Lóve [8O %]
Dráma
Streda, 05 December 2012 04:00

Recenzia slovenského filmu LÓVE (2011).

Začnem trocha zoširoka.

V roku 2009 nakrútil syn herca Jána Kronera (SMRŤ MINISTRA, „Profesionáli“) Jakub (*1987) nízkorozpočtovú pouličnú snímku BRATISLAVAFILM, odohrávajúcu sa v pochmúrnom hlavnom meste Slovenskej republiky. Nemyslím, že by som vtedy zachytil čo i len jednu pozitívnejšiu recenziu zo strany odbornej filmovej kritiky (ak taká teda na Slovensku vôbec existuje...). Ja osobne som film nevidel, lebo voči nemu mám predsudkami (škaredé, amatérske a o ničom trailery a fotky). Zahral si v ňom okrem iných mladý herec Michal Nemtuda („Ordinácia v ružovej záhrade“).

O rok neskôr slovenská verejnoprávna televízia vyrobila seriál z cyklu „Nesmrteľní“, ktorý preniesol celosvetovo známe knižné príbehy (väčšinou historické) do súčasnosti. Niektoré časti ma nezaujali, iné boli o čosi lepšie. Asi najviac na mňa zapôsobil diel s názvom „Fejs“. V ňom si Michal Kubovčík zahral bratislavského grázlika na šikmej ploche, ktorý sa zamiluje do nevinnej Kristíny Svarinskej (*1989). Bola to zaujímavá epizóda, ktorej pomohla zvláštna poetika strašidelnej nočnej (aj dennej) Bratislavy, zemitý Kubovčíkov výkon, nie úplne márna Svarinská a jednoduchý (no zároveň silný a uveriteľný) príbeh realistickej lásky, kde ak aj padli silnejšie slová, namiesto toho, aby som sa im smial, bol som dojatý. Tejto epizóde by som bez väčších problémov (napriek viacerým mínusom) dal 80%.

Preto ma zaujalo, keď sa v roku 2011 dali dokopy Nemtuda, Svarinská a Kroner v príbehu, ktorý pôsobí tak trocha ako celovečerná verzia tejto televíznej epizódy. Len je tu namiesto Kubovčíka Nemtuda (no obaja sú si relatívne fyzicky podobní), ale postava je to prakticky úplne rovnaká: uveriteľne drsná pouličná zmeska, ktorá vie vzbudiť rešpekt, lebo pôsobí dojmom, že v tomto hnusnom prostredí od detstva vyrastala (nie je to nič hodné rešpektu, ale psychologicky uveriteľné, to áno). Zasa je tu Svarinská ako mladá žena, ktorá žije v temnej Bratislave napriek tomu, že sa do nej vôbec nehodí a je nepoznačená kriminalitou všade okolo seba. Hlavný (anti?)hrdina zasa po svoj bok vyfasoval mužského parťáka (tentoraz syn Ivana Gogála Jakub - DÔVERNÍ NEPRIATELIA), ktorý je mu ale skôr príťažou. Kým Nemtuda chce zo špinavého sveta zločinu von, on ho sťahuje beznádejne ku dnu. Dej sa znova odohráva v Bratislave, ktorá je znova prezentovaná ako odporná hrôzostrašná stoka plná desivej neistoty, nepokoja, nervozity a ustavičného ohrozenia. Napriek tomu v nej režisér našiel kus čudnej poetickej atmosféry. A opäť nechýba primitívna kriminálna linka a klišé reči „ale toto už bude vážne môj posledný kšeft, potom začnem žiť slušný život“.

Som rád, že môžem skonštatovať, že to funguje. Aspoň na mňa a to nemám Bratislavu príliš v láske a sú mi smiešni naši slovenskí pouliční grázlikovia (čím nechcem povedať, že vás nie sú schopní zabiť). Nemtuda našťastie dostal dobre napísanú rolu, ktorá nie je tradičným tupým pouličným hajzlom, ale skôr chalanom, ktorý sa už v mladosti dostal na šikmú strechu, no čím je starší, tým viac si začína uvedomovať, že to nie je to, čo od života očakáva. Rád by to zmenil.

Troška čudácke je, že cameo dostalo množstvo známych hercov. Niekedy to funguje (Ľuboš Kostelný a Viktor Horján), niekedy nie (Tina, ale samozrejme musí byť vycapená cez pol plagátu ako keby mala hlavnú rolu). Niekedy je to skôr lacné predvádzanie sa (Hajdu, Luknár).

Miestami scenár pôsobí chaotickým dojmom. Ešte som ochotný akceptovať, že Cinkota v skutočnosti (na začiatku to vyzerá inak) nehrá hlavného zlosyna. Vlastne mi pripadalo osviežujúce, že nenabehne do finále s vŕtačkou a neunesie Svarinskú. Čo už mi osviežujúce nepripadalo, bola až neuveriteľná „náhoda“, ktorá sa odohrá kúsok pred koncom. Tu som sa napriek vážnosti celej situácie začal neveriacky usmievať.

Takisto niektoré scény sú také, že som si hovoril „no moment, ale...“ (napr. „no moment, ale prečo policajti pri nočnej akcii v garážach nepočkali, kým ku garáži nepríde aj šofér resp. prečo najskôr neobkľúčili jeho auto a až potom nedostali jeho parťáka, ktorý išiel peši?“).

No i z tejto blbosti sú na samom konci vyvodené zaujímavé myšlienky o nádeji, druhej šanci a odpúšťaní a kvôli tomu, aký sympatický pár Nemtuda a Svarinská vytvorili, musím dať 80%. A vlastne skôr chcem, než musím. Musím ale inú vec. Priznať, že pôvodne som tajne dúfal a čakal, že to nakoniec naozaj bude niečo také, aké to bolo naozaj. Takže v zásade ďakujem, ale keďže som zaťažený predsudkami a viem, ako to na Slovensku chodí (aj talentovaní herci do roka skončia v televíznych sračkách televízie JOJ), na Jakubov tretí film sa neteším.

Lóve, Slovenská republika | Česká republika, cca 90 minút

Réžia a scenár: Jakub Kroner. Hudba: Lukáš Kobela. Kamera: Mário Ondriš. Hrajú: Michal Nemtuda, Kristína Svarinská, Jakub Gogál, Dušan Cinkota, Tina, Samuel Spišák, Zuzana Porubjaková, Roman Luknár, Ľuboš Kostelný, Viktor Horján, Ady Hajdu a ďalší