Medzi vlkmi [6O %]
Dráma
Utorok, 30 Október 2012 04:00

Recenzia aljašského dobrodružstva s Liamom Neesonom MEDZI VLKMI (2011).

Recenzia obsahuje spoilery.

Liam Neeson (96 HODÍN, NÁVRAT TEMNÉHO RYTIERA) hrá chlapa, ktorého na Aljaške zamestnáva ťažobná firma aby odstreľoval vlkov útočiacich na robotníkov (ak takéto zamestnanie skutočne existuje, chcel by som o ňom vidieť dokument). Kvôli istej súkromnej veci však uvažuje o samovražde. V poslednej sekunde si to rozmyslí, s partou drsných mužov nastúpi do lietadla a to sa zrúti do ľudoprázdnej divočiny, kde je smrtiaci mráz ešte tým menším nepriateľom krehkej ľudskej bytosti.

Chvíľku som rozmýšľal, kam nový (po tomto) film Joea Carnahana, Liama Neesona a bratov Ridleyho a Tonyho Scottovcov žánrovo zaradím. Nakoniec som sa rozhodol pre drámu, ale pokojne by to s prižmúrenými očami mohol byť aj mysteriózny. Vo filme jeden za druhým umierajú jednotliví chlapi a ich blížiacu sa smrť nám režisér predstavuje originálne a dovolím si tvrdiť odvážne. Napr. keď umiera jeden chlap, tesne pred smrťou ho navštívi „duch“ jeho dcéry. Keď umiera druhý, tvrdí, že vidí istého človeka, ktorého ale nemôže vidieť, lebo je ten človek dávno mŕtvy. Carnahan pojal smrť takmer až filozoficky a snovo a možno nejeden divák bude prekvapený, aký zvláštny hybrid z tak priamočiareho príbehu rozporuplný režisér (svojho času ho Tom Cruise v poslednej chvíli odstavil od MISSION: IMPOSSIBLE kvôli „umeleckým nezhodám“) vyšťavil.

Milo ma zaskočil aj silný koniec. Je totiž ustrihnutý v momente, v ktorom by 97% iných režisérov pokračovalo a nakrútilo by tradičnú desaťminútovú akčnú scénu. Joe však mal odvahu (a Scottovci ho v tom podporili) ukončiť to úplne inak. Zopár sekúnd navyše je síce po záverečných titulkoch, ale sú nezrozumiteľné a nie je z nich jasné, čo vlastne vidíme. Vyzerá to každopádne na mŕtveho hrdinu a umierajúceho vlka. Tým mimochodom nie je obyčajný člen svorky, ale alfa samec a je teda pravdepodobné, že ak by ho Neeson zlikvidoval, mal by pokoj, lebo zvyšok svorky by sa stiahol do bezpečia a nechal by ho žiť. Tak či tak som z takéhoto ustrihnutého konca takmer až nadšený a citáciou básne možno aj dojatý.

Ostatne, je v zásade jedno, ako hrdina nakoniec dopadol, pretože to najdôležitejšie bolo dopovedané. Doputoval na koniec svojej cesty. Zmieril sa so smrťou, životom i svojou minulosťou. Je teda v podstate fuk, či prežil alebo nie. Tak či tak totiž dokázal vybojovať svoj vnútorný súboj a či ho nakoniec zabil alebo nezabil nejaký vlk, to je v podstate úplne fuk...

Film sa z trailerov/zápletky tváril ako klasické akčné dobrodružstvo, pritom bližšie má k nepríjemnej nočnej more s otvorenými zlomeninami. Čo sa akčných scén týka, je ich v skutočnosti minimum a nie sú príliš zaujímavo nakrútené.

Bohužiaľ, príliš zaujímavá nie je ani vizuálna stránka a to paradoxne napriek tomu, že Aljaška pre mňa osobne predstavuje jednu z najfotogenickejších výprav vo svete filmu. Neviem, či sa na filme negatívne podpísal malý rozpočet (údajne len 25 miliónov dolárov), každopádne vyzerá vizuálne pomerne lacno. Ako keby to nestačilo, množstvo scén sa odohráva v noci, takže nie je dvojnásobne vidieť nič zaujímavé. Je to škoda, pretože niektoré zábery sú krásne a ukazujú krutú silu prírody, oproti ktorej je človek taký hrôzostrašne maličký, že je možno najlepšie vzdať to hneď na začiatku, ľahnúť si do snehu a vyslobodzujúco navždy zaspať.

Nanešťastie, okrem odfláknutej výpravy (už trosky lietadla nevyzerajú presvedčivo, skôr značne televízne) musím skritizovať priemerne napísané postavy. Priemerne napísaný je aj ústredný hrdina, tomu ale zachraňuje kožu presvedčivý Neeson. Povedal by som, že je to jedna z rolí, ktorú si dá ako 80-ročný zarámovať a bude na ňu (asi právom) hrdý. Scény, v ktorých nám odhaľuje svoje vnútro/detstvo/manželku, sú silné.

Ostatné postavy sú na tom horšie, ale dosť im pomáha, že hoci začnú ako klišé (zmagorený pošuk, ktorý všetkých štve, všetci štvú jeho a ktorý s nikým nemieni spolupracovať), skončia ako uveriteľné postavy, ktoré sa tvárou v tvár smrti dokážu zmieriť so svojimi neveľmi šťastnými životmi a umrieť so cťou.

Po stránke logiky film pôsobí nedopracovane (z akého oblečenia preboha hrdinovia vytvorili „lano“?) a čudne (aspoň občas niekto mohol pred vlkmi vyliezť na strom, nie?). Neboli mi jasné nielen niektoré pokusy hrdinov o svoju záchranu (skutočne bol jediný spôsob, ako sa dostať k rieke, taký samovražedný?), ale ani samotná svorka vlkov. Jednalo sa o jednu a tú istú svorku alebo o viacero? Ak o tú istú, ako sa dostala dole k rieke (vlky nevedia lietať a na rozdiel od hrdinov nepodstúpili ani šialený skok)? Niektoré drobnosti sú rozporuplné. Môžeme tvrdiť, že hrdina je drsný chlap, ktorý niečo vydrží. Každopádne, pohybovať sa v brutálnych mínusových teplotách uprostred Aljašky v premočenom oblečení... no neviem.

Film má scény na 80%, ale aj scény na 40%. Ako celok raz funguje, inokedy menej. Osobne ma ale bavil a neľutujem, že som ho videl. Ale mohol byť o dosť lepší.

„Neboj sa.“

The Grey, USA, cca 117 minút

Réžia: Joe Carnahan. Scenár: Joe Carnahan, Ian Mackenzie Jeffers (podľ Jefferovej knihy). Hudba: Marc Streitenfeld. Kamera: Masanobu Takayanagi. Hrajú: Liam Neeson, Dermot Mulroney, Joe Anderson a ďalší