Stratené dievča [7O %]
Dráma
Streda, 10 December 2014 03:00

Recenzia drámy s Benom Affleckom od režiséra kultovej snímky Sedem a z produkcie Reese Witherspoonovej.

Stratené dievča vzniklo podľa knihy, pričom jej autorka aj napísala scenár. Knihu som nečítal, no vedel som, že disponuje šokujúcim finálnym zvratom. Neodolal som a keď som vedel, že na film nepôjdem do kina, vyhľadal som si ho a celkom ma pobavil. Bohužiaľ, o pár týždňov sme sa predsa len rozhodli zájsť na nového Davida Finchera do kina a musím sa priznať, že ako mi obvykle absolútne neprekáža poznať zvraty vo filmoch ešte pred pozretím samotných filmov, tu ma trocha mrzelo, že som si dobrovoľne nechal ujsť zábavnú Fincherovu hru. Scenár je totiž naozaj asi najväčším plusom snímky.

Mám Bena Afflecka rád. V jeho blbom období (Láska s rizikom, Výplata, Živelná pohroma, Prežiť Vianoce) som s ním prerušil kontakt, ale postupne sa vracia k dobám, v ktorých získal s Mattom Damonom Oscara za scenár k Dobrému Willovi Huntingovi, čo je jeden z naj scenárov, aké sa v Hollywoode túlali v 90-tych rokoch. Ben nemá taký talent, ako napríklad, čo ja viem, Mickey Rourke. Fincher patrí ale k režisérom, ktorí vedia pracovať aj s menej nadanými hercami (Daniel Craig v Muži, ktorí nenávidia ženy). Ako Ben, i obvykle mimoriadne nudná Britka Rosamund Pikeová (Dnes neumieraj, Klony, Fraktúra, Libertin, Doom) majú svoje mantinely a mimo nich to už nie je ono, našťastie Fincher ich dokáže od daných mantinelov včas odohnať a obaja sú postačujúci resp. adekvátni.

Dobre sa pozeralo i na jeho partnerku, nakoľko od určitej chvíle začalo byť isté, že len čo je na scéne, nikto si nemôže byť ničím istý a občas vám v scénach, v ktorých je v miestnosti s inými postavami, bude tuhnúť krv v žilách, lebo nebudete vedieť, ako sa dané scény skončia (lebo budete vedieť, že sa môžu skončiť všelijako, len nie pekne).

Ostatní sú zaujímaví, napr. párik policajtov, dvojča, hrdinkini rodičia a dokonca aj doteraz komediálni chalani Neil Patrick Harris a Tyler Perry. Nepodávajú žiadne extra „vážne“ herecké výkony, ale hrajú postavy, ktorým sa dané „menej dramatické“ správanie hodí. Harris sa navyše zúčastní jednej z najnezabudnuteľnejších (i vďaka psycho hudbe) scén. To má za Šmolkov, hajzel!

Napriek tomu, že film trvá takmer dve a pol hodiny a nie je žiadna akcia nenudí a je svojím spôsobom zábavný (hoci by som povedal, že kritika médií ovplyvňujúcich verejnú mienku je troška naivne podaná, mám pocit, že takto to fungovalo pred 10 – 20 rokmi, ale môžem sa mýliť). Je tiež napínavý, nakoľko netušíme, čo sa deje (ak sme nečítali spoilery). Sú v tom namočení policajti? Hrdinkini rodičia? Mimozemšťania? Došlo k únosu alebo k vražde? Či k niečomu úplne inému? Nemôžeme si byť ničím istí a Fincher nás zámerne vodí za nos resp. nám podsúva informácie, ktoré sú čudné, ale ktorých prítomnosť práveže môže znamenať isté veci, s ktorými sme predtým nerátali, pár príkladov:

V jednej scéne policajti zistia, že kuchyňa bola postriekaná veľkým množstvom hrdinkinej krvi a následne umytá, ale stopy, neviditeľné pre ľudské oko, ale viditeľné pre prístroje, zostali. Zrazu to vyzerá, ako keby ju Affleck zabil, telo odstránil, stopy po krvavom boji upratal, narafičil to ako únos (rozbitý stôl), zavolal políciu a hral nič nechápajúceho manželíka, ktorému sviňa uniesla bohatú ženu (viď. jeho dosť zvláštne prednesené naznačenie, či za únosom nestoja miestni... bezdomovci!).

Alebo. Vidíme flashback, v ktorom sa dozvieme, že manželka chce deti, no manžel nie. Neskôr ale manžel policajtom tvrdí, že on práveže deti chcel, no ona nie. A od dôb Hitchcocka vieme, že flashbacky neklamú. Čo to znamená?

Alebo. Policajti sa manžela pýtajú, či mala jeho žena priateľky. Odpovie, že nie. Neskôr sa ale na scéne objaví suseda z konca ulice, ktorá o sebe tvrdí, že bola jej najlepšou priateľkou. Čo tento zvrat znamená? Komu manžel stále telefonuje? Prečo pred policajtmi tají niektoré informácie, ktoré môžu mať významný dopad na vyšetrovanie? Naozaj manželku uniesol/zabil a teraz po sebe zahladzuje stopy?

Podobných scén/podozrení má cca 60-miliónový film veľa a fakt mi bolo troška ľúto, že som vedel, ako sa to skončí. I tak som si film vychutnal, ale inak, ako by som si ho vychutnal, kebyže nepoznám koniec.

Inak, onen finálny zvrat v skutočnosti nie je príliš finálny. Odohrá sa dlho, dlho, dlho pred záverečnými titulkami a po ňom dej normálne pokračuje ďalej.

P.S. Spoilery. Zaskočilo ma len zopár tvrdých logických blbostí. Prečo nezmenila výraznejšie podobu? Dokonca ani vlasy si neostrihala! Pritom z jej „únosu“ sa stala celoamerická senzácia. Tiež to chcelo ukázať, či zostrihala materiál z bezpečnostných kamier, lebo skôr alebo neskôr sa niekto mohol spýtať, prečo proste nerozbila okno stoličkou a neutiekla. A prečo preboha nevypratali kôlňu, keď vedeli, čo v nej je?

Gone Girl, USA 2014, cca 149 minút

Réžia: David Fincher. Scenár: Gillian Flynnová (podľa vlastného románu). Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross. Kamera: Jeff Cronenweth. Hrajú: Ben Affleck, Rosamund Pikeová, Kim Dickensová, Tyler Perry, Neil Patrick Harris, Sela Wardová a ďalší

............................................................................................................................