky prvej časti také vysoké.

Zárobky nezárobky, film príliš kvalitný nie je. Bavil ma o čosi viac ako VAN HELSING a o čosi menej ako KLIATBA BRATOV GRIMMOVCOV (nie, že tá by ma nejako extra bavila... ale určite viac, ako VAN HELSING...). Žiadny filmový unikátny zázrak to ale nie je. Nie je to dobrý film. Nie je dostatočne absurdný, aby ma bavil. Má veľa trikov a akcie, ale už nemám 14, aby to pre mňa automaticky znamenalo nezabudnuteľný zážitok. Všetky postavy sú v lepšom prípade matné a to sa dá povedať aj o hercoch. Viem si predstaviť ešte horšie ústredné duo ako Jeremy Renner a Gemma Artertonová (QUANTUM OF SOLACE, SÚBOJ TITANOV), ale to je smutná útecha. Aby nebolo podobností s KLIATBOU BRATOV GRIMMOVCOV málo, aj tu hrá zápornú rolu Peter Stormare. Ten bol kedysi dobrým hercom, no odvtedy v koryte pretieklo veľa vody. Zo svojrázneho Švéda sa stal nesympatický hollywoodsky šašo. Už ma unavuje rutina, s ktorou ma otravuje v každom druhom filme. Mal by skončiť.

Ostatní herci sú štatisti, snáď len s výnimkou Famke Janssenovej. Bývalá hviezdička CHOBOTNICE, FAKULTY, X-MENOV, NEPOVEDZ ANI SLOVO, HRY NA SKRÝVAČKU a 96 HODÍN) zasa potvrdzuje, že je netalentovaná a nesympatická. Mala by s hraním skončiť skôr, než my vyložene vyvedie z miery tým svojím tupým postávaním pred kamerou.

Neviem, či sa film odložil naozaj len kvôli náročnej post-produkcii alebo proste stál za prd a tak sa začalo strihať a pretáčať. „Vďaka“ scenáru, ktorý je jedným veľkým bizarným chaosom, naozaj neviem odhadnúť, či to takto na prd malo od začiatku byť (výsledná minutáž ani nie hodina a pol znie podozrivo) alebo to malo pôvodne vyzerať úplne inak, no po krvavom strihaní/pretáčaní už ani režisér nevedel o čo mu ide a tak zbedačene vypustil zmasakrované torzo do kín. A bol zaskočený tým, ako dobre zarábalo. Každopádne, slová ako „príbeh“ alebo „scenár“ by som preventívne v súvislosti s týmto filmom radšej príliš nepoužíval. Väčšinou len niekto pod ľubovoľnou zámienkou naháňa čarodejnicu po lese a strieľa po nej. Keď sa Wirkola v pár momentoch pokúsil o niečo, čo aspoň matne súviselo so scenárom, nebol to žiadny zázrak („šokujúce“ odhalenie súrodeneckej „imunity“).

Čo by som ocenil? Lebo niečo som v priebehu pozerania oceniť musel, keď som sa nakoniec rozhodol dať „až“ 40%. Napríklad sa mi páčili niektoré masky čarodejníc a asi dvakrát som sa nahlas na cca tri a pol sekundy zasmial. Na zahodenie nebol ani „obor“ Edward , pár suchých hlášok („Ste dobrý strelec?“ – „Nie.“ - Chvíľka hrobového ticha. - „Preto mám brokovnicu.“) a pôvabne ma pobavili detaily ako „čarodejnice lietajúce na metlách a konároch“. Pamätal som si ich z detstva, ale nemyslel som, že tieto šialenosti raz niekto sfilmuje. Páčili sa mi aj posledné sekundy a to dokonca až tak veľmi, že som si v tej chvíli prial vidieť sequel. Našťastie ma to pomätenie zmyslov o pár sekúnd prešlo.

P.S. – Ešte dodám, že Artertonová sa mala pôvodne vrátiť do pokračovania SÚBOJA TITANOV (HNEV TITANOV), ale údajne uprednostnila tento film. No... spod dažďa pod odkvap...

Hansel & Gretel: Witch Hunters, USA | Nemecko 2013, cca 88 minút

Réžia a scenár: Tommy Wirkola. Hudba: Atli Örvarsson. Kamera: Michael Bonvillain. Hrajú: Jeremy Renner, Gemma Artertonová, Famke Janssenová, Derek Mears, Peter Stormare a ďalší