Dobrý Will Hunting [IOO %]
Dráma
Streda, 17 December 2014 03:00

Recenzia jednej z najlepších amerických drám desaťročia. Text je zároveň reflexiou 90-tych rokov, kedy boli v móde nezávislé drámy.

V 90-tych rokoch sa v Hollywoode zrazili dva štýly. Na jednej strane čoraz drahšie veľkofilmy s tonami revolučných efektov (T2, Forrest Gump, Jurský park, Matrix) a oproti nim divákova záľuba v nezávislých drámach talentovaných režisérov, akými boli Jim Jarmusch (Mŕtvy muž), Tom DiCillo (V siedmom nebi), Billy Bob Thornton (Smrtiaci bumerang), Quentin Tarantino (Gauneri), Steven Soderbergh (Sex, lži a video), Spike Lee (Malcolm X), Kevin Smith (Clerks), Robert Rodriguez (Mariachi), bratia Coenovci (Fargo) alebo Gus Van Sant (Moje súkromné Idaho). Plus do USA presídlili európske dovozy (Lars Von Trier, Anthony Minghella, Lasse Hallström).

Títo relatívne extravagantní páni našli záľubu - okrem iného - v podobne svojráznych hercoch typu Stevea Buscemiho, Petra Stormarea, Michaela Madsena, Williama H. Macyho, Dannyho Treja, Johna Turturra alebo Harveyho Keitela.

Za týmito projektmi často stáli producenti Weinsteinovci s kultovou firmou Miramax. Bratia ale nezávislý americký film následne v podstate zlikvidovali, keď začali dávať ťažké milióny filmárom, ktorí dovtedy o čo menší mali rozpočet, o to mohutnejší zápal mali pre scenár, dušu, myšlienku a herecké obsadenie. Dnes sú - i vinou toho – kedysi poprední nezávislí režiséri nudnými hollywoodskymi panákmi. Niektorí si dokázali napriek podstatne vyšším rozpočtom uchovať tvár a práveže z prílevu peňazí vyťažili maximum a pritom zostali svoji (QT). Iní nie (Coenovci). A niektorí, ako Kevin Smith, sa najskôr zapredali štúdiovému systému, aby nakoniec zistili, že to nie je nič pre nich a vrátili sa k nízkorozpočtovým, osobitým záležitostiam (Red State, Tusk).

(Takisto nezávislí herci si radi privyrobili vo vysokorozpočtových hollywoodskych veľkofilmoch - Thornton, Stormare a Buscemi boli nezabudnuteľní, či už v dobrom alebo zlom, v Armageddone.)

Dobrý Will Hunting síce stál „až“ 10 miliónov, ale v dobe uvedenia do kín bol napriek tomu pokladaný za relatívne ukážkový prototyp americkej nezávislej tvorby. Je vedľajšie, že sa z neho v kinách stal komerčný trhák a získal 9 oscarových nominácií, z toho 2 premenil na zlato (pôvodný scenár a mužský herecký výkon v podpornej úlohe pre Robina Williamsa). Nominovaný bol za najlepší strih, hudbu, pesničku, film, réžiu, herečku v podpornej úlohe (Minnie Driverová) a herca v hlavnej (Matt Damon).

Možno sa niekto menej rozhľadený pohoršene spýta, aký nezávislý?! Veď v tom hrajú Ben Affleck, Damon, Casey Affleck, Williams, Driverová, Cole Hauser a Stellan Skarsgård!?!

Samozrejme, vtedy nikto z nich, s výnimkou Williamsa, nebol hviezdou. Affleck mal za sebou len filmové céčko Buffy, televíznu romantiku podľa Danielle Steelovej a samozrejme spoluprácu s kamarátom Kevinom Smithom (Flákači, Hľadám Amy), Damon roličku v Odvahe pod paľbou (kde schudol 20 kíl kvôli úlohe drogovo závislého vojaka), Skarsgård bol čudný Švéd z filmov Dána Larsa von Triera, Hauser sa mihol v pár seriáloch, rozkošná Driverová si zahrala otrasnú speváčku v Zlatom oku a Caseyho aj dlhé roky po Huntingovi obviňovali z trápneho rodinkárstva (až kým sa nedokázal ako-tak postaviť na vlastné nohy: Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom, Majstrovský plán).

