Gran Torino [8O %]
Dráma
Štvrtok, 27 Január 2011 07:16

Recenzia na drámu Clinta Eastwooda s Clintom Eastwoodom, GRAN TORINO.

Veterán kórejskej vojny Walt (Clint Eastwood) žije na predmestí, vo štvrti, v ktorej býva čoraz viac Aziatov, čo nevrlý a neznášanlivý xenofóbny rasistický dôchodca neznáša. Teraz mu navyše zomrela žena - zrejme jediný človek, ktorý vedel, ako naňho. Zostalo mu už len auto (Gran Torino ročník 1972), lesklý zapaľovač, spomienky na vojnu – a dospievajúci HMONGSKÝ chlapec od vedľa, s ktorým v najbližších dňoch vytvorí zvláštny vzťah. Neustále nad oboma visí hrozba miestnych gangov. Povedané Waltovými dospelými synmi, „čo s ním budeme robiť, sám v tej hroznej štvrti, to bude stále nejaký problém“.

„Všetci všetko hádžu na luteránov.“

GRAN TORINO sa vraj pôvodne malo volať úplne inak a malo ísť o posledný film s Drsným Harrym, slávnou Eastwoodovou postavou. Dokonca scenár nemal byť nijako mimoriadne odlišný, len sa hrdina mal volať Harry a nie Walt. Malo sa jednať o dôstojnú rozlúčku s hercovou kultovou postavou.

„Sráčov ako ty sme v Kórei skladali na seba, ako vrecia s pieskom.“

V poslednej chvíli sa síce Eastwood rozhodol urobiť z Harryho Walta a z policajta vojaka, ale najvtipnejšie na tom je, že sa pokojne môže jednať o rovnakú postavu. Čo my vieme, možno si Harry zmenil kvôli temnej minulosti meno, presťahoval sa - a keď hovorí o vojne, v skutočnosti hovorí o policajnom zbore, ale klame, aby bol pred prípadnými nepriateľmi z minulosti ukrytý, ako voš pod chrastou. Tak či tak sa má jednať o poslednú rolu Clinta Eastwooda; odteraz mieni už len režírovať.

„Viete, padre, tu nejde o to, čo človek urobil vo vojne. Tam plnil rozkazy. S tým sa zmierite. Človeka najviac prenasleduje to, čo urobil mimo rozkaz.“

Toľko k nudným faktom – aké je GRAN TORINO? Dobré. Fajn film s príjemne pomalou atmosférou, sympaticky obyčajným dejom a v pohode výkony príjemne neznámych hercov. Zďaleka najznámejší je obrovský John Carroll Lynch (ZODIAC) ako holič. Síce si nie som až tak na 100% istý, či sa takto rozprávajú všetci muži sveta, ale Eastwood to režíruje tak dobre, že som tomu, chvíľku, veril.

„Už ste stretli niekoho, do koho ste sa nemali starať a starali ste sa a potom ste to ľutovali?“

Na filme ma oslovilo, ako v dobrom obyčajne vyzerá. Zdá sa (a myslím, že nie som ďaleko od pravdy), že ho Eastwood svižne a bez zadýchanie nakrútil behom zopár týždňov a o ďalších pár dní sa materiál zostrihal a nahrala sa hudba. Snímka vyzerá až oslobodzujúco jednoducho, väčšinou v jednej miestnosti stoja traja herci a rozprávajú sa.

„Nechcete sa u nás zastaviť na návštevu?“ – „Čo myslíš?“

Eastwood dostal taký dobrý scenár, že sa ani nemusel veľmi snažiť o dobrý výsledok. Prišiel sám. Keď sa máme smiať, smejeme sa, keď máme byť smutní, smútime. Ku koncu je to síce nelogické (SPOILER smrteľná choroba prišla tvorcom/Waltovi vhod, chcelo by sa povedať „ako na zavolanie“ SPOILER) a vyvrcholenie ma zaskočilo (SPOILER ako vedel, že doňho vystrelia všetci? Čo ak by strieľal len najmenej dôležitý z nich? Nepoznám americké zákony, ale v takom prípade by ZREJME išiel do basy len on a nie celý gang a také obetovanie by nemalo zmysel. SPOILER). Vedel som, že to má končiť vraj „voľajako čudne/svojrázne“ a tak som čakal všetko. V podstate aj mimozemšťanov. Ale toto ma dosť prekvapivo. Obávam sa, že skôr negatívne. Fakt to bolo čudné...

„Čo chceš?“ – „Nič nechcem, čo by som mohol chcieť.“ – „To tiež neviem, tvoja žena už všetky šperky po mŕtvej prebrala.“

Ale viete čo? Je mi to jedno. Bavilo ma počúvať slovné prestrelky medzi starším mužom a mladým neskúseným katolíckym kňazom (čo je motív, ktorý mal Eastwood už minimálne v MILLION DOLLAR BABY). Páčilo sa mi, že ho Walt neodkopol, ale normálne si s ním sadol do krčmy. Páčili sa mi rozhovory Walta a malého Thaa, rozhovory Walta a Thaovej dospievajúcej sestry, páčil sa mi nákup náradia na stavbu i samotný pracovný pohovor na stavbu. Na americkú melodrámu o smrti a umieraní (možno aj trocha o živote, ale nie príliš) to bolo sympaticky málo slizko patetické. Eastwood dostal kvalitný scenár (až na ten koniec) a zo svojej terajšej moci mal odvahu vsadiť na takmer úplne neznámych mladých hercov, ktorí za mu za to odvďačili sympatickými uvoľnenými výkonmi, ktorými nás šikovne vtiahnu do príjemne obyčajného príbehu.

„Ďakujeme za pomoc.“ – „Pre vás to platí tiež, hajzli.“

Napriek koncu výsledok hodnotím kladne a hoci to mohlo byť lepšie, určite to mohlo byť aj horšie.

Gran Torino, USA/Nemecko 2008, cca 116 minút

Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Nick Schenk. Kamera: Tom Stern. Hudba: Kyle Eastwood, Michael Stevens. Strih: Joel Cox, Gary Roach. Hrajú: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Geraldine Hughesová, John Carroll Lynch, Scott Eastwood a ďalší