Pí a jeho život [4O %]
Dráma
Streda, 18 September 2013 03:00

Recenzia meditačnej (?) drámy Anga Lee o chlapcovi a tigrovi v člne.

Recenzia obsahuje brutálne spoilery.

PÍ A JEHO ŽIVOT je známy ako „ten film o indickom chalanovi menom Pí, ktorý stroskotá s loďou prevážajúcou ZOO z Indie do USA/Kanady a ocitne sa v záchrannom člne s tigrom“. Tiger (pomenovaný Richard Parker!) je nebezpečný predátor, ale chalana nezabije. To nie je spoiler, pretože sa jedná o retrospektívne rozprávanie dospelého Pí. Takže je jasné, že prežije. Dospelého hrá Irrfan Khan (MILIONÁR Z CHATRČE, AMAZING SPIDER-MAN) a spisovateľa, s ktorým komunikuje, Rafe Spall (Millburn z PROMETHEA).

V skutočnosti ale veta „ten film o indickom chalanovi menom Pí, ktorý stroskotá s loďou prevážajúcou ZOO z Indie do USA/Kanady a ocitne sa v záchrannom člne s tigrom“ nie je na 100% pravdivá, pretože film má viac ako dve hodiny. Takže tchajwanský oscarový režisér Ang Lee (ĽADOVÁ BÚRKA, TIGER A DRAK, HULK, SKROTENÁ HORA) musí do veľmi jednoduchej zápletky zakomponovať (aby natiahol čas) scény, ktoré sa do nej alebo nehodia alebo sú nudné (búrka, stroskotanie). Takže k havárii dôjde až po polhodine.

Dovtedy sa snaží psychologicky prepracovať postavy, čo je ale troška zbytočné, pretože ich aj tak po tridsiatich minútach zabije, keďže stroskotanie prežije len Pí (prípadne z deja proste vypadnú, viď. jeho frajerka). Lee sa snaží psychologicky prepracovať aj samotného chlapca, „ktorý sa nábožensky hľadá“. Asi nemusím dodáva, že pre priemerného slovenského diváka nie je príliš zaujímavé sledovať psychologický vývoj dospievajúceho indického chlapca, ktorý hľadá boha/Boha.

Ak vás bavil MILIONÁR Z CHATRČE (ktorého pre zmenu režíroval Brit), asi vás bude baviť aj PÍ A JEHO ŽIVOT. Mňa príliš nebavil. Ako on, aj PÍ A JEHO ŽIVOT mi pripadal nedotiahnutý do úspešného konca. Skvelý námet, inteligentný (možno až príliš) režisér, ale tiež nesympatickí herci a čudný scenár (nakoniec nominovaný na Oscara, wow).

Jednou z najnepochopiteľnejších vecí na tomto filme pre mňa zostáva absurdných asi 55 sekúnd s Gérardom Depardieuom. Je to kuriózne a bizarné, pretože sa mihne v jednej zbytočnej scénke, následne ešte zopár sekúnd počas samotného stroskotania a potom už do konca filmu nie. Naozaj som nepochopil, prečo sa jeden z najslávnejších francúzskych hercov, v podstate živá legenda, objavuje v niečom, čo zo všetkého najviac pripomína cameo. Ak to niekto z vás vie, prosím napíšte to dole do komentára.

(Ešte by som to chápal v prípade, že by bol Depardieu dvorným Leeovým hercom a tak dostal symbolické cameo, keďže na hlavného hrdinu bol príliš starý a európsky. Ale nie, tí dvaja v minulosti nikdy na ničom nespolupracovali.)

Rád by som povedal, že najlepší je film v momentoch, keď je na scéne len čln, tiger a Pí. Bohužiaľ by som klamal. Resp. tieto scény asi naozaj sú tými najlepšími z celej snímky... ale nie sú príliš dobré. No oproti zvyšnej nude je to predsa len posun smerom hore. Avšak zázrak sa nekoná. Chlapec žiadny strhujúci výkon nepodáva (vlastne mi pripadal nesympatický). Občas pozoruhodná výprava. Napr. šialenými spôsobmi nasnímaná vodná hladina, v ktorej sa odráža nebo, takže to vyzerá tak, že hrdina pláva na nebi a zároveň je ďalšie nebo nad ním. Prípadne svetielkujúce tvory pod hladinou, ktoré chlapec s tigrom v noci fascinovane pozorujú. Občas super scény s veľrybou a lietajúcimi rybami. No nestačí to. Z tigra (skoro komplet počítačového – film stál okolo 120 miliónov dolárov, takže si to tvorcovia mohli dovoliť) sála rešpekt, no ani to nestačí. Napriek tomu snímka obsahuje dve scény, ktoré mi zostali v hlave.

Prvá. Pí s tigrom objavia nádherný mäsožravý ostrov s tisíckami/miliónmi surikát. Myslel som, že sa následne hrdina prebudí zo sna, nič také sa ale nestane (aj keď samozrejme stále prichádza do úvahy možnosť, že sa jednalo o halucináciu).

Druhá. Pí v nemocnici vyšetrovateľom rozpráva o tom, ako prežil. Samozrejme mu neveria. Kto by veril príbehu s tigrom? Nuž si vymyslí monológ, v ktorom im ponúkne inú verziu. V nej stroskotanie neprežil len on a zvieratá, ale on, žiadne zvieratá a naopak jeho matka či kuchár. Nesledujeme žiadny flashback, stále len záber na rozprávajúceho chlapca. Spočiatku som nechápal, načo mám niekoľko minút počúvať evidentný výmysel, no celé je to samozrejme rafinovanejšie. Je jasné, čo nám Lee chce povedať. Že si Pí príbeh s tigrom vymyslel. Fantázia mu pomohla prežiť šokujúce okamihy vraždenia na záchrannom člne. No naozaj je to pravda? Naozaj to bolo takto? Naozaj v príbehu figurovali ľudia bez zvierat? Alebo stále existuje možnosť, že si Pí vymyslel príbeh s ľuďmi a reálny je príbeh so zvieratami? Spall na túto otázku odpovie, že príbeh s tigrom je oveľa lepší.

Lee sa snaží byť strašne poetický a filozofický a dokonca náboženský. No zároveň so scénami s tigrom zostáva akoby tvrdohlavý a odmieta z neho urobiť niečo viac, než len tigra (viď. záverečné realistické neobzretie sa).

Poviem to na rovinu, hoci asi budem obvinený z barbarstva (v lepšom prípade z toho, že som to nepochopil). PÍ A JEHO ŽIVOT mi zo všetkého najviac pripomínal dvojhodinové „skúšobné/reklamné video“ nového trikového štúdia, ktoré ho rozposiela hollywoodskym štúdiám, aby ich ním nalákalo na spoluprácu. Ostatne, film nakoniec získal Oscara za špeciálne efekty (a réžiu, kameru a hudbu). Ale musím pripustiť, že som chvíľku seriózne uvažoval nad kúpou trsu banánov a vyskúšaním, či plávajú.

Life of Pi, USA | Tchaj-wan 2012, cca 127 minút

Réžia: Ang Lee. Scenár: David Magee (podľa knihy Yanna Martela). Hudba: Mychael Danna. Kamera: Claudio Miranda. Hrajú: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Gérard Depardieu, Rafe Spall a ďalší