Stiahni ma do pekla (60 %)
Duchovia
Streda, 16 September 2009 07:30

Krátke, stručné, úderné. Takmer. Napriek dobrému základu najnovšiemu hororu legendárneho sama Raimiho niečo chýba. Alebo obsahuje niečoho až priveľa. Ale skôr to prvé.

Pekná mladá žena (Alison Lohmanová, dcéra Nicolasa Cagea z PODVODNÍKOV) má pekný vzťah s citlivým chlapcom (Justin Long z JEEPERS CREEPERS 1-2 a SMRTONOSNEJ PASCE 4.0), fajn dom, chutnulinké mačiatko a budúcnosť pred sebou. Jediný stres jej spôsobuje zamestnanie – pracuje v banke a na dobré platené, útulné a teplučké miestečko okrem nej pokukuje ambiciózny kolega, ktorý kvôli miestu neváha urobiť (skoro) všetko. Keďže jej šéf (David Paymer – V DOBREJ SPOLOČNOSTI) vyžaduje od zamestnancov nekompromisné „mužské“ správanie, má dievčina menšiu šancu miesto získať. Preto sa rozhodne v prípade starej Cigánky postupovať obzvlášť neústupčivo a starej žene nepomôcť...

Vyzerá to jednoducho. Vlastne nie jednoducho. Veľmi jednoducho. A veľmi jednoduché to aj je. Navyše, triky sú ako z „Herkulesa“ (ktorého režisér produkoval), herci sú dobrí ale nie na Oscara a vizuálna stránka kvalitná, ale vidno, že nestála veľa.

Najviac šokuje scenár, ktorý vás (ak to nie je váš prvý horor v živote) vonkoncom ničím/nikde neprekvapí, nešokuje, nezaskočí (maximálne záverom na železničnej stanici). Scenár (ktorý napísal režisér so svojim bratom Ivanom) je až ukážkovo priemerný. Niekto tvrdí, že je taký „béčkarský“ schválne, ale aj keby bol taký béčkarský schválne, nič to nemení na tom, že je béčkarský a ponúkne vám v presných intervaloch presne to, čo čakáte. Raimi sa s divákom hrá na klišé, ale nakoniec sa ukáže, že dané klišé aj v danej sekunde/minúte vo filme použije a tak sa pýtam „Na čo je to dobré?“. Akonáhle hrdinka vstúpi v noci do podzemnej vyľudnenej garáže po tom, čo na ňu počas pracovnej smeny zaútočila šialená žena a vidíme „temne šuchotať lístie“ a počujeme nervóznu hudbu, jednoducho LOGICKY ČAKÁME, že sa niečo stane. A ono sa to naozaj stane, pričom bohužiaľ autori často pred budovaním atmosféry uprednostnia tupé ľakačky, kedy hrdinka mrazivo ticho bez pohybu stojí a zrazu zvrieskne hudba. Toto nemá so strašením nič spoločné a teda fakt, že som sa v týchto scénach mykol, neznamená, že je STIAHNI MA DO PEKLA mimoriadny horor, ale iba to, že v ňom často mimoriadne nahlas hučí hudba vo vypätých situáciách.

Našťastie, film okrem tuctových ľakačiek ponúka „typického Raimiho“, ktorý síce stratil dosť veľa z toho Raimiho, ktorým bol v nízko rozpočtovom EVIL DEAD, ale stále je to on (používanie fyzických nechutností, používanie lacných ale pôsobivých masiek, používanie „vizuálnych detailov“ á la mucha). Evidentne to celé bral ako možnosť oddýchnuť si a relaxovať od SPIDER-MANOV a ak sa vám z jeho filmografie viac ako SPIDER-MAN či RÝCHLEJŠÍ AKO SMRŤ páči skôr EVIL DEAD 1-3, JEDNODUCHÝ PLÁN alebo TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN, prídete si na svoje. Takmer sa natíska na papier článok o Petrovi Jacksonovi a Samovi Raimim, ktorí pozoruhodne striedajú brutálne gore/splatter krváky s atmosférickými mysterióznymi horormi, civilnými drámami a bombastickými eposmi za stovky miliónov dolárov.

STIAHNI MA DO PEKLA je poctivé remeslo, odvíjajúce sa v dávno vybehaných šľapajach (len hrdinkin sympatický priateľ je na hororový žáner prekvapivo príjemne dôverčivý voči pekelným mocnostiam, partnerku podrží a miluje nech sa deje čo sa má). Ale skôr som možno predsa len troška sklamaný, čakal som o čosi väčšiu bombu, nie „iba“ solídne cvičenie v žánri a vykrádanie Bachmanovej cigánskej novely „Thinner“.

- DRAG ME TO HELL, USA 2009, cca 99 minút -

Réžia: Sam Raimi. Scenár: Sam a Ivan Raimiovci. Kamera: Peter Deming. Hudba: Christopher Young. Strih: Bob Murwaski. Hrajú: Alison Lohmanová, Justin Long, David Paymer, Lorna Raverová, Dileep Rao, Adriana Barrazaová, Chelcie Ross, Kevin Foster, Ted Raimi a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.