Viggo sa vráti
Dráma
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 19 August 2011 05:00

Trailer na kostýmovú drámu Davida Cronenberga s Viggom Mortensenom, Keirou Knightleyovou a Michaelom Fassbenderom A DANGEROUS METHOD.

CRONENBERG

V 70., 80. a deväťdesiatych rokoch 20. storočia jeden z najkontroverznejších úchylných režisérov (morbídne filmy SCANNERS, VIDEODROME či MUCHA. Kingovka MŔTVA ZÓNA bola na jeho pomery nenormálne normálna.). Spoločným znakom jeho diel boli násilie a sex. Najlepšie násilný sex.

V posledných rokoch sa však upokojil a hoci si stále myslí, že ľudstvo je len o sexualite, čo by ostatne aj mohla byť pravda, na násilí poriadne ubral. Resp. nie že ubral. Bitka v saune v PRÍSĽUBOCH Z VÝCHODU alebo priestrely lebiek v HISTÓRII NÁSILIA sú tuhou kávou. Atmosféra týchto filmov je však o poznanie „múdrejšia a tichšia“. Okrem kvalitných scenárov a rozumných producentov, o bravúrnom režisérovi nehovoriac, na tom má najväčší podiel rozumné herecké obsadenie a psychologicky hodnoverne napísané postavy. V oboch spomínaných tituloch im dominoval Viggo Mortensen. Inak tomu nebude ani tentoraz.

MORTENSEN

V začiatkoch kariéry divný pavúk, čudne zazeral, zvláštne sa pri tom tváril... a vôbec. VÄZNICA, KARMÍNOVÝ PRÍLIV, DENNÉ SVETLO, remake PSYCHA či G.I. JANE neboli zázraky. Po PÁNOVI PRSTEŇOV dozrel do pôsobivého veku, v ktorom začalo byť zaujímavé počúvať, čo hovoril (OCEÁN OHŇA, APPALOOSA). Najzaujímavejšie tituly ale vznikli práve zo spolupráce s Cronenbergom.

DAVID + VIGGO

Hoci sa špekulovalo, že PRÍSĽUBY Z VÝCHODU budú mať dvojku (stále to je reálne, viď. Otvorený koniec, momentálne je projekt odložený), nakoniec sa Viggo/David rozhodli pre niečo iné. Úplne iné. Dobovú kostýmovú drámu.

Pritom to svojho času seriózne vyzeralo na to, že Mortensen skončí s hraním a jeho posledným filmom mala byť pôsobivá post-apokalyptická CESTA. Dokonca som mu to uveril a napísal som o tom článok. Viggo sľub nedodržal, čo síce nie je také chlapské, ako sa snaží na plátne pôsobiť, ale ako divák, ktorý má rád dobré filmy, som rád, že nedodržal. Ako minule, aj teraz si prizvali na spoluprácu zaujímavé tváre:

KEIRA

Keira Knightleyová po PIRÁTOCH KARIBIKU jemne upadla, čo sa tržieb jej filmov týka. O to väčšiu výzvu pre jej herecký talent dané filmy ale predstavujú: PÝCHA A PREDSUDOK bol krásny film a až nesympaticky tvrdohlavé POKÁNIE mnohých strhlo.

Keire sa však v posledných rokoch nedarí. Snaží sa, aby sa darilo. Ale nedarí. KŠEFT ZA VŠETKY PRACHY nevyšiel a navyše v ňom, prehnane povedané, mala skôr cameo, než hlavnú ženskú rolu. V A DANGEROUS METHOD dostane príležitosť dokázať, že na to má. U Cronenberga je navyše veľká šanca, že sa Keira bude v úlohe musieť sexuálne odtrhnúť, čo je u rozkošnej Britky vítané.

FASSBENDER

Michael čmudil v nedôležitých filmoch (JAZERO SMRTI, CENTURION), prípadne mal malé úlohy v hitoch (300). V posledných mesiacoch zažíva veľkú slávu. Zažiaril v Tarantinových NEHANEBNÝCH BASTARDOCH, v X-MEN:PRVEJ TRIEDE sa ako Magneto vyrovnal Ianovi McKellenovi z „neskoršej“ trilógie a práve teraz ho režíruje Ridley Scott.

EPILÓG

„Zvyšok“ doplní v poslednom čase konečne sa i v Hollywoode do povedomia dostávajúci Vincent Cassel (PURPUROVÉ RIEKY, ZVRÁTENÝ, ČIERNA LABUŤ).

Príbeh bude líčiť vzťah medzi slávnym Sigmundom Freudom (Viggo) a slávnym Carlom Jungom (Fassbender). Obaja boli svojho času revolučnými expertmi na ľudskú psychológiou (v ktorej hrala veľkú rolu sexualita... a sme pri Cronenbergovi), čo v „nevzdelanom temnom“ 19. storočí nebola na verejnosti práve dvakrát pretriasaná téma.

Freud sa narodil v českom Příbore a koncom 19. a začiatkom 20. storočia vstúpil do povedomia verejnosti psychologicko-sexuálnymi výskumami, teóriami a názormi. Jung bol niečo medzi jeho kolegom, žiakom a konkurentom (bol medzi nimi takmer 20-ročný vekový rozdiel).