Williams bol v tom čase jedinou slávnou tvárou kastingu. Ale jednak išlo o podpornú rolu a jednak, aby to nezávislým chalanom príliš nekazil, nechal si narásť takú bradu, aby nebolo ani stopy po Otcovi v sukni, Hookovi a Vtáčej klietke.

Niektorých to možno prekvapí a šokuje, ale scenár napísali Ben s Mattom. Boli to dobrí priatelia, ktorí sa vraj poznali už od škôlky, kde Matt Benovi prebral babu. Pred kamerou sa stretli prvý raz v roku 1992 (Školské putá, v nich mimochodom hral i Cole Hauser) a v roku 1997 v Hľadám Amy a zároveň v Huntingovi. Tento scenár údajne napísali len preto, aby na seba upozornili ako herci. I preto si dali podmienku, že v ňom chcú hrať, inak ho nepredajú. To ale trvalo veľa rokov. Weinsteinovci po ňom siahli až keď Matt získal hlavnú rolu v Čarodejníkovi podľa Johna Grishama v réžii vtedy ešte uznávaného tvorcu Krstných otcov Coppolu. To ich rozhýbalo a scenár odkúpili. Zvyšok je happyend: veľká tržba, veľa cien a prerazenie väčšiny hercov.

Scenár je plný vyzretých monológov a inteligentných dialógov. Doteraz sa mi nechce veriť, že keď ho Damon a Affleck písali, mali len čosi po dvadsiatke. Damon vtedy chodil na Harvardovu univerzitu, obaja bývali spolu a rozhodne si nemohli sťažovať na more peňazí. Hotový scenár sa síce snažili predať, ale údajne trvalo až 5 rokov, kým sa im to podarilo. Predtým Damon stihol predčasne opustiť školu a s Affleckom vyrazil do Los Angeles, aby sa stali slávnymi hercami. Satisfakciou, okrem samotného úspechu filmu a ich hviezdnych kariér, bola suma, za ktorú ho od nich Weinsteinovci kúpili: bolo to pekných, okrúhlych 500 tisíc dolárov. Pre chalanov, ktorí dovtedy za filmy zarábali len symbolické šupky to bola neskutočná suma. Rozhodne ale nemienili pre peniaze urobiť čokoľvek; vraj si dali podmienku, že scenár predajú len ak si vo filme zahrajú, ak sa bude nakrúcať ich v milovanom Bostone a scenár nebude štúdiom dodatočne upravovaný. Dôležitá bola aj osoba režiséra. Bizarne znie, že jedným z kandidátov bol aj Jan Svěrák, ktorý svojho času, vďaka Oscarovi za Kolju, koketoval s hollywoodskou kariérou. Nakoniec nenašiel žiadny vhodný projekt.

Najneuveriteľnejšie je, že ten scenár je hodný nie iba pol milióna dolárov, ale oveľa, oveľa viac. Ja keď som mal toľko, čo oni, tiež som písal „múdre vety“. No vypadli mi z toho patetické, trápne a nechcene smiešne smiešnosti. Keď ale Williams spustí pamätný monológ na lavičke, zabúdam dýchať, očami mu visím na perách a očakávam každé slovo, každú čiarku a možno aj každú bodkočiarku. Scenár pôsobí skôr ako od aspoň 55-ročného muža, alebo, ešte lepšie, od ženy. Hovorí sa, že chalanom so scenárom pomohol Kevin Smith. Je pravda, že bol jedným z producentov, som ale takmer presvedčený o tom, že ak niečím do scenára prispel, tak „len“ (fakt vtipnými) „sprostými“ nápadmi (masturbácia s baseballovou rukavicou, dôchodcovský vtip). Ale aj o tom mierne pochybujem, nakoľko Oscara získali Affleck s Damonom. Proste neverím, že by štvrť scenára napísala tretia osoba a nebola by nominovaná. Skôr mal Kevin prsty „len“ v tom (ako neskôr v rozhovore priznal Affleck), že Weinsteinovcov prehováral, aby si scenár prečítali ešte raz a dali mu šancu. Ale aby toho nebolo málo, šepká sa, že scenár pomáhal vylepšovať aj Rob Reiner s Williamom Goldmanom. Ale tomu už ozaj neverím.

