Bag of Bones [4O %]
Duchovia
Utorok, 19 November 2013 03:00

Recenzia duchariny s Pierceom Brosnanom podľa románu Stephena Kinga.

Mike Noonan (Ír Brosnan – bondovky, INDIÁN, MAMMA MIA!, GHOST WRITER) je úspešný americký spisovateľ. Žije v spokojnom bezdetnom manželstve s Jo (Annabeth Gishová hrala už v Garrisovej kingovke BEZNÁDEJ), ktorá je mu v písaní veľkou inšpiráciou a oporou. Náhle však zomiera a zničený Mike napriek naliehaniu agenta Martyho (Jason Priestley alias Brandon Walsh z „Beverly Hills 90210“!) nie je schopný napísať nič nové. Bez Jo to skrátka nejde. Rozhodne sa preto odísť do lesnej chaty pri jazere Dark Score, kde Jo trávila v poslednej dobe podozrivo veľa času. Miesto je plné tajomstiev a despotickou rukou mu vládne panovačný psychopatický milionár Max Devore...

„Vrece kostí“ od Stephena Kinga je môj obľúbený „jemný“ horor. Neobsahuje veľa drastických scén. Spolieha sa skôr na atmosféru, vzťahy, postavy, zápletku (neobjavnú, ale dobre spracovanú) a dialógy. Nebyť neho, mojich niekoľko mesiacov, strávených v roku 2008 v britskom meste Leicester, by mi určite tak rýchlo neubehlo.

Preto, keď som sa dozvedel, že román by mal byť sfilmovaný, potešil som sa. O to viac, že v počiatkoch sa okolo neho motal Guillermo del Toro, režisér oboch HELLBOYOV či vynikajúcich hispánskych hororov PRINC BEZ KRÁĽOVSTVA a FAUNOV LABYRINT. Z kino-filmu sa nakoniec stala „len“ televízna mini-séria, del Toro sa odsunul z pozície režiséra do pozície producenta... a nakoniec sa vzdal aj tej.

Projekt sa v tom momente presunul do rúk Micka Garrisa (*1951) – doživotne snaživému a doživotne neveľmi talentovanému americkému predovšetkým hororovému režisérovi, scenáristovi a producentovi. Mick v minulosti napísal MUCHU II (spolu s istým Frankom Darabontom) a KRITEROV 2 (ktorých už aj režíroval). V prvom rade je ale pre Kingových fanúšikov známy ako jeho častý adaptátor. Ani omylom nepatrí medzi špičku typu Darabont (VYKÚPENIE Z VÄZNICE SHAWSHANK, ZELENÁ MÍĽA, HMLA), Cronenberg (MŔTVA ZÓNA), De Palma (CARRIE) či Reiner (PRI MNE STOJ!, MISERY NECHCE ZOMRIEŤ).

Kingovky, ktoré nakrútil, sú v lepšom prípade priemerné. Ako fádna BEZNÁDEJ s Ronom Perlmanom alebo rovno podpriemerná ŽIARA. SLEEPWALKERS sú potom vyložene na hanbu. No urobil aj kingovky, za ktoré sa nemusí úplne hanbiť (mne osobne sa kedysi dosť páčila JAZDA NA STRELE s Davidom Arquetteom). Ako scenárista sa podieľal na 40-minútovom klipe resp. krátkom muzikáli Michaela Jacksona „Ghosts“ (na ktorom pracovali aj King a Stan Winston), ktorý bol svojho času pokladaný za niečo, čo musíte vidieť. Navyše, formát televíznej mini-série je mne osobne sympatický (rád sa nechám unášať aspoň štvorhodinovým hororom), rozpočet BAG OF BONES nebol úplne malý (cca 15 miliónov dolárov) a do titulnej úlohy bol obsadený Brosnan, ktorý dodnes je podľa mňa najlepší Bond.

Moje tešenie sa nezničilo ani pridlhé čakanie (o tom, že by Garris film rád nakrútil, som sa zmienil už v decembri 2009, no výsledok sme v televízii videli až o dva roky neskôr).

