Facebook Fincher
Dráma
Pondelok, 09 August 2010 06:58

Trailer na drámu Davida Finchera (Sedem, Úkryt) The Social Network. O Facebooku.

David Fincher je perfekcionista, ktorý sa zo svojho neveľmi vydareného režijného debutu (Votrelec 3) rýchlo otriasol a stvoril sériu kultových snímok (Sedem, Klub bitkárov), jednu preceňovanú nelogickú blbosť (Hra) a vynikajúci dobový serial killer Zodiac. Odmietol réžiu Mission: Impossible III (iná verzia je, že tvrdohlavého perfekcionistu vyrazil Tom Cruise osobne), nakrútil kvalitný „oddych" (Úkryt) a dojemný Podivný prípad Benjamina Buttona. Každý z tých filmov síce je iný, ale i tak každého prekvapila informácia, že jeho ďalším filmom v poradí bude The Social Network, pojednávajúci o vzniku internetovej stránky Facebook.

Snímka The Social Network je rozumne obsadená (zatiaľ) neznámymi mladými hercami (Jesse Eisenberg - Zombieland, Andrew Garfield – Hrdinovia a zbabelci) a hoci by sa mohlo zdať, že Facebook vďaka nej dostane ozrutnú filmovú reklamu, nebol by to Fincher, aby sa na príbeh „splneného sna“ nepozrel skôr z inej stránky. Tučné konto mladučkých zakladateľov na celej planéte známej sociálnej siete totiž nemusí prioritne znamenať splnený sen. Môže znamenať začiatok problémov, stratenie samého seba a ľudí okolo seba. Paradoxne, ak si štúdio Columbia vo Fincherovom mene šikovne zaistilo „absolútnu slobodu“, je možné, že snímka Facebook ukáže v riadne temnom svetle.

Jeden by povedal, že vzhľadom na gigantickú popularitu Facebooku na celom svete má snímka už teraz zaistené zarobiť aspoň tri miliardy dolárov, ale spojenie „masovo neobľúbený“ Fincher a naopak masovo obľúbený Facebook je skutočne kombinácia, od ktorej vôbec nikto nevie, čo má čakať. Tu a teraz mi to pripadá asi tak, ako keby sa stal komerčným trhákom film ako 13 dní s Kevinom Costnerom.

Scenár napísal cenený Aaron Sorkin, ktorý sa rád venuje filmovým i televíznym ambicióznym politickým i zákulisným príbehom a za ne už získal množstvo cien Emmy či Zlatých glóbusov (alebo aspoň nominácie za ne), menujme napr. Amerického prezidenta, „Západné krídlo“ alebo Súkromnú vojnu pána Wilsona. „Milión dolárov nie je cool. Viete, čo je cool? Miliarda dolárov.“