Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama [ 6O %]
Dráma
Streda, 29 Október 2014 03:00

Recenzia drámy Paula Greengrassa na motívy skutočných udalostí. V titulnej úlohe Tom Hanks ako novodobými pirátmi unesený kapitán.

Film s krkolomným názvom Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama (nad tým museli dlho premýšľať) je inšpirovaný skutočnými udalosťami. V roku 2009 došlo k únosu amerického kapitána obchodnej lode (áno, Alabama) somálskymi pirátmi, pričom námorníci pirátov naozaj relatívne porazili, kapitána naozaj zachránili snajperi a naozaj iba úctyhodnými tromi smrtiacimi výstrelmi (hoci to môže byť vojenská propaganda, ťažko povedať, nebol som pri tom a Phillips objektívny svedok nie je).

Snímka má dve a štvrť hodiny a prvá hodina je kvalitná a zrejme hodná 80%. Brit Greengrass režíruje stále rovnako chladnokrvne, bezcitne a pritom mrazivo, ako v sérii o Jasonovi Bourneovi, prípadne, to je presnejšie prirovnanie, v Lete číslo 93. Kapitán Phillips má niečo i zo Zelenej zóny, či z Kráľovstva a z Na život a na smrť od Petra Berga. Po prepadáku Zelená zóna sa ale musel Greengrass uskromniť, dostal len 55 miliónov dolárov, do hlavnej úlohy mu „nanútili“ už nie ktovieako charizmatického heterosexuála Hanksa a na všetko z pozície producenta dozeral prísny homosexuál Kevin Spacey (prepáčte, nevedel som odolať).

Zo svojho slávneho filmu o páde lietadla si Greengrass do Kapitána Phillipsa preniesol dokumentárnu kameru, neosobný štýl rozprávania a plno emócií zbavených profesionálov, ktorí dlhé minúty mĺkvo pozerajú na monitory počítačov a napriek tomu je to napínavé, hoci vôbec netušíte, o čo ide.

Prekvapivo to neruší ani Hanks. O Lete číslo 93 sa hovorilo, že bolo múdre neobsadiť doňho žiadne slávne tváre, lebo by trhali divákovu pozornosť. Logicky sa mohlo teda javiť, že obsadiť do hlavnej úlohy Forresta Gumpa je blbý nápad. Prekvapivo to ale vyšlo a Hanks podáva jeden z najlepších výkonov od roku 2000 (kedy zaujal ako Stroskotanec, potom to boli už len rutina a stereotyp). Ostatní sú takí, akí mali byť, ale nedá mi nespomenúť Somálčana Barkhada Abdia ako mladého somálskeho pirátskeho kapitána. Pre Abdia išlo o debut, za ktorý bol (za podpornú rolu) nominovaný na Oscara. Predpokladám, že už nikdy viac o ňom nebudeme počuť resp. možno sa ešte mihne v pár filmoch a potom skončí (len si spomeňte na Precious).

Bohužiaľ, po vydarenej prvej hodinke prichádza na rad stagnácia. Kapitán je uväznený, všade naokolo americkí vojaci, bojové lode a helikoptéry s rotačnými guľometmi, ale kvôli neprehľadnosti mu nič z toho nemôže pomôcť. Režisér sa síce snaží nevidieť veci čierno-bielo, čiže aj piráti, presnejšie dvaja z nich, majú čosi ako „psychologické pozadie“, ale príliš to nepomáha, vlastne je to nuda. Po relatívne adrenalínovej prvej hodine sklamanie, až rozčarovanie.

Našťastie, ako sa začne situácia vyhrocovať a je evidentné, že v dohľadných sekundách/minútach sa začne strieľať, chytá film druhý dych a to napriek tomu, že sa odohráva potme a na rozbúrenom oceáne (čiže skoro nič nie je vidieť). A na ošetrovni sa režisérovi dokonca podarí diváka ak nie rozplakať, tak aspoň dojať. Vďaka dobrému úvodu a dobrému koncu by som teoreticky bol ochotný dať 70%... ale tá nuda medzi tým!

Captain Phillips, USA 2013, cca 134 minút

Réžia: Paul Greengrass. Scenár: Billy Ray (na motívy knihy Richarda Phillipsa a Stephana Taltyho). Hudba: henry Jackman. Kamera: Barry Ackroyd. Hrajú: Tom Hanks, Catherine Keenerová, Barkhad Abdi a ďalší

............................................................................................................................