V zajatí démonov [6O %]
Duchovia
Streda, 04 September 2013 04:00

Recenzia duchariny Jamesa Wana (Saw, Insidious).

Recenzia obsahuje spoilery.

V 70-tych rokoch sa matka (Lily Taylorová zo ZÁMKU HRÔZY), otec a päť dcér presťahujú do domu s čarodejníckou minulosťou. Už čoskoro to začne. Zvuky, tiene, zápachy, hlasy. Poznáte to. Po vyhrotení situácie rodičia na pomoc zavolajú skúsený pár vyšetrovateľov nadprirodzených prípadov (a zároveň manželov) Eda (Patrick Wilson - PEVNOSŤ ALAMO, NEBEZPEČNÝ SUSED, STRÁŽCOVIA, KRÁSNE VSTÁVANIE, A-TEAM a PROMETHEUS) a Lorraine Warrenovcov (Vera Farmigaová - SIROTA, LIETAM V TOM, ZDROJOVÝ KÓD)...

V ZAJATÍ DÉMONOV o originalitu nestojí (pes bojaci sa stúpiť do strašidelného domu, temná pivnica zabarikádovaná zvonku, dievčatko majúce nového neviditeľného kamaráta). Atmosférický úvod s bábikou nám krátko, ale účinne, predstaví warrenovské „univerzum“. Vedia, že občas sa dejú veci medzi nebom a zemou a pravdepodobne veria v Boha. Zároveň ale minimálne 80% údajne zvláštnych úkazov dokážu vysvetliť pomocou fyziky, chémie a starou drevenou podlahou, ktorá vŕzga kvôli vetru.

Postupne sa zoznamujeme s ústrednou „prekliatou“ rodinou. Indície, vedúce k tomu, že s domom nie je všetko v poriadku, sú spočiatku takmer neviditeľné. Situácia sa ale každou ďalšou nocou čoraz brutálnejšie vyhrocuje, až nie je núdza o vyložený hardcore.

V tomto momente rodina vyhľadá sympatických Warrenovcov (sympatický je teda predovšetkým Wilson – Farmigaová, nemať v ňom takú oporu, by sama osebe bola protivná, Wilson ale jej pobyt na plátne poľudšťuje). Prichádzajú do inkriminovaného domu a okamžite zistia, že sa ocitli na nesprávnom mieste v nesprávny čas. Alebo skôr v správny čas a na správnom mieste? Ako sa to vezme.

Scéna, v ktorej pár prvý raz spozoruje paranormálne aktivity, je mimochodom nakrútená skoro ako celý „zvyšok“ filmu. Teda je to v podstate jedno veľké žánrové klišé, ale režisér James Wan (exploitation SAW, bábkové ZLOVESTNÉ TICHO, revenge movie S Kevinom Baconom ROZSUDOK SMRTI, ducharina INSIDIOUS) žáner nenápadne obohacuje o drobné vecičky. Tie si bežný divák nevšimne, ale hororový fanúšik ich ocení.

Čiže ona scéna je nakrútená tak, že manželia vstúpia do domu a zoznámia sa s rodinou. Nič hororové. Až neskôr manželka hovorí manželovi (a my to vidíme vo flashbacku), že sa počas toho stala svedkami hneď troch nevysvetliteľných úkazov (ktoré videla len ona, avšak nedala na sebe nič poznať).

Alebo – vidíme, že všetko pomaly ale isto smeruje k exorcizmu. Do hry sa zapája kňaz, ktorý to má urobiť. V skutočnosti ale žiadny exorcizmus neprevedie; musia ho previesť samotní manželia, lebo udalosti naberú rýchly spád a na „profesionálneho“ kňaza nie je čas. Táto postava je tu len na oklamanie skúseného hororového fanúšika.

Alebo – v jednej chvíli je prítomnosť ducha ukázaná tak, že hrdinka vešia vonku na šnúry opraté oblečenie. Vietor strhne jednu plachtu a ako tak letí vzduchom, na sekundu zavadí a vyrysuje neviditeľnú „postavu“ obďaleč „stojaceho“ ducha. Dosť nepríjemné.

Wan zároveň plnokrvnú hororovú atmosféru odľahčuje, našťastie bez toho, aby ju ničil (splachovanie WC alebo dialóg „Pamätáš, čo si mi povedal počas svadobnej noci?“ – „Dáme si to ešte raz?“).

Manželia majú k dispozícii okrem najmodernejšej techniky (samozrejme najmodernejšej na sedemdesiate roky – okrem foťáka reagujúceho na pohyb dokonca UV lampa!!!!) ešte dvoch pomocníkov. Jeden z nich je profesionálny policajt s brokovnicou. Podobne, ako Warrenovci, aj títo dvaja sú chladnokrvní. Len tak niečo ich nevystraší a akékoľvek nadprirodzené udalosti (na rozdiel od „bežných civilov“) vnímajú s nadšením (teoreticky...). Filmu pomáha psychologická dôveryhodnosť postáv. Potvrdila sa tým známa pravda, že ak je postava uveriteľná, divákovi na nej viac záleží a tým pádom ho film lepšie vtiahne do deja.

