PREVIEW Hobit
Fantasy
Utorok, 21 Júl 2009 12:41

Zaduneli podzemné bubny a neškodný hobit sa zachvel nepoznaným strachom. V ruke zviera práve nájdený prsteň. Začal koniec. Boh Guillermo del Toro chystá dvojdielneho Hobita.

Príliš sa nám nechce v novinkách informovať o filmoch, ktoré sa ešte nenakrúcajú a o ktorých kolujú tony informácií, ale všetko sú to sny, špekulácie a osobné názory rôznej (ne)úrovne. Hobit však naozaj vznikne. Udiala sa totiž hrozne dôležitá, možno kľúčová vec, ktorá presvedčila i najzarytejších skeptikov o tom, že snímka VZNIKNE. V hobitej dedinke na Novom Zélande, ktorá koncom 20. storočia vznikla práve pre účely nakrúcania trilógie Pán prsteňov, totiž... chvíľka napätia... nedávno zahučali bagre, traktory a záhradníci s množstvom sadeníc, aby bolo všetko pripravené na vyčerpávajúce nakrúcanie:

Hobit teda vznikne, no momentálne sa baviť o konkrétnych veciach nemá zmysel. Ale skúsme to.

Tak za prvé. Peter Jackson mal pôvodne režírovať, ale kvôli etickým a ekonomickým problémom so štúdiom New Line Cinema (ktoré ho údajne okradlo na percentách z gigantickej tržby, najviac vinným je údajne Robert Shaye, ktorý kedysi kvôli peniazom zmasakroval sériu Nočná mora na Elm Street) sa stiahol „len“ do pozície producenta. Aspoň to, pôvodne s Hobitom nemal mať vôbec nič spoločné (režírovať mal Sam Raimi - Armáda temnôt). Nakoniec sa ale so štúdiom dohodol dosť na to, aby snímku aspoň produkoval. Práve z tejto pozície si akiste udrží nad výsledným dielom obrovskú umeleckú víziu. Dvojnásobne ak sa podieľa i na písaní scenára. Pomáhajú mu v tom jeho dve ženy, manželka Fran Walshová a kamarátka Phillipa Boyensová, s ktorými výborne a sympaticky drzo spracoval už Pána prsteňov. Veľmi fajn vyzerá aj návrat uznávaných tolkienovských ilustrátorov Johna Howea a Alana Leea. Tí sa už na trilógii podieľali na realistických „detailoch“, ako boli neskutočné stavby, zbrane s dokonalými stopami po mnohoročných bojoch, návrhy masiek, kostýmov, dekorácií... Pán prsteňov vďaka ich detailnej, poctivej práci, pripomínal miestami skôr dokument zo Stredozeme.

Ďalšou bombou je nový režisér. Stal sa ním Mexičan Guillermo del Toro, ktorý v Hollywoode síce nemá šťastie (biedny Blade 2), ale len čo sa vráti domov, strúha oscarové mrkvy (Devil, Faunov labyrint). Navyše jeho Hellboy 2: Zlatá armáda pôsobil v prvom rade ako predpríprava na dvojdielneho Hobita, čo sa týka prepracovaných masiek, monštier a fantasy atmosféry „iných svetov“. Pozoruhodné je však nielen to, že sa na jedinom projekte stretli takí vizionári, ako Jackson a del Toro, ale i to, že si na Zéland priviedli „svojich“ ľudí. Špekulácie, že by sa nakrúcania mohli zúčastniť dvorní del Torovi herci Karel Roden a Ron Perlman sú, bohužiaľ, asi skôr naozaj len tými špekuláciami, ale v podstate takmer istý je pozoruhodný obor Doug Jones, ktorý u Guillerma stvárnil sériu dobrých aj zlých netvorov (faun, rybí muž...) a Mike Mignola, komiksový autor Hellboya, ktorý s del Torom spolupracoval už na oboch Hellboyoch a zúčastnil sa tiež pražského nakrúcania druhého Bladea.

Pre tých z vás, ktorí ste sa prebrali z kómy. Pán prsteňov bola adaptácia knižnej klasickej trilógie oxforského profesora J.R.R. Tolkiena. V rokoch 2001, 2002 a 2003 mali premiéru filmy Spoločenstvo Prsteňa, Dve veže a Návrat kráľa. „Hobit“ je knižočka pre deti, ktorú Tolkien napísal dávno pred „Pánom prsteňov“. Je naivná, úsmevná a jednoduchá. Spisovateľ v nej rozpráva príbeh odvážneho hobita Bilba, ktorý sa s kamarátom, čarodejníkom Gandalfom Šedým, a skupinou po zlate večne túžiacich trpaslíkov, vydáva na dlhú púť za pokladom, ktorý stráži drak. Cestou zažijú veľa dobrodružstiev a na konci možno príde aj mini vojna viacerých národov.

