Guillermo del Toro NEBUDE režírovať Hobita
Fantasy
Streda, 02 Jún 2010 06:54

Guillermo del Toro sa začiatkom júna 2010 oficiálne vzdal réžie Hobita. „Bolo to najťažšie rozhodnutie v mojom živote.“

Keď som o Hobitovi písal prvý raz, trocha som si robil srandu z toho, že „nakrúcanie je už-už na spadnutie, lebo na Zélande sadia nové stromy, aby stihli pred prvou klapkou pekne rozkvitnúť“. Následne sa ale nakrúcanie ZASA odložilo. Informácie sa rôznia, zrejme sa ale jednalo o kombináciu Hospodárskej krízy (v ktorej sa ťažšie zháňajú stovky miliónov dolárov na dva výpravné fantasy veľkofilmy) so zložitou finančnou situáciou štúdia MGM (ktoré kvôli tomu dokonca stoplo svoje rodinné zlato, ďalšiu bondovku). MGM sa snažilo situáciu upokojovať s tým, že odklad neznamená „stop“ a pridalo, že Peter Jackson a Guillermo del Toro „poriadne“ nedopísali scenár k druhej časti a tak štúdio nemôže „stanoviť rozpočet“, takže nakrúcanie sa logicky odsunulo. Ťažko povedať, kde je pravda, v podstate je to fuk. Tu a teraz je naivné čakať, že Hobit nevznikne. Ja osobne skutočne neverím, že by nevznikol a kebyže sa mám staviť o veľkú čokoládovú, tvrdím, že maximálne do dvoch rokov sa začne nakrúcať. TAKÉTO látky jednoducho Hollywood neodsunie do tmy, išiel by sám proti sebe. Len treba počkať, kým prehrmí kríza.

Čakať ďalej každopádne odmietol samotný del Toro, ktorého filmy sem-tam MAJÚ slabšie scenáre (alebo sa vám Blade II naozaj páčil?), ale po vizuálnej stránke sa často jedná o úchvatné diela a jeho fantázia nepozná hranice (viď. na zbláznenie originálne monštrá, netvory a príšerky, ktorými sú jeho filmy prepchané, niekedy možno až príliš). Preto bol (na rozdiel od Sama Raimiho, ktorý svojho času tiež prichádzal do úvahy) vhodným kandidátom na réžiu oboch Hobitov. Podieľal sa tiež na scenári a vymýšľal jednotlivé monštrá. Takže hoci Hobita nakoniec VEĽMI NEČAKANE režírovať nebude, určite v ňom zanechá odtlačky a osobne by som sa vôbec nečudoval, kebyže ho nakoniec s kamarátom Jacksonom aj produkuje. Takže je to skôr taký odchod-neodchod. Ale aj tak...

Del Toro odchádza oficiálne z „časových dôvodov“. Prípravami na Hobita strávil X rokov a keď sa nakrúcanie zas a znova presúvalo z jedného termínu na ďalší a z toho na tretí, povedal si, že stačilo a že sa chce venovať „vlastným“ projektom. Príde teda ten správny čas na tretieho Hellboya, ktorým má príbehy dobrého čerta uzavrieť do trilógie? Dvojka nevyšla úplne podľa očakávaní, ale bolo v nej naznačené, že v poslednej časti sa väčšine postáv stanú tragické veci. Del Toro zároveň v minulosti prejavil záujem o „podstatne drsnejšieho“ Tarzana, chcel režírovať Shelleyovej Frankensteina a samozrejme je tu stále milovaný Lovecraft. Keďže posledné roky nerobil v podstate nič (aspoň teda nič, na čo by sme mohli zájsť do kina – v roku 2007 produkoval krásnu ducharinu Sirotinec, no posledný film, ktorý režíroval, bol druhý Hellboy v roku 2008. Tento rok ale uvidíme sci-fi horor Splice, ktorý tiež produkuje.), určite nevie, kam od radosti skočiť.