Noe [6O %]
Dráma
Piatok, 19 September 2014 03:00

Recenzia biblickej snímky o celosvetovej potope s Russellom Croweom a Emmou Watsonovou.

Darren Aronofsky (*1969) nakrútil trúfam si tvrdiť pre väčšiu časť populácie nestráviteľné snímky Requiem za sen, Čierna labuť a Fontána. Následne ale prišiel s priamočiarym Wrestlerom, ktorý síce oživil kariéru Mickeyho Rourkea, ale inak ma sklamal (čakal som skôr niečo na spôsob Rockyho Balbou). Keď sa prehŕňal ponukami na ďalší film, narazil na nového RoboCopa, toho ale nakoniec odmietol (a výsledkom bolo toto) a vrhol sa na kontroverzný biblický epos s Croweom, Jennifer Connellyovou (stretli sa už v Čistej duši pred 13. rokmi) a Watsonovou za 125 miliónov dolárov.

Niektoré pasáže sú fascinujúce, ohromujúce a nádherne poburujúce, ale ako celok je to absurdný mix počítačových predvádzačiek, neškodnej rozprávky, kontroverzného šoku a prízemnej telenovely (zábavní „obri“ verzus psychopatický Crowe, snažiaci sa prebodnúť veľkým nožom hlavu práve narodeného dieťaťa). Brutálne sa strihalo, alebo na to Darren proste kašľal? Neviem, výsledkom je ale napríklad toto:

1) Začne pršať a o chvíľu je celosvetová mega-povodeň.

2) Otec so synom sa tíško rozprávajú uprostred vyľudnenej planiny a zrazu zdvihnú hlavy a pár metrov od nich je veľká skupina ľudí a kamenných obrov.

3) Noeho syn behom šiestich sekúnd zatratí otca a podľahne kúzlu cudzieho chlapa, ktorý mu dá zakrvácané sekero-kladivo.

4) Brutálne skoky v čase o niekoľko mesiacov, rokov a desaťročí (jedinou možnosťou diváka aspoň približne odhadnúť, koľko času ubehlo, sú Croweova autoritatívna plešina a rešpektu hodná brada).

Podotýkam, že mi vôbec neprekážali scény, v ktorých je neplodnému dievčaťu kúzlom pričarovaná plodnosť, ani názor, že vegetariáni majú právo na život a ľudia konzumujúci mäso sú vraždiaci maniaci (nie som vegetarián). Problém som nemal ani s tým, že „padlí anjeli“ sú v skutočnosti kamenní Transformeri. Nezničil ma dokonca ani magor s pancierovou päsťou, hoci to už bolo troška „moc“, ale dalo sa to prežiť.

Hoci som pobúrený sám zo seba, musím uznať, že sa mi páčili herecké výkony nie len Crowea a Connellyovej, ale tiež Watsonovej a Anthonyho Hopkinsa. Scenár bol naprataný toľkými šialenými zvratmi, že som sa nenudil a nakoniec som bol sklamaný, že to nemalo ešte aspoň o ďalšie dve halucinogénne hodiny viac. Raz prišli kamenní obri, potom povodeň, potom toto, potom tamto, no proste stále nejaká kravina.

Nedajte sa ale pomýliť, blbosť je stále blbosť. Miestami som bezradne, naprázdno otváral ústa, keď som videl, s čím sú ochotní prísť filmári za 125 miliónov dolárov a so scenárom napísaným údajne podľa Biblie.

Vôbec netuším, čo z toho tvorcovia chceli mať. Zrejme niečo mega-vizionárske a neuveriteľne nadčasové, oproti čomu je 2001: Vesmírna odysea komorná komédia.

Noah, USA 2014, cca 138 minút

Réžia: Darren Aronofsky. Scenár: Ari Handel, Darren Aronofsky (na motívy Biblie). Hudba: Clint Mansell. Kamera: Matthew Libatique. Hrajú: Russell Crowe, Jennifer Connellyová, Logan Lerman, Emma Watsonová, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Dakota Goyo, Kevin Durand, Marton Csokas, Nick Nolte (iba hlas) a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.