Voda pre slony [6O %]
Dráma
Napísal Ivan Kučera   
Piatok, 24 Jún 2011 06:34

Recenzia na cirkusovú ľúbostnú melodrámu VODA PRE SLONY, v ktorej skoro o žiadnu vodu nejde (a je v nej iba jeden slon).

VODA PRE SLONY rozpráva príbeh z prvej polovice 20. storočia. Dej je umiestnený do Ameriky, zmáhanej Hospodárskou krízou, ktorej sa venovali už viaceré filmy (SEABISCUIT – DUPOT KONÍ, boxerská DRUHÁ ŠANCA, úvod Jacksonovho KING KONGA), ale skôr okrajovo a inak tomu nie je ani teraz. Je to len opona, nie javisko.

Príbeh korčuľuje v cirkusovom prostredí, ktoré filmári tiež často navštevujú (VEĽKÁ RYBA, PERINBABA).

Navyše stál veľké peniaze (alebo tak aspoň vyzerá), hrajú v ňom slávni alebo aspoň známi herci a je v ňom všetko, čo má byť (láska, humor, napätie, nebezpečenstvo, tragédia, „staré“ rozprávanie začaté a ukončené v súčasnosti ako ZELENÁ MÍĽA).

Do renomovaného cirkusu, presúvajúceho sa s desiatkami zamestnancov, zvierat a atrakcií vlakovou súpravou naprieč v zlom ekonomickom stave sa nachádzajúcou krajinou, naskakuje (doslova) mladý nedoštudovaný veterinár (Robert Pattinson – HARRY POTTER A FÉNIXOV RÁD). Spriatelí sa s miestnymi kurióznymi (na môj vkus - a cirkusové prostredie - ale až príliš málo kurióznymi) pracovníkmi, nadviaže vzťah s nekompromisným šéfom (oscarový Christoph Waltz z NEHANEBNÝCH BASTARDOV) a jeho ženou (Reese Witherspoonová z WALK THE LINE), do ktorej sa zamiluje. Keď cirkus príde o svoju najväčšiu atrakciu, mŕtvy kôň je vymenený za živú slonicu...

Scenár sa nikam neponáhľa, čo môže pri dvojhodinovej dĺžke znieť odstrašujúco. Prekvapivo som sa však nudil menej, ako som čakal a i preto, že mi to celkom rýchlo ubehlo, dávam až 60%, hoci pôvodne som chcel za neoriginálny scenár dať 40.

Pritom scenár sám osebe nie je mimoriadne zlý. Je len priemerný a plný klišé postáv, ich klišé rozhodnutí (nezabitie nepriateľa, hoci máte príležitosť) a klišé dialógov a hlášok. Nič ma neprekvapilo a len som útrpne odratúval minúty do doby, kedy sa ústredný „zakázaný“ pár prvý raz nežne pobozká a kedy majiteľ cirkusu prvý raz hodí do kamery podozrievavý žiarlivý pohľad. Keď vezmeme do úvahy, v akom originálnom prostredí sa príbeh odohráva, je priemernosť výslednej látky až jemne smutná a ak by sa dej odohrával na Sibíri, zasa až tak veľa by sa na výsledku nezmenilo.

Schválne som nevidel žiadny dokument z nakrúcania, ale ako „obyčajný divák“ som nepostrehol, kedy boli pred kamerou ozajstné zvieratá a kedy triky. Režisér, ktorý v minulosti počítačmi vyrobil príšerné srny v SOM LEGENDA, tentokrát ponúkol tak dobre počítačové zvery, že som vôbec nerozpoznal, čo bol efekt a čo naozaj.

Narážam samozrejme na „vyhrotené“ scény, ako je napríklad tá, v ktorej lev hryzie hrdinu do ruky. Predpokladám, že ak Witherspoonová mala sedieť na koni, skutočne sedela na skutočnom koni. Tiež ale predpokladám, že keď sa davom utekajúcich ľudí rúti hyena a žirafa, asi to bol efekt. Nerozpoznal som to však, čo je veľká pochvala.

Zvery sú líčené ako normálne zvery. Deti do kina neberte. Príde sex, bitky a niekoľko pomerne dôležitých postáv zomrie, vrátane koňa, streleného do hlavy.

Napriek atraktívnej výprave však snímke dominuje rutina, z ktorej som mal pocit, že režisér, ktorý doteraz robil trikové veľkofilmy (CONSTANTINE), si chcel dokázať, že vie nakrútiť obyčajnú drámu. Taký Darabont by to ale zvládol dojemnejšie, smoklil by som hodinu pred koncom; tuto som ledva uronil polovičnú slzu na samom konci.

Pattinson i Waltz podávajú presvedčivé výkony, ale pri pozeraní som si na ich miestach predstavoval iných hercov, ktorí by to zvládli lepšie a film by vďaka nim možno nešiel ledva na 60%, ale možno i na 80. Witherspoonová, ktorú mám relatívne rád, mi dokonca pripadala až nevhodne obsadená; asi ako keď má 60-ročná dáma (netvrdím, že Witherspoonová má 60) má hrať pojašenú tridsiatničku, ktorá hádže kotrmelce. Keď začal rozprávač filmu hovoriť, že sa do nej zamiloval na prvý pohľad a následne bol na objekt lásky strih, zdalo sa mi, že je to paródia. Keď som si zistil, že herečka má len 35 rokov, prekvapilo ma to, lebo vyzerala skôr ako 45-ročná žena po početných, drahých a nevydarených plastikách. Mrzí ma, že musím takto hovoriť, lebo vo WALK THE LINE bola zhmotnením rozkošného dupkania malou nohou v črievičke.

Napriek tomu prevláda príjemný pocit, pri pozeraní som sa cítil príjemne a dobre, trikrát do roka by som to ale nepozeral.

„Ja nikam neutekám. Vraciam sa domov.“

Water for Elephants, USA 2011, cca 120 minút

Réžia: Francis Lawrence. Scenár: Richard LaGravenese (podľa knihy Sary Gruenovej). Hudba: James Newton Howard. Kamera: Rodrigo Prieto. Hrajú: Robert Pattinson, Reese Witherspoonová, Christoph Waltz, Hal Holbrook, Ken Foree, Tim Guinee, Sam Anderson a ďalší