Dolores Claiborneová [IOO %]
Dráma
Piatok, 10 Október 2014 03:00

Recenzia drámy na motívy Stephena Kinga o tom, že niekedy žena musí byť suka. Niekedy zo ženy suku spraví svet.

V polovici 90-tych rokov, kedy vznikol tento film, už bolo dávno jasné, že filmy podľa Stephena Kinga sa s prižmúrenými očami dajú rozdeliť na dobré a zlé, pričom tie dobré sú drámy (Pri mne stoj!, Vykúpenie z väznice Shawshank) a zlé horory (Sleepwalkers). Je to samozrejme zúžené videnie, pretože občas aj horor podľa Kinga dopadne výborne (Osvietenie, Carrie, Hmla).

Každopádne, Dolores Claiborneová (adaptácia tejto knihy) dokázala, že to tak plus mínus je. V knihe by sa našlo zrnko hororu (jama), no hoci táto scéna je aj vo filme, film samotný nie je horor. Je to plnokrvná dráma. Jeden z najsilnejších amerických filmov desaťročia a v neposlednom rade herecký koncert.

Dodnes ma udivuje, že ho Akadémia tak ignorovala. Bravúrna snímka nezískala žiadneho Oscara. Ani len nomináciu. Proste nič. Trúfam si tvrdiť, že zverstvo je to najmä v prípade fenomenálneho výkonu Kathy Batesovej a bledej Jennifer Jason Leighovej. Ale byť členom Akadémie, skoro určite nominujem aj hudbu, kameru, výpravu, strih, najlepší adaptovaný scenár a samozrejme réžiu.

Zmeny oproti knižnej predlohe tu sú, napr. v románe by ste márne hľadali posadnutého detektíva Mackeyho a naopak vo filme by ste márne hľadali Seleniných súrodencov. Sú to však len minimálne zmeny. Jedná sa o špičkovú adaptáciu, ktorá však niektorých možno prvý raz zaskočí pomerne náročným chronologicky prehádzaným rozprávaním. Pre scenáristu Tonyho Gilroya (neskôr mal na starosti napr. Diablovho advokáta s Pacinom, či bourneovskú sériu vrátane réžie rip-offu s Jeremym Rennerom) napr. nie je problém dať do flashbacku flashback. Čítate dobre. Flashback vo flashbacku. No fakt.

Kamera je perfektná. Niektoré zábery by sa dali zarámovať a zavesiť na stenu. Dolores v spomalenom zábere sekerou rozbíjajúca zrkadlo. Zatmenie slnka. A iné. Samostatnou kapitolou je krásne pochmúrna jesenná/zimná výprava Maine, rodiska Stephena Kinga.

Film ponúka plno silných, nezabudnuteľných a strhujúcich scén. Rozhovory Very a Dolores o tom, že niekedy žena musí byť suka, Doloresino odhalenie na trajekte toho, čo manžel robí so Selenou, rozhovor s len zdanlivo nekompromisným riaditeľom banky v podaní Boba Guntona zo Shawshanku alebo Doloresin monológ o tom, že do pekla nezostúpite hneď, ale zostupujete doň pomaly. Deň za dňom, týždeň za týždňom, mesiac za mesiacom. Až sú z toho roky, z rokov desaťročia a cesty späť už niet.

Ťažko by sme vo filmografii Kathy Batesovej hľadali lepší výkon. Povráva sa, že King bol týmto jej výkonom natoľko nadšený, že keď začal písať Dolores, predstavoval si práve ju. Myslím si, že ide o jej životný výkon, hoci v bohatej filmografii by sme u tejto pani našli ešte pár ďalších skvelých záležitostí (ja nedám dopustiť na Nepotopiteľnú Molly z Titanicu). Toto je ale fakt monštruózna, ťažko prekonateľná, ba až neprekonateľná rola.

Uveličení by ste však mohli byť tiež z výkonu dnes už smutne zabudnutej Leighovej (Stopár, Spolubývajúca) ako Seleny, pričom oceniť treba i výkon jej mladšej verzie v podaní Ellen Muthovej, ktorú sme nedávno mohli vidieť v prvej sérii Hannibala. Oscarovú nomináciu by si bez pochýb zaslúžila aj Judy Parfittová ako Vera – herečka neskôr, ako popletená dôchodkyňa, zaujala v seriáli Zavolajte sestričky. David Strathairn, John C. Reilly, Eric Bogosian a Christopher Plummer sú presne takí, ako mali byť – bolo by neférové vyčítať im, že s takými jednorozmernými, ale funkčnými a pre dej dôležitými postavami, nedokázali urobiť nič fenomenálnejšie. Nebolo ostatne treba. Ten film je fenomenálny i bez nich.

Dolores Claiborne, USA 1995, cca 132 minút

Réžia: Taylor Hackford. Scenár: Tony gilroy (podľa románu Stephena Kinga). Hudba: Danny Elfman. Kamera: Gabriel Beristain. Hrajú: Kathy Batesová, Jennifer Jason Leighová, Judy Parfittová, Christopher Plummer, David Strathairn, Eric Bogosian, John C. Reilly, Ellen Muthová, Bob Gunton a ďalší

............................................................................................................................