Postupne sa z toho ale stáva akčná nuda. Týka sa to poslednej cca polhodinky a nie je to „nič moc“. Nie je to ani vyložená katastrofa, ale po solídnej prvej hodine to proste nie je ono. Čiže čosi podobné ako MAMA, ktorá tiež začínala takmer výborne, no skončila pod očakávaniami. Napriek tomu bol film stále dosť „iný“. Napríklad som myslel, že otec zomrie hneď na začiatku, no v skutočnosti nielenže prežil celý film, ale aktívne sa zapájal do deja. Wan i v ďalších momentoch robí veľa pre to, aby zaskočil hororového fanúšika. V jednom momente Warrenovci zostanú sami v strašidelnom dome. Predpokladal som, že práve to využijú/zneužijú zlé mocnosti a zaútočia na nich keď sú v oslabení. V skutočnosti k ničomu extra mimoriadnemu nedôjde a peklo začne paradoxne až keď sa vráti nielen zvyšok rodiny, ale aj policajt s brokovnicou.

Policajt s brokovnicou a vôbec postavy vyšetrovateľov sú asi tým najlepším z celého filmu. Ponúka sa tak prirovnanie s INSIDIOUS, kde tiež obete neboli príliš zaujímavé (vtedy bol jednou z obetí paradoxne Wilson, kým teraz hrá autoritu, ktorej sa duchovia boja). No len čo prišli na scénu paranormálni vyšetrovatelia, začal byť taký zaujímavý, že ako vtedy, aj teraz som si prial spin-off. Ten by nemal mať žiadny „súvislý“ dej, ale mal by byť len poviedkovou mozaikou s desiatimi rôznymi prípadmi. Vlastne by to bolo lepšie, než „normálny“ scenár.

V ZAJATÍ DÉMONOV malo v čase premiéry dobre vybudovanú základňu pre pristávanie. Wan svojimi predchádzajúcimi filmami ukázal talent (i odporcom série SAW ako som ja), trailery boli pomerne strašidelné a už pred premiérou sa hovorilo, že film zrejme vyfasuje poriadne vysokú „mládeži neprístupnosť“, lebo síce neobsahuje skoro žiadnu krv, ale je tak atmosféricky strašidelne intenzívny, že by to mladiství nemuseli rozchodiť. No... čo by som k tomu dodal. Film mnou rozhodne nijako neotriasol ani ma nešokoval. Občas som sa ale jemne vystrašil (skriňa, tlieskanie) a pomerne často, a to je najväčšia pocta, ktorú tomuto filmu môžem a chcem zložiť, som sa z celkovej atmosféry cítil nepríjemne, zlovestne a v ohrození. Atmosféra neistoty a tušenia čohosi zlého je skutočne dosť intenzívna... čo ale grcajúci démoni, pomerne béčkarský exorcizmus a duch s búchačkou sčasti ničia.

A teraz to najvtipnejšie. Film je vraj inšpirovaný skutočnými udalosťami. Videl som desiatky hororov, ktoré toto tvrdili a skoro nikdy to nestálo za komentár. Teraz je to ale predsa len trocha iné, pretože, a teraz sa držte, Warrenovci skutočne žili a dokonca ešte stále žijú. Počas záverečných titulkov uvidíte fotky ich aj inkriminovanej rodiny. Vo svojom odbore (teda „vyšetrovanie nadprirodzených prípadov“... asi nemusím pripomínať, že je to dosť absurdná, obskúrna a podozrivá záležitosť...) sú kultové autority. Napríklad riešili legendárny prípad Amityville, z ktorého sa stala filmová hororová séria. Bohužiaľ si tento prípad z nejakého záhadného dôvodu nenakrútili na kameru...

V ZAJATÍ DÉMONOV si v kinách viedlo vynikajúco. Pri skromnom rozpočte (údaje sa rôznia, ale počul som niečo medzi 10 – 20 miliónov) zarobil zatiaľ na celom svete ďaleko cez 200 miliónov. Takže teoreticky v hre je sequel. Otázkou je, či pri ňom bude zasa stáť Wan (na rozdiel od dvojky INSIDIOUS, na ktorú si našiel čas tiež v roku 2013). V blízkom čase totiž začne nakrúcať siedmy diel akčnej série RÝCHLO A ZBESILO. Snímka na mňa pôsobilo nefenomenálne, ale dobre a mám pocit, že ak by sa písal rok 1999, bol by to rovnaký šok, ako bol v roku 1999 ŠIESTY ZMYSEL. No žáner sa odvtedy pohol dosť iným smerom a nie som si istý, či je Wanova vízia, ak to vôbec je vízia, tou správnou.

The Conjuring, USA 2013, cca 112 minút

Réžia: James Wan. Scenár: Chad a Carey Hayesovci. Hudba: Joseph Bishara. Kamera: John R. Leonetti. Hrajú: Vera Farmigaová, Patrick Wilson, Ron Livingston, Lili Taylorová a ďalší