Duchovia
Utorok, 28 Máj 2013 04:00

Recenzia hororu s potterovským Tomom Feltonom a twilighovskou Ashley Greeneovou ZJAVENIE (2012).

Recenzia obsahuje spoilery.

Vysokoškolský experiment skupinky kamarátov skončil katastrofou. Hoci si mysleli, že nič horšie sa už nestane, v skutočnosti vypustili do nášho sveta zlo, ktoré ich po rokoch začne prenasledovať...

Predstavujem si to takto:

Znudený bývalý špičkový akčný producent Joel Silver (SMRTONOSNÁ ZBRAŇ, SMRTONOSNÁ PASCA, PREDÁTOR, POSLEDNÝ SKAUT, MATRIX) so zamestnancami svojej produkčnej hororovej firmičky Dark Castle Entertainment nemal čo robiť a keď za ním prišiel neznámy Todd Lincoln (ktorý dovtedy nakrútil len hŕstku kraťasov, prípadne sa na nedôležitej funkcii podieľal na OD SÚMRAKU DO ÚSVITU) so svojím hororovým scenárom, Joel si povedal, že mu zo srandy dá 17 miliónov dolárov, nech si tú sračku sám sfilmuje (s pomocou kameramana, ktorý robil starý TEXASKÝ MASAKER MOTOROVOU PÍLOU!).

Samozrejme, žiadny normálny producent nechce vytvoriť prepadák. Keďže teda Joel vedel, že scenár stojí za hovno (a režisér pravdepodobne tiež), povedal si, že musí situáciu nejako zachrániť. Ale ako? A tak prišiel na pomerne logický nápad – obsadiť do hlavných rolí mladé hviezdičky z úspešných filmových sérií, v ktorých síce nehrali hlavné úlohy, ale fanúšikov týchto filmov je tak veľa (dané snímky sa stali veľkými komerčnými hitmi), že im možno bude ku šťastiu úplne stačiť, že v nejakom filme zasa uvidia svojho obľúbeného herca. A tak Joel do hry postavil Ashley Greeneovú alias upírku z TWILIGHT ságy, Toma Feltona alias Draca Malfoya z HARRYHO POTTERA a Sebastiana Stana alias Buckyho z CAPTAINA AMERICU: PRVÉHO AVENGERA.

V podstate nikto ďalší vo filme nevystupuje. To ma prekvapilo, pretože som myslel, že títo traja budú v skutočnosti členmi väčšej skupinky, ktorá do sveta vypustí zabijackeho ducha, ktorý ich začne postupne vyvražďovať a na konci dôjde k šokujúcemu zvratu. Skrátka, klasický americký remake japonského hororu, ibaže teraz bez japonskej predlohy (no nebojte sa, duch plaziacej sa čudne nalíčenej dlhovlasej dievčiny je aj tu).

V skutočnosti ale naozaj vo filme uvidíte len ich troch, zopár štatistov, kaktus a dvoch psov (z toho jedného mŕtveho). Je to v podstate dobrý nápad, pretože som sa namiesto blbej vyvražďovačky mohol dočkať atmosférického hororu (keďže je jasné, že nikto z troch hrdinov nezomrie, aspoň nie hneď).

Ale nedočkal som sa.

No... je síce pravda, že sa ZJAVENIE spolieha skôr na atmosféru, než vraždy (ak sa nemýlim, v prvých 90% filmu neumrie nikto, okrem psa a kaktusu). Ale ono je to nakoniec celkom jedno. Je to totiž zlý film a či sú v ňom dvaja mŕtvi, traja alebo osemdesiati, to je v zásade fuk. O to depresívnejšie pôsobí fakt, ako márne sa ZJAVENIE občas snaží kopírovať môjho obľúbeného POLTERGEISTA (napr. novovybudovaná štvrť rodinných domov uprostred americkej „púšte“).

Okrem malého počtu postáv ma prekvapilo aj to, ako je vystavaný scenár. Úvod patrí seanse, ktorá do sveta vypustí „niečo“ (nie štandardného ducha, ale čosi, čo som príliš dobre nepochopil... a netrápilo ma to a napriek tomu film dávam do kategórie „duchovia“). To niečo začne prenasledovať hrdinov.

V skutočnosti (koľké „v skutočnosti“ už v poradí?) nasleduje strih, dievča zo seansy sa v deji nevyskytuje, naopak sa v ňom vyskytuje nové dievča, ktoré chodí s jedným z chalanov zo seansy. Druhý chalan (Felton) v deji figuruje len prostredníctvom zmeškaných hovorov a výstražných e-mailov! Fyziky ho uvidíme (ak nerátame prológ) až niekde v 50. minúte filmu!!!

Áno, čítate správne. Trúfam si tvrdiť, že najväčším lákadlom tohto filmu rozhodne nebol scenár ani silná vizionárska režisérska osobnosť, ale práve Felton. Ten už napr. v ZRODENÍ PLANÉTY OPÍC dokázal, že ho zrejme nečakaná predčasný skon dospievajúcich detských hviezd á la Macaulay Culkin. Netvrdím, že podáva špičkové herecké výkony, ale i tak bol pre mňa jedným z mála dôvodov, prečo som si tento film vôbec pozrel.

Preto ma zaskočilo, že sa objavil len v úvodnej seanse a následne z deja na dobrých cca 45 minút zmizol. Potom sa objavil, pobudol na scéne cca 10 minút, potom ho niečo zabilo a bolo hotovo. Zvyšok trojice síce tiež pozostáva z relatívne fajn mladých hercov, ktorí to (zrejme) nemyslia v zlom. I tak som ale nebol nadšený z Tomovej absencie. Vo filme mi chýbal.

Čo sa týka scenára, nemá zmysel hodnotiť ho. Stačí len narýchlo skonštatovať, že veci v ňom sú absurdné, nedávajú zmysel, koniec som nepochopil a postavy sa správajú neuveriteľne (v nočnom dome zažijú sériu nevysvetliteľných úkazov nadprirodzeného charakteru... a po zvyšok noci si na záhradke tri metre od domu postavia stan a idú doňho spať!!).

Cítil som len zopár sekúnd napätia. Režisér úplne bez talentu byť nemusí, no ako scenárista alebo stojí za prd alebo film mal o 30 minút viac, no Joel Silver ho z nejakého dôvodu dal brutálne zostrihať. Dej tak miestami pôsobí. Akoby sa z neho vytrácali scény, dialógy, logika...

Prečo teda až 40%? Ako som spomínal – réžia nebola úplne sterilná, herci celkom fajn, potešili ma stopové prvky zlovestného napätia. Páčilo sa mi, že ide viac o atmosféru, než o krv. A našlo by sa ešte niečo. Určite som videl stovky hororov, ktoré by si zaslúžili 20% alebo rovnú nulu. Tento medzi ne napriek veľkým a početným mínusom nepatrí.

The Apparition, USA, cca 82 minút

Réžia a scenár: Todd Lincoln. Hudba: tomandandy. Kamera: Daniel Pearl. Hrajú: Ashley Greeneová, Sebastian Stan, Tom Felton a ďalší