Dialógy výborne odsýpajú i v spoločných scénach Willa a jeho rovesníkov. Často sa stáva, že keď sa o podobné doberanie pokúšajú tvorcovia, dopadne to rozpačito a silene (viď. Expendables). Hunting ale pripomína skôr prirodzené doberanie sa z Pri mne stoj!. Je to samozrejme dané aj tým, že minimálne štyria z troch chalanov sa poznali: Damon s Affleckom boli priatelia a Casey Benovým bratom. Vynikajúcou správou, ktorá vo filmoch rozhodne nie je žiadnou samozrejmosťou, je, že vtipné momenty sú vtipné (Affleckov pracovný pohovor). Bolo by mimo označiť tento film za smrteľne vážny. Vie sa v správny čas uvoľniť. O to drsnejšie potom pôsobia vyhrotené, 100%-ne úprimné psychologické, úplne vážne momenty (naliehavá konfrontácia Robina a Matta „nemôžeš za to“).

Film je plný dojímavých, strhujúcich a nezabudnuteľných okamihov. Bitka na chodníku, prvá a zároveň posledná hádka Minnie a Willa, ich rozlúčkový telefonát, odlet alebo scéna, v ktorej sa Matt s Benom bavia po šichte a Ben začne Matta vyháňať zo svojho života. Nevraviac o dojemnom a pritom na pílku zbytočne netlačiacom finále, kedy sa dôstojne uzavrú životné príbehy všetkých postáv. Pozoruhodné je, že film nie je len o Willovi. Je o jeho vzťahu s Robinom, Minnie, profesorom, Benom a zvyškom bandy. Je tiež o vzťahu Robina s Willom, ale i Robina s profesorom. Je o vzťahu Minnie a Willových kamošov, hoci v menšej miere.

Ako ide kariéra všetkých zúčastnených? Van Sant bohužiaľ zlyhal (obskúrny remake Psycha, nudný Paranoid Park), Robin Williams zomrel, Minnie sa prepadla do „vedľajšej“ tvorby, Casey je i po 12. rokoch pre mnohých divákov stále len „mladším bratom Bena Afflecka“, Hauser sa stal béčkarskou akčnou hviezdičkou (Rýchlo a zbesilo 2, Čiernočierna tma, Jaskyňa, Paparazzi), Stellan zábavne strieda rozporuplné európske koprodukcie s Avengers. A Ben s Mattom? Ešte dlho po premiére bol všeobecne za toho talentovanejšieho pokladaný Matt (Talentovaný pán Ripley, Zachráňte vojaka Ryana). No keď sa stal plnohodnotnou mega-hviezdou (za trilógiu o Jasonovi Bourneovi), začalo to s ním ísť z kopca. Dnes stále hrá, ale väčšinou v prepadákoch (Kauza CIA, Kliatba bratov Grimmovcov, Invictus, Život po živote), prípadne v snímkach, ktoré nie sú zlé, ale čakalo sa od nich viac (Nákaza, Elysium).

Ben mal spočiatku šťastie (hity Armageddon a Zamilovaný Shakespeare), no postupne si siahol na dno vinou blbostí (Výplata, Živelná pohroma, Láska s rizikom), vinou ktorých bol označovaný za jedného z najpríšernejších hercov Hollywoodu. Po režijnom debute Zbohom baby sa s ním ale znova začalo počítať, získal Oscara za réžiu Arga a dostal sa späť na koňa (v Stratenom dievčati ho režíroval sám pán David Fincher). Chalani si na spoluprácu našli čas ešte vo filmoch Kevina Smitha Dogma (obaja hlavné úlohy) a Otec na plný úväzok (Ben titulná rola, Matt cameo). Pred pár rokmi sa hovorilo, že by si znova radi zahrali titulné postavy v „niečom ako Hunting“, ale k ničomu takému nedošlo, zrejme i kvôli pracovnej vyťaženosti Damona. Dnes sa jeho kariéra nachádza v takom priemernom stave, že by dal zrejme hocičo za ďalšieho Huntinga. Teraz ale pre zmenu nemá čas Ben. Prečo? Poviem to takto. Superman by sa mal začať báť.

Good Will Hunting, USA 1997, cca 126 minút

Réžia: Gus Van Sant. Scenár: Matt Damon, Ben Affleck. Hudba: Danny Elfman. Kamera: Jean-Yves Escoffier. Hrajú: Robin Williams, Matt Damon, Ben Affleck, Stellan Skarsgård, Minnie Driverová, Casey Affleck, Cole Hauser a ďalší

............................................................................................................................