Seminár ruských filmov 2014
Dráma
Napísal Cornon J. Kedro
Štvrtok, 20 November 2014 08:26

Reklamný článok. Seminář ruských filmů patrí medzi najstaršie špecializované filmové podujatia, ktoré vznikli na moravskom území. Tento rok vstúpi do tretej dekády svojej existencie, keď sa v pohraničnom meste Hodonín uskutoční už jeho 21. ročník. Od piatku 21. až do nedele 23. novembra 2014 predstaví verným aj novým návštevníkom rôznorodý program, pozostávajúci z 15 filmových premietaní na tohtoročnú ústrednú tému premien ruskej identity.

Kolekcia filmov je dramaturgicky rozdelená do viacerých tematických blokov. Divácky najatraktívnejším je zaiste súbor diel, reflektujúci premeny identity v súčasnej ruskej kinematografii. Ťahúňom sekcie bude bez pochýb novinka uznávaného režiséra Andreja Zvjaginceva Leviafan (Leviatan), ktorá sa dostane do oficiálnej slovenskej distribúcie až 4. decembra 2014. 140-minútová dráma muža a jeho rodiny, bojujúcej proti mocenským praktikám miestneho starostu, je metaforickým obrazom smerovania dnešnej spoločnosti a fungovania oligarchického štátneho aparátu nielen v putinovskom Rusku. Snímka Leviafan sa nedávno stala národným ruským ašpirantom na cudzojazyčného Oscara a ešte pred pol rokom získala pre Zvjaginceva a jeho kolegu Olega Negina cenu za najlepší scenár na MFF v Cannes. Na rovnakom filmovom festivale získal tento rok hneď tri ceny radikálny debut ukrajinského tvorcu Myroslava Slabošpyckého, ktorého Európska filmová akadémia nominovala v kategórii objav roka. Kriminálnu drámu Plemya (Kmeň) otvára scéna príchodu teenagera Sergeja do internátnej strednej školy, kde sa mladík postupne vyrovnáva s všadeprítomnou skazenosťou ostatných spolužiakov v rámci celej komunity handicapovaných študentov. Spoločensky nepríjemnú tému filmu – obsadeného odvážne a novátorsky hluchonemými nehercami – mapuje scenárista, producent a režisér Slabošpyckyj absenciou akéhokoľvek hovoreného slova výhradne v znakovej reči, divácky však zároveň neprispôsobivo bez použitia jazykového prekladu v titulkoch.

Naopak medzi dielami, zaoberajúcimi sa premenami identity v súčasnej ruskej kinematografii, nájdeme aj snímky, určené práve širokej verejnosti. Veľkorozpočtová životopisná dráma Legenda 17 Nikolaja Lebedeva je audiovizuálnym portrétom Valerija Borisoviča Charlamova, famózneho 8-násobného hokejového majstra sveta a dvojnásobného olympijského víťaza, ktorého o tretiu najcennejšiu športovú trofej senzačne pripravil roku 1980 univerzitný reprezentačný výber USA. Pre bežné publikum bude nemenej zaujímavá aj dobrodružná dráma Geograf globus propil scenáristu, režiséra a strihača Alexandra Veledinského. Príbeh mladého, finančne nezabezpečeného biológa Viktora Sergejeviča Služkina, učiaceho zemepis na strednej škole, sa postupne stáva trpkým sledom vŕšiacich sa problémov so študentmi, vedením školy, vlastnou manželkou a hlavne s fľaškou alkoholu.

Seminář ruských filmů sa počas príprav svojej dramaturgickej koncepcie snaží každoročne pripomenúť životné výročia dôležitých osobností teritoriálnej kinematografie. Pri príležitosti nedávneho jubilea 80 rokov režisérky a scenáristky Kiry Muratovej, najvýznamnejšej žijúcej ženskej ruskojazyčnej filmárky, sa rozhodol hodonínsky Seminář zostaviť vo svojom programe reprezentatívny výber troch autorkiných diel. Napriek dve a pol hodinovej minutáži je kriminálna tragikomédia Nastrojščik (Ladič, 2004) určite divácky najprístupnejším filmom Kiry Muratovej, keďže zobrazuje pomerne tradičný príbeh o mladom zamilovanom pianistovi, neváhajúcom okrádať dve postaršie dámy v prospech svojej partnerky. Podstatne rozporuplnejšia poviedková krimidráma Tri istorii (Tri príbehy) vyvolala značný rozruch už v dobe svojho vzniku roku 1997. Autorka sa v nej zamerala na trojicu brutálnych historiek o plánovaných vraždách, v ktorých mieša zdanlivú bezcitnosť postáv s bohatou sivo-šedou paletou temných odtieňov humoru. Vrcholným dielom čiastočnej Muratovej retrospektívy na Semináři ruských filmů, ale aj režisérkinej filmografie vôbec, je spoločensko-kritická dráma Asteničeskij sindrom (Astenický syndróm) z roku 1989. 153-minútový kontroverzný počin, ktorý sprevádzali aj v dobe vrcholiacej perestrojky v Sovietskom Zväze zásahy cenzúrnych orgánov, získal po nelegálnom vývoze na MFF v Berlíne vo februári 1990 Zvláštnu cenu poroty. Disproporčne nesúrodý film, rozdelený na kratšiu čiernobielu a dlhšiu farebnú časť, zachytáva životné tápanie dvojice hrdinov na pozadí slabnúceho a krachujúceho režimu kedysi pevných pravidiel

Okrem Kiry Muratovej vzdá Seminář ruských filmů úctu aj ďalším – dnes už však zosnulým – tvorcom. Pri príležitosti nedožitých 70. narodenín herca Olega Jankovského a 85. výročia narodenia jeho hereckého kolegu Rolana Bykova sa na podujatí premietne vojnová tragikomédia z roku 1968 Služili dva tovarišča (Slúžili dvaja kamaráti). V nej sa dvojica vojakov v závere porevolučnej občianskej vojny koncom roku 1920 náhodou dostáva k nepoškodenej a technologicky vyspelej francúzskej kamere značky Pathé, aby z nich spravila nečakaných priateľov. Po nedeľnej projekcii dobovej snímky Jevgenija Karelova bude Seminář pokračovať v téme hľadania a premien identity v 20. rokoch minulého storočia premietaním raritnej kópie nezvukového filmu Zemlja z roku 1930. Opus magnum Alexandra Dovženka a jedno z vrcholných diel sovietskej nemej kinematografie sa odohrá s živým klavírnym sprievodom na počesť výročia 120. narodenín slávneho ukrajinského tvorcu. Posledným veľkým filmom chýrnej montážnej školy a nadväzujúcim ukrajinským titulom Plemya bude zakončený tematický okruh premien identity 21. ročníka prehliadky Seminář ruských filmů.

Viac informácií o podujatí Seminář ruských filmů nájdete na webových stránkach kina Svět Rozhlasovú reláciu s témou Seminář ruských filmů si môžete vypočuť zo záznamu na internetových stránkach Rádia Devín (v rámci webu RTVS) Účasť na prehliadke Seminář ruských filmů môžete potvrdiť na FB stránkach.