Bohužiaľ, je načase to povedať – BAG OF BONES nie je dobrý film a kingovské žmurknutia otravujú (Bachman, „Som váš fanúšik č. 1.“). Ako som napísal v tomto preview, domnieval som sa, že film bude mať aspoň 240 minút, preto ma zaskočil podozrivo rýchly sled udalostí. Pomyslel som si „keď toto všetko už vieme a ubehli len dve hodiny, o čom budú ďalšie dve?“. Odpoveď bola jednoduchá – nebudú. A naozaj: snímka má len 157 minút. Takže v podstate ani nejde o televíznu mini-sériu, ale o televízny film.

Kvôli uponáhľanosti nevznikol ani tak príbeh, ako skôr zmrzačené torzo, ktoré upaľuje zbytočne rýchlo dopredu a nikto z toho nič nemá. Ani ono nakoniec. Režisér sa namiesto piplania atmosféry (pekný veľký drevený dom uprostred krásnych lesov Severnej Ameriky, neďaleké rozľahlé ponuré lochnesské jazero, obďaleč stojace zaspaté mestečko) musí ponáhľať a tak sa strihá, strihá a strihá. Akoby v post-produkcii vypadávali celé scény, od drobných (ako sa Mike dostal z „plte“ uprostred jazera na breh? Viem, že preplával, nie som blbý, ale to tam nemohli byť aspoň tri sekundy toho športového výkonu?) až po dôležité, s ktorými som mal problém aj ja a to som román čítal v Anglicku desaťkrát (prečo milionár spáchal samovraždu?).

Uponáhľanosť sa negatívne podpísala aj pod psychologicky (ne)prepracované vzťahy. Z milionára sa stala karikatúra so štvorminútovým priestorom a zo šerifa komická postavička. Najviac to schytala Mattie (Austrálčanka Melissa Georgeová z hororov 3:15 ZOMRIEŠ! a NOC DLHÁ 30 DNÍ). Tým pádom je vzťah medzi ňou a Mikeom skratkovitý. Otepľovanie ich vzťahov je nevierohodné a zbytočne uponáhľané. Nedalo by veľa práce zrátať všetky scény, v ktorých sa objavujú. O to násilnejšie pôsobí, keď sa žena do muža zamiluje a chce sa s ním vyspať a pritom sa dovtedy videli... neviem... štyri razy? Vinou skratkovitosti nefunguje ani drastický záverečný zvrat. Podobne nešťastne je na tom Jo, ktorej finálny rozhovor so Sárou Tidwellovou (Anika Noni Roseová) je smiešny. Nevraviac o Pierceovom vyšľahaní vetvičkou stromu. Kebyže to ide do kín, ešte by sa o tom hovorilo dlho.

Mick Garris sa predstavuje ako zastaraný žánrový rozprávač, ktorý používa hororové finty, ktoré boli v móde okolo roku 1979 (sny v snoch, zvresknutie hudby uprostred hrdinovho tichého zakrádania sa nočným domom). Rozoberať nemá zmysel ani logickú stránku filmu; nechcem byť detailista, ale vrece (vrecia), ktoré hrdina na konci vykopal, vyzeralo skôr tak, že ho do zeme niekto zakopal pred necelým mesiacom. Nie pred desaťročiami.

Napriek určitej snahe a nie úplne nevydarenej prvej polovičke sa v druhej Mickovi skrátka všetko úspešne zosypalo. Zostal zbedačený výkon nervózneho Brosnana (ktorý je fajn, ale z niekoľkých vyhrotených scén sú vidieť jeho obmedzené herecké limity), blbé retrospektívy a výsledný pocit, že je to alebo zbytočne dlhé alebo zbytočne krátke.

P.S. Matt Frewer, hrajúci hrdinovho gay brata, má viacero skúseností so sfilmovanými kingovkami a Mickom Garrisom (SVEDECTVO).

Bag of Bones, USA 2011, cca 157 minút

Réžia: Mick Garris. Scenár: Matt Venne (podľa románu Stephena Kinga). Hudba: Nicholas Pike. Kamera: Barry Donlevy. Hrajú: Pierce Brosnan, Melissa Georgeová, Anika Noni Roseová, Caitlin Carmichaelová, Annabeth Gishová, Jason Priestley, Matt Frewer, William Schallert a ďalší