Ako to vyzerá so Strateným mestom Z?
Dráma
Pondelok, 16 Február 2015 03:00

Kto vyrazí do amazonskej džungle hľadať mesto plné zlata? Bude sa vôbec nakrúcať?

Poverami opradené. Bohvie, či aj skutočne existujúce. Pradávne, veľkolepé mesto uprostred ešte i dnes smrteľne nebezpečnej džungle. Eldorádo, ak to chcete natvrdo. Povráva sa, že tu kedysi extrémne bohatý národ žil v rozľahlom meste s množstvom ulíc, vysokých budov a zlata. Odborníci sa rozchádzajú v názore, či je to reálne. Vraj by niečo také veľké a v tak drsných podmienkach údajne proste existovať nemohlo. Už kvôli neúrodnej pôde, smrteľné choroby prenášajúcemu hmyzu a zabijackym predátorom, o nepriateľských indiánskych kmeňoch nehovoriac.

Ani to však nezabránilo množstvu dobrodruhov a zlatokopov, ale i serióznych vedcov a objaviteľov, v podnikaní šialene nebezpečných výprav do srdca Amazonky. Jedným z nich bol „posledný veľký viktoriánsky bádateľ“ Percy Harrison Fawcett. Renomovaný britský vojak, dobrodruh, cestovateľ a výskumník, sa do zeleného pekla vybral niekoľkokrát. Vždy neúspešne. Posledná výprava, v 20-tych rokoch 20. storočia, ho zabila. Možno.

Možno? Nuž... možno. Aj to je na tomto príbehu fascinujúce. Dodnes sme sa nedozvedeli, čo sa výprave stalo. Zľahla sa po nej zem. Záchranné expedície nič neobjavili. Mnohí tvrdia, že jej členovia zomreli (domorodci, choroby...). Rojkovia ale radi veria teórii, že Fawcett našiel vytúžené mesto, zostal v ňom žiť a do smrti podnikal veľkolepé objavy, ktoré ale zostali pochované v džungli spolu s ním. Nikdy ho neprestali fascinovať biele, nezmapované miesta na mapách a tak by to bol skutočne parádny koniec.

Posledná výprava, ktorú do Amazonky podnikol, bola maličká: vzal na ňu len syna a jeho kamaráta. Z posledných listov, ktoré poslal do civilizácie, je badať beznádej a temnota. Synov kamarát sa už krátko po začiatku výpravy začal javiť ako „slabý a nespoľahlivý“ a sám Fawcett mal v tom čase už 57 rokov, čo v tej dobe - a na mimoriadne náročné amazonské pomery - nebolo málo. Plus treba vziať do úvahy, že jeho dvaja spoločníci boli mladí a plní sily, ale zároveň neskúsení, išlo o ich prvú výpravu v živote a hneď do zabijackej Amazonky.

Na strane druhej, lepšieho sprievodcu, ako jeho, si vybrať nemohli. Do Amazonky podnikol množstvo výprav a hovorilo sa, že je nezničiteľný: záhadne sa mu vyhýbali úrazy, choroby i nebezpečné zvieratá a to v podmienkach, kde vás niečo zožerie skôr, než ráno vyleziete zo stanu. Zároveň sa počas týchto výprav veľakrát stretol s negatívne naladenými domorodými kmeňmi a vždy zo stretnutí vďaka diplomacii vykorčuľoval. Realisti majú napriek tomu jasno v tom, ako výprava skončila. Ak si psychopatické podmienky, ktorým výprava čelila, neviete predstaviť, pozrite si neuveriteľný film Wernera Herzoga Aguirre, hnev Boží z roku 1972.

Film, ktorý sa v Hollywoode dlhodobo pripravuje, sa má odpichnúť od bestselleru Davida Granna, ktorý vyšiel aj v slovenčine. David sa vybral po Fawcettových stopách, ale, samozrejme, nenašiel kostry, ani mesto. No vyšla mu z toho atraktívna, podmanivá a vzrušujúca kniha pre milovníka záhad a nebezpečných dobrodružstiev, kde ide o život. Román do veľkej miery čerpá z dochovaných dobových materiálov: od Fawcettových denníkov až po listy, ktoré dobrodruh posielal svojej žene a zamestnávateľovi.

Okolo filmového spracovania sa dlhodobo motá režisér James Gray, ktorý podľa všetkého zároveň napísal aj scenár. Môžeme ho pokladať za skúseného, ale nie spoľahlivého remeselníka. Zatiaľ nenakrútil nič svetoborné, ale minimálne kriminálka Noc patrí nám s Robertom Duvallom, Markom Wahlbergom a Joaquinom Phoenixom bola ľahký nadpriemer. Do titulnej úlohy chcel Sherlocka Benedicta Cumberbatcha, potom Roberta Pattinsona (Voda pre slony) a teraz sa zdá, že dostal oboch: Cumberbatch by hral Fawcetta a Pattinson jeho syna (prípadne synovho kamaráta). Menšiu rolu manželky Niny by chcela Sienna Millerová (Warholka, Hviezdny prach, G.I. Joe). S takýmto kastingom by snímka určite do kín na celom svete prilákala milióny divákov.

Spočiatku sa šepkalo, že o hlavnú rolu má záujem sám veľký Brad Pitt, ten ale nakoniec pravdepodobne zostane v hre „len“ ako majiteľ filmovej spoločnosti Plan B Entertainment, v rámci ktorej sa podieľal na záležitostiach ako Scorseseho Na druhej strane, mnou nie, ale inými uznávaný Kic-Ass a zombies hit Svetová vojna Z (áno, zasa veľké písmeno „Z“). Ak by Plan B naozaj zostal v hre, išlo by o super správu, pretože hercova popularita by projekt skoro určite dotiahla do úspešného konca.

Fawcett je vynikajúca „filmová“ postava. Mnohí by pri jej prenesení na plátna kín mohli frflať, že to už je „troška moc“, ale Fawcett bol skutočne výrazne filmový: fanatický i despotický, fascinujúci i charizmatický, ohromne odvážny, ale hraničilo to so šialenstvom. Bol zároveň tak trocha vizionárom. V dobách, keď iní bádatelia do džungle vyrážali s mnohopočetnými družinami zvierat a ozbrojených chlapov, veril, že v tak nehostinnom a nepriateľskom prostredí má šancu prežiť naopak iba čo najmenšia a nenápadne sa správajúca skupina. Takú výbornú „postavu“ by nedokázal pokaziť snáď ani zlý herec.

Minimálne u Benedicta je ale otázne, či si nájde čas, nakoľko v roku 2014 oficiálne vstúpil do stajne Marvelu ako Dr. Strange, čo je pre hercov finančne lukratívna, ale i časovo nesmierna náročná záležitosť, nakoľko vám v pondelok večer zavolajú, aby ste v utorok ráno stáli na pľace a za tri hodiny nakrútili 30-sekundové cameo pre Iron Mana 14.

Napriek istej atraktivite projektu (známa knižná predloha, tajomné, dodnes uspokojivo nevysvetlené historické udalosti a prípadný hviezdny kasting) mu stále dlho trvá rozhýbať sa. Koncom decembra 2014 producenti povedali, že si teoreticky vedia prvú klapku predstaviť toto leto.

............................................................................................................................