Paranormal Activity [6O %]
Duchovia
Streda, 27 Október 2010 15:56

Recenzia na horor PARANORMAL ACTIVITY.

Nemám rád slovo osud, ale osud hororu PARANORMAL ACTIVITY je/bol, ako hovoria Česi, pohnutý. Nakrútil ho (vraj v r. 2007) úplne neznámy režisér, scenárista, strihač, kameraman a producent Oren Peli s asi troma hercami v jednom dome prípadne blízkom okolí (= blízke okolie rovná sa bazén v záhrade, nie ulica). Následne maličká snímka so smiešnym rozpočtom (počul som o sume 15.000 dolárov a aj to sa mi zdá veľa) putovala po pár neznámych amerických filmových festivaloch, následne si ju všimol Steven Spielberg, ktorému údajne „tajomná sila“ zabuchla dvere na izbe, v ktorej film práve pozeral a dokonca jaj bože musel prísť zámočník, aby mu otvoril. Následne sa Veľký Steven, ktorý pojem neúspech skoro nepozná, postaral o masovú distribúciu do kín na celom svete a v niektorých krajinách dokonca vznikali špeciálne internetové stránky, kde ste mohli hlasovať o to, aby sa film dostal do kín aj vo vašom štáte. V kinách sa následne nízkorozpočtová snímka stala komerčným trhákom a v čase písania týchto riadkov sa práve do amerických kín dostala dvojka (preview).

Aký je výsledok? Ani hororová revolúcia, ale ani hlúposť. Hoci si myslím, že na dej s tak riedkou zápletkou (v dome dvoch mladých ľudí po nociach asi straší a tak začnú nasledovné dni a najmä noci nakrúcať na domácu kameru a ráno si zhrozene pozerajú, ako sa po polnoci samé od seba zatvárajú dvere alebo počuť hlasné zvuky... ako keby niekto po nociach kráčal po schodisku, vedúceho do ich izby) je zbytočne dlhý. Predsa len, takmer hodina a 10 minút je dosť. Napriek tomu ma výsledok bavil a hoci som ho musel z určitých dôvodov pozerať v dosť „rýchlej chvíľke“, kedy som sa balil na povedzme istý výlet a okrem obliekania som musel stíhať najesť sa alebo si pripraviť peniaze, stále som sa musel pri filme pozastavovať, počúvať dialógy a báť sa pri niektorých dosť nepríjemných scénach.

Určite to nie je také šokujúce, ako obdobná ZÁHADA BLAIR WITCH, to nie. Ale na to, aký je scenár jednoduchý a herecké výkony pravdupovediac tiež (ale asi musím uznať, že herci sú sympatickí a to v „dokumente“ stačí), to celé na mňa prekvapivo funguje. Preto si myslím, že ak budete tento film pozerať v noci sami doma, nemusí sa vám to vyplatiť a môžete sa „reálne“ báť ísť po záverečných titulkoch na WC. Nepopieram však, že som človek, ktorého detstvo pozostávalo z lochnesských príšer, Snežných mužov, vlkolakov, gigantických veľhadov a zlých mimozemšťanov. Hoci to bude znieť určite smiešne, verím v určitú zlú energiu, ducha alebo démona - ak chcete. Verím, že väčšinou sa nič nedeje, ale ak zomrú niektorí dajme tomu zvlášť zlí ľudia, niečo po nich zostane medzi nami a po nociach vás to môže dohnať do šialenstva. Verím tomu a ako sa tak na seba pozerám, asi tomu už aj navždy budem veriť. Keď budem v noci v lese a praskne vetvička, som si istý, že to nebude srna alebo diviak, ale krvavá obluda, ktorá chce moju krv. Som už raz taký a ak ste taký aj vy, budete sa pri tomto filme báť napriek tomu, že veľmi veľa scén sa neodohráva v noci a teda sa vlastne „nič poriadne“ nedeje.

Zároveň však odmietam sadnúť si z tohto filmu na zadok tak, ako by niektorí, napríklad Steven Spielberg, chceli. Je to zručne urobené a tvorcovia dobre vedeli, čo chcú. Miestami sú zákerní, ale zákerní tentokrát v pozitívnom zmysle slova. Nie je to každopádne zázrak a miestami som sa síce cítil fakt nepríjemne, čo tiež myslím ako pochvalu, ale miestami, možno o čosi častejšie, som sa zamýšľal nad tým, ako by som v takomto prípade postupoval ja. Zavolal by som televíziu? Kamaráta? Nechal by som celú noc rozsvietené? Vybral by som si v robote dovolenku, spal cez deň a v noci lúštil krížovky? Vymontoval by som dvere na spálni z pántov a spálil ich? Logika filmárom veľa nehovorila. Na strane druhej, zásadný problém, ktorý mám s duchárskym horormi o strašidelných domoch (prečo hrdinovia proste neodídu?) je šikovne vyriešený tak, že hrdinku od detstva duchovia (alebo čo) prenasleduje, čiže nemá zmysel sťahovať sa, lebo na novom mieste to bude rovnaké, ak nie horšie.

Takže asi tak...

- PARANORMAL ACTIVITY, USA 2007, cca 86 minút -

Réžia, scenár, kamera a strih: Oren Peli. Hrajú: Katie Featherstonová, Micah Sloat, Randy McDowell, Ashley Palmerová a ďalší