Insidious [6O %]
Duchovia
Štvrtok, 19 Máj 2011 05:40

Recenzia na INSIDIOUS (duchársky horor od tvorcov SAW a PARANORMAL ACTIVITY).

Asi 30-ročný manželský pár (Rose Byrenová zo SUNSHINE a čoraz zaujímavejší Patrick Wilson – PEVNOSŤ ALAMO, DOM NA ZLEJ ADRESE so Samuelom L. Jacksonom, STRÁŽCOVIA, A-TEAM) stojí pred vysiľujúcou výzvou. Ich syn „z ničoho nič“ upadol do kómy. Prevezú jeho nereagujúce telo z nemocnice do domácej starostlivosti. Môže sa prebrať za hodinu, zajtra, nikdy. V rovnakom čase začne v dome strašiť. Na poschodí počuť čudné zvuky a niekedy zahliadnete tieň postavy, pričom v dome nikto okrem vás nie je...

Jedná sa o „klasickú“ ducharinu, takže ak ste videli POLTERGEISTOV (alebo PARANORMAL ACTIVTY 1 a 2), asi vás v deji NIČ neprekvapí.

O tom, aký je scenár zúfalo neoriginálny, svedčí aj to, že som sa nepýtal „Objaví sa médium?“, ale „KEDY sa objaví médium?“. Keď sa nakoniec objavilo, atmosféra sa odvrátila od hororu k miernej fantasy (sci-fi?). Médium a jeho dvaja podarení pomocníci snímku zbavili hrôzostrašnosti, ale aspoň jej dodali zaujímavejšie postavy, ktoré dovtedy nemala a ktorým by som prial vlastný spin-off.

Jedného z pomocníkov hrá režisérov kamarát, rovesník a častý spolupracovník Leigh Whnannell. Šéfku si pre zmenu zahrala svalnatá trénerka švédskeho bikinového tímu z komédie PLNOU PAROU VZAD!. To potvrdzuje, že dobrý herec dokáže hrať v totálne odlišných žánroch a v každom z nich byť dobrý. Scény s paranormálnymi výskumníkmi sú síce extravagantné a vtipné, nerušia však vážnosť snímky. Zručne zmanipulovaný divák si len pomyslí „jasné, na svete sú určite aj ľudia, ktorí sa reálne živia takýmito šialenosťami a zrejme musia byť trocha blázni“.

Osobne sa mi páčila viac prvá polovica, kedy sa budovala atmosféra bez podrazáckych bafačiek. Napríklad v jednej scéne ducha len počujeme v „detskej vysielačke“. V druhej postava vbehne do detskej izby a pri kolíske stojí duch. Nie je to žiadny šok, nezreve pri tom hudba ani príšera neskočí do kamery. Prosto stojí a pozerá. Spôsob strašenia tohto filmu mi pripadal poctivejší a pôsobivejší, ako napríklad v RITUÁLE, kde postava pozerala do tmavého okna, zrazu zvrieskla hudba a ktosi zo štábu do okna hodil mačku.

V prvej polovici sa jedná o príjemne nepríjemný film, inšpirovaný ázijskými ducharinami (JU-ON, KRUHY...). Hovoril som si „toto by som sám doma v noci nechcel pozerať“. Hoci má snímka k „revolučnému geniálnemu hororu“ ďaleko (zaujímalo by ma, čo má režisér stále s bábkami a prečo o scenári v rámci reklamnej kampane rečnil ako o „jedinečnom a unikátnom“), prvá polovica vo mne zasiala pocit zlovestného ohrozenia.

V druhej sa začne príliš detailne vysvetľovať a blúdiť nočným domom. Zrazu som si nebol istý, na koho chrbát sa pozerám, TOĽKO tmy tam bolo. „Príjemne“ drastický koniec bol fajn, to sa ale už nedá povedať o rozpačitých maskách duchov. Miestami som bol až znepokojený tým, aké „televízne“ sú (ak film naozaj nestál ani 2 milióny dolárov, tak to teoreticky chápem, ale pokiaľ viem, Peter Jackson a Sam Raimi v začiatkoch svojich kariér nemali ani len takéto „malé“ rozpočty, no triky a masky mali oveľa lepšie).

Keď duchovia následne začali hrdinov hádzať o steny ako v TOTAL RECALL, pocit strachu bol definitívne preč. Takisto sa nedalo prehliadnuť, že hoci sú manželia sympatickí, na veľký „herecký výkon“ proste nemajú (priestor by bol, ale postavy sú totálny priemer). Miestami som bol zaskočený, ako sa dá dobre napísaná hrôzostrašná scéna pokaziť zlými maskami či nevhodne zvoleným strihom, kamerou, výpravou či dialógom. A znechutilo ma, že z deja „len tak“ vypadli ďalšie dve deti hrdinov; táto bizarnosť mi pripomenula malého Brendana, ktorý keď prestal byť pre tvorcov „Kroku za krokom“ pohodlný, jednoducho ho škrtli a v deji zrazu „nebol“.

Za INSIDIOUS stojí silné trio James Wan ako režisér (inak režisér prvej SAW, ZLOVESTNÉHO TICHA a revenge movie ROZSUDOK SMRTI s vyholeným Kevinom Baconom), Leigh Whannell ako scenárista a herec (inak producent druhej, tretej, štvrtej a piatej SAW a scenárista prvej) a Oren Peli ako producent (inak producent, režisér, strihač a kameraman prvého a producent druhého PARANORMAL ACTIVITY). Ich dielko má k suchému nestrašidelnému béčku ďaleko. Blízko nemá ale ani k žánrovej udalosti.

Insidious, USA 2010, cca 103 minút

Réžia: James Wan. Scenár: Leigh Whannell. Kamera: David M. Brewer, John R. Leonetti. Hudba: Joseph Bishara. Hrajú: Patrick Wilson, Rose Byrneová, Lin Shayeová, Leigh Whannell, Barbara Hersheyová a ďalší