Sadako 3D 1 + 2 [IO %]
Duchovia
Piatok, 08 Máj 2015 03:00

(Dvoj)recenzia extra mizerného (dvoj)pokusu zreštartovať kedysi slávnu značku Ringu/Kruh.

Obvykle to nerobím, ale oba filmy sú také zlé, že odmietať každému písať samostatnú recenziu. V minulosti som takúto dvoj-recenziu robil, išlo o historicky prvý prípad. Toto je druhý. Navyše je to asi prvý raz v histórii webu od mája 2009, čo na konci nedávam základné údaje o minutáži, réžii, hereckom obsadení, pôvodnom názve atď.

Začnime tým jednoduchším – chronológiou.

Na začiatku stála kniha Kodži Suzukiho, podľa ktorej v roku 1998 Japonci nakrútili Ringu alias Kruh. Desivý príbeh o pátraní novinárky po urban legend – prekliatej videokazete, kolujúcej medzi tínedžermi a prinášajúcej im do siedmich dní smrť – odštartoval celosvetový záujem o ázijské horory (prevažne duchárskeho zamerania).

V rovnakom roku nasledoval Rasen (Špirála), ktorý ale mnohí fanúšikovia nepokladajú za plnohodnotnú súčasť série. Za plnohodnotnú dvojku pokladajú až Ringu 2 z roku 1999. Rok na to nasledoval prequel s podtitulom Zrodenie a o ďalšie dva odštartoval celosvetový záujem o tento typ hororov vydarený hollywoodsky remake Gorea Verbinského Kruh.

Keďže išlo o trhák, v roku 2005 prišlo hollywoodske pokračovanie, na ktorom je obdivuhodný husársky kúsok, ktorý sa podaril producentom: na réžiu najali režiséra pôvodného Ringu Hidea Nakata a napriek tomu išlo o blbosť, ktorá zastavila hollywoodsku sériu pri biednom čísle 2 (ak nerátame kraťas, ktorý predchádzal udalostiam z americkej dvojky). Vzniklo tiež viacero ďalších remakov (napr. kórejský).

Následne už i Aziati pochopili, že univerzum Sadako je vybrakované a tak sa pokúsili o reštart s pomocou alternatívnej ságy Sadako 3D. Našťastie skončila pri čísle 2, ale už to je o dva viac, ako bolo nutné. Aziati to však museli zistiť až na svojej chybe, no a my sme si to odniesli. Prvý diel prišiel v roku 2012, druhý 2013. V čase písania tejto recenzie sa hovorí, že tretí americký Kruh by mohol nakrútiť F. Javier Gutiérrez, ktorý aj kvôli nemu odstúpil od remaku Vrany.

Aké sú oba diely Sadako 3D? Príšerné. Druhý je ešte horší ako prvý, hoci sa tomu ťažko verí. Oba obsahujú plno 3D efektov, ktoré sú úplne o ničom. Oba diely zároveň čiastočne odkazujú k starým udalostiam. Sadako je mŕtva. Teraz už naozaj, naozaj, naozaj. No, samozrejme, ako inak, stále existuje možnosť ju oživiť. Svojrázne sa o to pokúša sériový vrah, ktorý unáša dievčatá a hádže ich do studne, dúfajúc, že práve takto sa mu to podarí. Prekliate video je prítomné aj v tejto sérii, ale už nejde o VHS, ale o video na internete. Kto si ho pozrie, spácha samovraždu.

Úplne márne to neznie, ale herecké výkony sú hrozné a korunku tomu nasadzuje neprepracované, chaotické univerzum. Raz si video pozriete a skočíte pod autobus, inokedy vás zabije duch Sadako, ktorý sa vynorí z monitora a hodí vás o stenu. Imúnna voči tomu je ústredná mdlá hrdinka, ktorá v prípade (akéhokoľvek) ohrozenia začne neznesiteľne vrešťať a zlo ujde.

Aspoň teda v jednotke. V Sadako 3D 2 (to sú názvy, čo?) sa Sadako objaví len zopár desiatok sekúnd na konci a dovtedy jej funkciu zastupuje malé, nevrlé, zlostné dievčatko, ktoré občas „posadne duch Sadako“, na čo dievčatko zamračene zazrie na človeka, ktorý sa práve nachádza v jeho blízkosti a používa elektronické zariadenie (mobil, notebook) a tohto úbožiaka dieťa prostredníctvom „siete“ zabije. V praxi to vyzerá tak, že okolo dievčatka ide telefonujúci chlapík, dievčatko naňho zagáni a po pár sekundách začne chlapík vrieskať, ako keby ho sťahovali z kože a skočí z mosta. Je to strašne nudné a predvídateľné už pri prvom čísle, no pri tom samozrejme nezostane. Naopak, dočkáme sa masovej scény z metra, ktorá je ale rovnako nechcene smiešna.

Keď som videl originál a hollywoodsky remake, nebolo mi všetko jedno. Reálne som sa bál a celkovo som sa necítil dobre. Japonské resp. ázijské horory naozaj vedia zručne rozosievať strach. V prípade „série“ Sadako 3D nemôže byť o strachu ani reč. OK, možno 25 sekúnd z dvojky a finále jednotky (s „pavúkovými sadakami“ napriek ich hrôzostrašnej digitálnosti) nie sú úplne od veci, ale to je pravdaže strašne máličko. Proste sa tu niet čoho báť. Kým predchádzajúce diely mali vlasatý, desivo sa plaziaci prízrak vynárajúci sa z temnej a hlbokej studne, tento film má len mizerne hrajúce dievčatko, ktoré sa mračí snáď ešte viac, ako Woody Harrelson v Temnom prípade.

Počítačové efekty sú neuveriteľne zostarnuté. Po vizuálnej stránke filmy vyzerajú hrozne. Celkovo snímky pôsobia dojmom, že ich strihal niekto šialený/opitý/nasratý. Takže mnohé scény sú WTF (dievčatko sa dotkne chlapíka, žena dievčatko vezme, odíde od chlapíka asi 10 krokov, chlap začne revať a skočí z mosta, no oni to nevidia ani nepočujú). Nechýba ani absurdné správania postáv. Napr. starý policajt z jednotky je natoľko „hardcore konzervatívny“, že odmieta „tie internety“ a to napriek tomu, že by mu pomohli získať kľúčové informácie pre úspešné vyriešenie krvavého prípadu. V dvojke je našťastie definitívne zabitý... ako celá séria. Dúfajme.

P.S. – Obrázky sú len z prvej časti.

............................................................................................................................