Grave Encounters [6O %]
Duchovia
Pondelok, 13 Január 2014 03:00

Recenzia found footage duchariny z opusteného blázinca.

Lance Preston (Sean Rogerson) údajne ako dieťa stretol ducha a to ho ovplyvnilo natoľko, že ako cca tridsiatnik s trojicou rovesníkov a médiom Houstonom Grayom (Mackenzie Gray) nakrúca dokumenty o strašidelných miestach. Niečo ako John Cusack v IZBE 1408. V skutočnosti sa jedná o pseudo dokumenty, pretože všetko je podvod (napr. Houston Gray je herec).

Najnovší diel ich privedie na zatiaľ najstrašidelnejšie miesto v ich pochybnej kariére – na rozľahlý pozemok, kde stojí niekoľko obrovských niekoľkoposchodových budov s podzemnými priestormi. Kedysi to bol blázinec. Z tej doby pochádza viacero legiend o záhadných samovraždách a desivých vedeckých experimentoch. Ľudia, ktorí sem v noci zablúdia, vraj počujú hysterický smiech a vidia tiene na mieste, na ktorom by žiadne byť nemali...

Fenomén ZÁHADY BLAIR WITCH (1999) je ešte i v roku 2013 úspešný. Horory nakrútené „dokumentárnou“ kamerou sme tu mali už desaťročia pred návštevou blairských lesov, no jednalo sa o ojedinelé zárezy (KANIBALI). Až ZÁHADA BLAIR WITCH tento fenomén naplno vrátila do hry. „Dokumentárne“ horory pôsobia intenzívnejšie a „skutočnejšie“. Hrdinami sú obyčajní ľudia, ktorí vo vyhrotenej situácii panikária a zbavujú sa slabších zrazu už nie kamarátov. Konce sú otvorené do takej miery, až pôsobia dojmom, že strihač bol opitý, omylom z filmu odstrihol záverečných 5 minút a producenti si to všimli až v kine.

Len v posledných rokoch sme videli CLOVERFIELD, [REC] 1 a 2, THE LAST EXORCISM, prvé či druhé PARANORMAL ACTIVITY a sčasti ŠTVRTÝ DRUH.

GRAVE ENCOUTERS nie je žiadnou výnimkou. Koniec otvorený tak dokorán, až hraničí s drzosťou (odpovede na aspoň základné otázky by som uvítal, vážení), herecké výkony veľmi obyčajné (nech už to znamená čokoľvek) a schválne nekvalitná technická stránka (postavy utekajú nočnou chodbou a kamera sa trasie tak, že nie je skoro nič vidieť). Potiaľto v poriadku. Čo ma rušilo, bol trápny úvod (skutočne chce niekto TOTO vydávať za „reálny materiál“?), afektované používanie nadávok (ktoré zrejme mali pôsobiť prirodzene) a prehnane hysterické správanie (štáb bežne nakrúcajúci na nočných ponurých miestach by mal mať predsa len o čosi pevnejšie nervy, nemyslíte?).

Hodnotiť postavy, vzťahy medzi nimi či dialógy, nemá zmysel. Chcel som oceniť výpravu, ale tá má niečo do seba iba zo začiatku. Tých zopár záberov na pozemok s blázincom dýcha parádnou atmosférou, ktorá poteší asi každého hororového fanúšika. Dvojnásobne toho, ktorý videl SESSION 9 (horor s Davidom Carusom o skupinke robotníkov, rekonštruujúcich opustený starý obrovský blázinec). Bohužiaľ, po hŕstke letmých „panoramatických“ záberov sa už až do konca vnoríme do tmavých priestorov, chodieb, šachiet a miestností. Stále mala výprava niečo do seba, ale druhé SESSION 9 to určite nebolo.

Našťastie, hoci výprava relatívne zlyhala, atmosféra je stále dobrá. Nebudem spoilerovať, ale zrejme nikoho neprekvapí, že kým prvá polovica (takmer dvojhodinového) filmu je o „budovaní strachu z neznámych vecí okolo nás“, druhá sa preklopí v čistokrvný trikový akčný takmer slasher. Je to škoda, pretože prvá polovica bola taká pôsobivá, že ju nezničili ani amatérske herecké výkony (jedinou zaujímavou postavou je médium - akýsi mix Stephena Kinga a Dannyho Treja). Stačí zopár rečí správcu o tom, že keď tu bol sám, cítil, akoby ho niekto pozoroval a fanúšik sa pristihne, že má pootvorené ústa, zabudol dýchať a z kútika úst mu vyteká slina. A len čo uvidíme niekoľko „dobových“ záberov, je atmosféra prítomná až nepríjemne hmatateľne.

Ku koncu je tu ale priveľa vecí nachádzajúcich sa na strope a vo vani. Napriek tomu sa musím priznať, že aj keď bol pôvodca zla čoraz viditeľnejší (jazyk, dievča, „ruky“), stále mi nebolo do smiechu; určite by som GRAVE ENCOUTERS nechcel vidieť v noci v prázdnom dome. Otvorený záver ma rozčaroval (u ZÁHADY BLAIR WITCH nie), kopírovanie nápadov iných tvorcov tiež („meniaci“ sa dom mal King v DOME V RUŽIACH) a logických chýb boli kilá (ako sa dnu dostal párik „stredoškolákov“? V jednej chvíli jasne povedia, že na tej a tej chodbe niečo videli, pričom ale v inej chvíli je jasne ukázané, že do budovy sa nedá dostať kvôli zamrežovaným oknám).

Napriek tomu sa mi snímka páčila a nemal by som problém pozrieť si ju ešte raz. V roku 2012 vznikla dvojka, recenzia bude.

Grave Encounters, Kanada 2011, cca 92 minút

Réžia a scenár: The Vicious Brothers. Hudba: Quynne Craddock. Kamera: Tony Mirza. Hrajú: Sean Rogerson, Juan Riedinger, Ashleigh Gryzkoová, Mackenzie Gray, Bob Rathie, Merwin Mondesir a ďalší