Nasledujúci Pán prsteňov „dospelejšie“ a komplexnejšie pracuje s v Hobitovi nahodenými informáciami. Zrazu sa Bilbom nájdený prsteň, ktorý z vás urobí neviditeľného, mení na strašný artefakt, patriaci obludnému Sauronovi, ktorý chce zničiť slobodné národy Stredozeme a nastoliť večnú nadvládu zloby.

Keď sa Gandalf na Bilbových narodeninách presvedčí o tom, že hobitov prsteň je naozaj TEN prsteň, resp. Jeden Prsteň, prsteň zdedí Bilbov synovec, panic Frodo, ktorý s kamarátmi Samom, Smieškom a Pipinom vyráža do Roklinky, bájnej magickej ríše polelfa Elronda. Tu sa vytvorí legendárne Spoločenstvo Prsteňa, ktoré sprevádza Froda a jeho troch dobráckych hobitích priateľov na ceste do Sauronovej hmlistej krajiny, kde jedine sa dá prsteň navždy zničiť. Prenasledujú ich však Sauronove prízraky a pod nohy im polená hádže všadeprítomná ľudská zbabelosť a slabosť. Ak sa prsteň dostane do nepovolaných rúk (čo sú prakticky úplne všetky, len Frodo je príliš „neškodný“ na to, aby prsteň vedel zneužiť... ale naozaj?!), nastane koniec sveta. Družinu - okrem hobitov a múdreho Gandalfa - tvorí mrzutý trpaslík Gimli, štíhly elf Legolas a dvaja ľudskí bojovníci, príliš hrdý Boromir a tajomný Chodec Aragorn, Galdalfov priateľ.

Knižka „Hobit“ je priamočiara a preto vzbudila informácia, že podľa nej vzniknú (naraz, ako v prípade Pána prsteňov, len budú pustené s ročným odstupom) dva celovečerné filmy, otázky. O čom budú dva filmy?! Veď udalosti z „Hobita“ by sa ledva dali natiahnuť na jeden film!

Zo začiatku sa hovorilo, že prvý film bude adaptáciou knižky a Hobit 2 sa bude odrážať od Tolkienových menej slávnych príbehov zo Stredozeme a má byť akýmsi „prepojením/mostom“ medzi Hobitom a už existujúcou trilógiou. Napríklad sme sa v ňom mali stať svedkami toho, ako Gandalf so šokom zisťuje návrat Saurona z ríše mŕtvych, čo všetko zažil s Aragornom a mali sme sledovať zbabelé prebehnutie Sarumana, hlavy kúzelníckej rady, na stranu Zla (hororový maskot, pán Christopher Lee, však na Karlovarskom festivale vyhlásil, že sa na behanie po Zélande cíti byť starý a že by si vedel predstaviť maximálne nadabovanie draka).

Nakoniec ale Jackson vyhlásil, že nič také. Že zopár spomenutých udalostí možno uvidíme, ale budú rozkúskované do oboch dielov, ktoré budú „iba“ adaptáciou knižky (všetci vedia, že v knižke si Gandalf neustále kamsi odskakoval a kam, to zrejme ukáže práve Hobit 1-2).

Z hercov je už teraz takmer istý Hugo Weaving (Elrond), ale tiež Andy Serkis (Glum) a Ian McKellen (Gandalf Šedý, ešte nie Biely). Otáznik budí Bilbo. Kto ho bude hrať? Elijah Wood, ktorý v trilógii hral Froda, určite nie. Ian Holm, ktorý ho hral v trilógii? Ťažko, dávno patrí k dôchodcom, ledva uhral trilógiu, kde väčšinou stačilo sedieť na stoličke a nie utekať pred drakmi. Bilbov vzhľad budí otázky, lebo nech už rolu získa ktokoľvek (v hre je nezmyselne každý v Hollywoode pod 170 centimetrov, čo je zbytočné, lebo hobití hereckí predstavitelia boli v trilógii beztak zmenšení počítačovo), nebude sa podobať na Holma. Fanúšikovia knižiek i trilógie ale vedia, ako sa Gandalf na Bilbových narodeninách čuduje, ako málo jeho priateľ zostarol od ich spoločného dobrodružstva... O nových informáciách vás budeme nepravidelne informovať.