Tajomstvo starého hotela [4O %]
Duchovia
Pondelok, 02 September 2013 04:00

Recenzia duchariny Ti Westa.

V strede mesta stojí starý hotel. Finančne sa mu nedarí a tak je otvorený posledný víkend. Potom bude zatvorený. Posledné desiatky hodín na tichej recepcii trávi párik mladých ľudí (Sara Paxtonová z POSLEDNÉHO DOMU NAĽAVO a NOCI ŽRALOKA a na Simona Pegga sa podobajúci Pat Healy z MAGNÓLIE). V izbách je ubytovaných zopár čudáckych hostí (napr. Kelly McGillisová, bývalá kráska Toma Cruisea z TOP GUNU). Hotel je ale opradený desivými duchárskymi legendami a zdá sa, že práve teraz sa brutálne prihlásia o slovo...

TAJOMSTVO STARÉHO HOTELA je teoreticky atmosférická ducharina, odohrávajúca sa v pôsobivých kulisách starej budovy s temnou minulosťou. Prakticky sa ale jedná o takmer dvojhodinovú nudu, ktorá je len občas strašidelná a napínavá.

Stretol som sa s názormi, že cca 750-tisícová snímka amerického režiséra, scenáristu a producenta Ti Westa (THE HOUSE OF THE DEVIL, CABIN FEVER 2: CABIN FEVER, poviedkové V/H/S) je pekelne atmosférický horor s pozoruhodne starosvetskou atmosférou. Keďže mám podobné duchárske záležitosti rád, tešil som sa. Bolo mi jasné, že herecké výkony asi nebudú na Oscara a že príbeh nebude na Nobelovu cenu. Mám ale tieto typy hororov rád a rozhodne od nich neočakávam nič originálne. Chápem, že ich scenáre musia obsahovať určité „nevyhnutné“ klišé, ktoré ak sa v hotovom filme neobjavia, je to tak trocha podvod na fanúšikoch.

Tento horor má ale dva zásadné problémy.

1) Nič sa v ňom nedeje. Párik zamestnancov hotela sa potuluje po budove. Vie, že v nej možno úraduje duch, ale nejako extra to nerieši. Síce sa to občas snaží zachytiť na kameru, ale v zásade o žiadny plnohodnotný dej nejde. Netuším, prečo to muselo trvať dve hodiny.

2) Nie je príliš strašidelný. Väčšina scén, z ktorých sa divák zľakne, pozostáva z toho, že je hrobové ticho a zrazu zvrieskne hudba a dvere sa zabuchnú samé od seba. Alebo postava X niečo začuje, v hrobovom tichu sa k tomu po špičkách približuje a spoza chrbta jej vyskočí iná postava a zreve jej do ucha „hej, čo tu robíš?!“. Alebo sa postava zakráda hrobovým nočným tichom, otvorí poklop a z neho nečakane vyletí holub, ktorého krídla vydávajú silnejší zvuk, ako atómová bomba. Takéto „strašidelné“ scény vie robiť s prepáčením každý druhý debil.

Toto bohužiaľ nie je druh strašenia, ktorý by mi niečo hovoril. Ak by som mal súdiť režiséra len na základe tohto filmu, dospel by som zrejme k záveru, že je to netalentovaný blbec, ktorý sa, čo sa filmových hororov týka, zasekol v nezdravo hlbokej minulosti a že by mal s nakrúcaním skončiť skôr, než niekomu reálne ublíži napríklad unudením na smrť. Už 13 DUCHOV z produkcie Joela Silvera ma bavilo oveľa viac, hoci to bolo ťažké béčko a ťažké béčka s nádychom čiernej komédie nie sú mojou šálkou kávy.

Samozrejme je film plný logických hovadín a pozoruhodných náhod. V hoteli sa náhodou nachádza médium alebo postavám hrozí smrteľné nebezpečenstvo od ducha, ale napriek tomu sa v pohode najskôr idú zbaliť do svojej izby a až potom, ak sa im bude chcieť, ujdú z budovy. No nič dofrasa.

Z TAJOMSTVA STARÉHO HOTELA nechcem robiť žánrovú žumpu. Na to je tu predsa len dosť viditeľná práca s atmosférou i snaživými hercami (ktorí ale nemajú čo hrať). Na jednej strane oceňujem, že sa z toho nestala bezduchá vyvražďovačka. Na druhej to automaticky ešte neznamená, že ste vytvorili atmosférický klenot, pán režisér. Ale ako vravím, určite by sa našli aj plusy. Napríklad stopové prvky atmosféry, na čom má podiel kvalitný vizuál (napriek smiešnemu rozpočtu). Samotná budova nevyzerá zle a príjemným oživením je, že sa z nej dá normálne dostať von na ulicu (čo v hororoch o strašidelných domoch rozhodne nie je samozrejmosťou).

Pozoruhodný na tomto filme je aj záver, ktorý de facto vôbec nič nevysvetľuje. Nepochopil som, kto presne teda v hoteli strašil, čo bol zač starý pán, ktorý sa v ňom ubytoval, čo postavy videli/počuli a čo sa im len zdalo. Nepochopil som, čo presne sa stalo hlavnej hrdinke ani či starý pán spáchal samovraždu alebo mu v tom niekto pomohol. Nepochopil som prakticky nič. Možno ak by mal film nejaké šokujúce rozuzlenie, bol by som k nemu zhovievavejší (čakal som, že sa ukáže, že v dome existujúci duchovia sú v skutočnosti len nevinné duše obetí šialeného vraha, ktorého hrá Healy), ale jednak nemá... a jednak by som asi nebol ani tak.

The Innkeepers, USA 2011, cca 101 minút

Réžia a scenár: Ti West. Hudba: Jeff Grace. Kamera: Eliot Rockett. Hrajú: Sara Paxtonová, Pat Healy, Kelly McGillisová, Lena Dunhamová a ďalší