Paranormal Activity 4 [4O %]
Duchovia
Pondelok, 13 Máj 2013 04:00

Recenzia hororu PARANORMAL ACTIVITY 4 (2012).

Recenzia samozrejme obsahuje spoilery.

Hoci mnohí sérii PARANORMAL ACTIVITY (recenzie prvého, druhého a tretieho dielu) vyčítajú jednoduché až primitívne scenáre, nie je to príliš pravda. Napríklad druhý diel totiž v skutočnosti nebol sequelom prvého, ale jeho prequelom, pričom ale v závere sa časový posun zmenil a sledovali sme v ňom „nové“ udalosti tak, ako prebiehali súmerne s už známym záverom „jednotky“ (ťažko sa to vysvetľuje...). Trojka bola síce zasa prequel, ale pre zmenu nešla do minulosti niekoľko dní, ale celé roky, keď ešte boli hrdinky prvej a druhej časti (v skutočnosti sestry) deťmi. A relatívne zmenila žáner z duchariny (resp. poltergeičiny) na satanský horor (ale to je diskutabilné...).

Vinou alternatívnych záverov je to celé komplikované, v zásade ale platí to, že prvý diel skončil tak, že Katie (Katie Featherstonová si zatiaľ zahrala vo všetkých častiach) posadol „démon“ a stala sa nezvestnou. V druhej časti sme sa dozvedeli, že predtým, než sa stala nezvestnou, uniesla synčeka svojej sestry Kristi, pričom ju a jej manžela zabila.

Trojka logicky, keďže ukazovala detstvo Katie a jej sestry, v tejto ceste nepokračovala. Snažila sa nám poodhaliť rúško tajomstva. Ukázať, prečo sú/budú/boli životy oboch sestier také, aké sú/budú/boli. Ale, ako to majú tvorcovia tejto série vo zvyku, v skutočnosti trojka veci iba skomplikovala. Ak aj nebodaj zázrakom na pár otázok odpovedala, na ich uvoľnené miesto dosadila úplne nové.

Štvorka je našťastie obyčajný, tuctový sequel, ktorý sa odohráva v „súčasnosti“ (resp. v novembri 2011) a má novú hrdinku: dospievajúcu americkú tínedžerku, do ktorej blízkeho susedstva sa nasťahuje čudná žena s malým chlapcom. Fanúšikom je samozrejme už jasné, že sa na 99% jedná o (stále oficiálne nezvestnú) Katie a malého Huntera, ktorého uniesla na konci dvojky a ktorý už až taký malý nie je.

Katie následne mizne z deja (údajne do nemocnice, nie je ale vysvetlené, ako sa políciou hľadanej a zo závažných trestných činov podozrivej žene darilo celé roky utekať pred zákonom bez plastiky tváre alebo aspoň iného účesu) a keďže jej syn (v skutočnosti jej synovec, ale to vieme len my) nikoho nemá, na niekoľko dní si ho adoptuje mama hlavnej tínedžerky. Nepoznám americký sociálny/právny systém, ale vyzerá celkom zaujímavo, keď je niečo také možné, čo poviete?

Hunter sa samozrejme správa veľmi zvláštne a v dome sa začínajú objavovať prvé podozrivé tiene a nocou ozývať tajomné zvuky. Keď má toho hrdinka po krk, začne si s pomocou technicky zdatného skoro-frajera dianie v dome nahrávať. Ak sa im ale aj podarí zaznamenať niečo šokujúce, hrdinkini rodičia (v dome žije striedavo s oboma, ale nemajú dobrý vzťah a otec, a vlastne aj matka, sú väčšinu mimo domu) jej neveria. Myslia si, že mládež blbne a že sú to „triky“ (?!?!?!).

V dome sa deje čoraz viac strašidelných až nebezpečných zvláštností (luster). Všetko vrcholí (podľa očakávaní) vo finále, v ktorom temné neviditeľné mocnosti hádžu postavy o steny alebo ich, vrieskajúce, ťahajú po dlážke. Príde samozrejme aj Katie a film končí podobne, ako trojka, akurát vo väčšom meradle. Neviem, kam tvorcovia po stránke príbehu mieria, ani dokedy sa to ešte dá takto ďalej naťahovať...

Troška ma zmiatlo, že sa hrdinkin skoro-frajer v polovičke z deja skoro úplne stratí a že od určitej chvíle nikto nepozerá nočné nahrávky (levitovanie!).

Štvorka je našťastie pomerne inovatívna. Hrdinkou je namiesto nesympatických sestier Katie a Kristi sympatická 15-ročná herečka Kathryn Newtonová. Potešila ma aj rolička jej aktívneho takmer-milenca, ktorý jej všetky šialenosti verí a je jej psychickou oporou. Film namiesto klasického nahrávania na domácu kameru používa webový chat, takže napr. chalan, s ktorým si dievča práve chatuje, vidí, čo sa deje za jej chrbtom, no ona to samozrejme nevidí. To všetko vnímam ako drobnosti, ktorým sa ale podarilo zaspávajúcu sériu mierne oživiť a jemne nakopnúť.

Filmu (ktorý rovnako ako trojku opäť režírovali Henry Joost a Ariel Schulman) sa darí v niekoľkých scénach budovať strašidelnú atmosféru a napätie. Potešil ma tiež záver, aj keď je mi jasné, že sa v tom tvorcovia (v čele s producentom Orenom Pelim a o scenáristom dvojky, trojky a štvorky Christopherom Landonom) začínajú strácať a zamotávať, ak k tomu mimochodom náhodou nedošlo už v dvojke. Dosť výrazne som sa nudil a preto dávam 40%. Tak málo som doteraz ešte žiadnemu dielu tejto ságy nedal.

Paranormal Activity 4, USA, cca 88 minút

Réžia: Henry Joost, Ariel Schulman. Scenár: Christopher Landon. Kamera: Doug Emmett. Hrajú: Kathryn Newtonová, Stephen Dunham, Brady Allen, Katie Featherstonová a ďalší