Paranormal Activity 3 [6O %]
Duchovia
Streda, 13 Jún 2012 04:00

Recenzia duchariny PARANORMAL ACTIVITY 3 (2011).

Recenzia obsahuje spoilery.

V roku 2007 za cca 15 tisíc dolárov neznámy Oren Peli nakrútil (a napísal a produkoval a strihal a „kameroval“) ducharinu PARANORMAL ACTIVITY, z ktorej sa stal celosvetový trhák (recenzia).

O tri roky neskôr vznikla dvojka (za cirka tri milióny dolárov) a zasa to bol trhák. Režíroval ju Tod Williams (DVERE V PODLAHE) a Peli už len produkoval. Dvojka bola v skutočnosti prequelom „jednotky“ a jej sequelom sa stala až asi 10 minút pred koncom.

Peli si medzičasom išiel svojou cestou a začal produkovať projekty iných režisérov (INSIDIOUS, seriál „Rieka“). Keď v roku 2011 začala vznikať trojka, aj tú už iba produkoval. Stála „až“ 5 miliónov dolárov, no stále sú to samozrejme úplne smiešne rozpočty. Aj trojka zarobila na celom svete obrovské peniaze a tak asi nikoho neprekvapí, že tento rok by sme mali vidieť štvorku a ak pôjde všetko podľa plánov, v roku 2013 päťku. Kým iné hororové série živoria (VRESKOT) a napriek určitej snahe to nie je úplne ono (NEZVRATNÝ OSUD), prípadne niektoré rovno skončili (SAW), PARANORMAL ACTIVITY si veselo žije ďalej čo rok, to nový film.

Táto konkrétna séria je zaujímavá dvoma vecami: vo všetkých dieloch ide o jednu a tú istú rodinu (v jednotke bola hlavnou hrdinkou jedna sestra a v dvojke druhá), ďalší diel je vlastne prequelom (a nie sequelom) k tomu predchádzajúcemu (chronologické poradie je teda takéto: trojka, dvojka a jednotka a nie jednotka, dvojka a trojka) a duch (aj keď by možno boli presnejšie iné výrazy, napr. démon alebo poltergeist) nie je viazaný na jeden dom (ako to v ducharinách zvykne bývať), ale na jednu rodinu. Teda ju môže prenasledovať naprieč celým svetom. Aj keby sa rozhodla presťahovať na Antarktídu.

Keďže tvorcovia nechceli opustiť koncept prvých dvoch úspešných dielov a začať rozprávať príbeh inej rodiny, veľa dejových možností im pre trojku nezostalo, lebo na konci jednotky zomrela hlavná hrdinka (resp. existujú dve verzie záveru: v prvom zabije manžela a následne je zastrelená políciou, v druhej zabije manžela a následne zmizne) a na konci dvojky zomrela druhá (z dvoch) sestier (zabila ju jej sestra, teda hrdinka prvej časti... ešte sa v tom orientujete?). Keďže sú obe sestry mŕtve/nezvestné/posadnuté démonom, v trojke sa pomerne logicky žiadna z nich objaviť nemohla. Trojka je teda prequel. Ale totálny. Nejde rok dozadu, ani 5 rokov dozadu. Ide do detstva oboch sestier. Písal sa rok 1988 a keďže sa ich otec živil nakrúcaním svadieb, mal doma kamery a všetko nakrúcal...

Musím pripustiť, hoci nerád, že séria ma začína nudiť. Kým prvé dve časti ma bavili (dvojka dokonca možno troška viac, lebo som čakal tupý sequel a ono sa z toho vykľulo niečo úplne iné, šikovnejšie a originálnejšie), pri trojke som sa pristihol, že sa nudím. Našťastie to nebolo zlé, nebolo to dlhé a malo to niekoľko hnusných (v dobrom) scén (Krvavá Mary, finále). No predsa len... tretí raz ma už nebaví čakať 15 minút na to, ktorý z desiatich obrazov na stene sa pohne o 35 centimetrov (prvé dva razy ma to bavilo).

Určite tomu nechcem uberať body za atmosféru a presvedčivý/realistický dojem (obyčajná výprava, obyčajné postavy, obyčajné dialógy, obyčajní herci), ale už ma to nebralo až tak, ako pred dvoma rokmi, hoci ma baví rozmýšľať, o čom asi tak bude štvorka.

Napriek tomu nedokážem dať len 40%, pretože som videl desiatky podstatne blbších a nevydarenejších hororov. Trojka navyše nie je nevydarená; je zrejme presne taká, aká mala byť. Nepáči sa mi však, že séria si robí poznávacie znamenie z čo najmenej pochopiteľných záverov. Trojku som videl zatiaľ len raz (ale teoreticky by som bol ochotný pozrieť si ju aj druhý raz, čo o mnohých hororoch povedať nemôžem), takže som koniec nepochopil. Rozčarovalo ma, že nebol doslovnejší. Takže fakticky netuším, ako to vlastne skončilo, hoci musím uznať, že vyvrcholenie bolo riadne strašidelné, aj keď neviem, či to bola sekta alebo duchom „posadnutí“ ľudia a nie je ukázané, ako vlastne skončili rodičia dievčatiek a to sa mi nepáči.

P.S. - Len zopár sekúnd v úvode sa odohráva v „súčasnosti“, takže zasa na chvíľku uvidíme hrdinku prvej časti.

Paranormal Activity 3, USA, cca 83 minút

Réžia: Henry Joost, Ariel Schulman. Scenár: Christopher Landon. Kamera: Magdalena Gorkaová. Hrajú: Christopher Nicholas Smith, Lauren Bittnerová, Chloe Csengeryová, Jessica Tyler Brown, Katie Featherstonová a ďalší