Práskač [6O %]
Dráma
Utorok, 17 September 2013 03:00

Recenzia drámy s prvkami akčnej krimi s The Rockom a Barrym Pepperom.

Dobre zabezpečený majiteľ dopravnej firmy (The Rock) má z prvého manželstva dospievajúceho syna, ktorý sa namočí do obchodu s drogami. Otec zistí, že mu môže pomôcť znížiť trest, ak sa ráznej cynickej prokurátorke (Susan Sarandonová – zatiaľ päť nominácií na Oscara, z toho jednu premenila na zlato, konkrétne za MŔTVY MUŽ PRICHÁDZA) odhalí korene smrteľne nebezpečného drogového kartelu. K dispozícii je mu nielen jeho vlastný zamestnanec s kriminálnou minulosťou (Joe Bernthal alias Shane z „Walking Dead“), ale tiež skúsený agent DEA Cooper (Barry Pepper). Bude to ale stačiť?

(Len tak pre zaujímavosť. DEA = Drug Enforcement Adimistration. V skratke by sa dalo povedať, že do ich kompetencie patrí vyšetrovanie trestnej drogovej činnosti.)

PRÁSKAČ je údajne inšpirovaný skutočnými udalosťami. Nič som si o tom nezisťoval a v podstate je mi to fuk. Ale chcem podotknúť, že som mal pocit, akoby na nakrúcaní (resp. už počas písania scenára) boli prítomní napríklad bývalí agenti DEA či FBI a akonáhle sa v príbehu objavilo niečo nerealistické alebo vyložene pritiahnuté za vlasy, mali kompetencie zasiahnuť do nakrúcania režisérovi Rickovi Romanovi Waughnovi (od ktorého som doteraz nič nevidel a ani toho veľa nenakrútil) a nedovoliť mu pokračovať, kým chybu neodstráni a nenahradí ju niečím uveriteľným.

Netvrdím, že PRÁSKAČ je dokument. To rozhodne nie. Rozhodne na mňa ale pôsobil ako PATROLA Davida Ayera. Tá tiež obsahovala množstvo detailov z praxe, ktoré ma zaujali. U PRÁSKAČA je to vidieť nielen v takých detailoch, ako je držanie strelných zbraní u agentov DEA (čo laik zrejme nepostrehne a neocení...), ale i zaujímavá exkurzia do právneho systému USA. Netvrdím, že sa v ňom vyznám, ale vďaka PRÁSKAČOVI som mal pocit, že áno.

Samozrejme, v skutočnosti môže byť scenár jedno veľké sci-fi, ktorému sa agenti DEA a americkí právnici atď. smejú. Ale to podľa mňa pre bežného diváka nie je také dôležité, ako to, že PRÁSKAČ pôsobí realisticky.

Tlačenie na autenticitu je asi najviac vidieť na parádnej postave, ktorú po dlhom čase slabších rolí v horších snímkach hrá skvelý Barry Pepper (ZACHRÁŇTE VOJAKA RYANA, 25. HODINA, ZELENÁ MÍĽA, ÚDOLIE TIEŇOV, TRI POHREBY Tommyho Lee Jonesa). Potetovaný bradatý (!) Barry sa mi možno páčil ešte viac, ako The Rock a to už je čo povedať. Ako agent DEA netlačí na pílu, nie je sprostý ani násilnícky, vlastne, ak si odmyslíme brutálny vzhľad, je to fajn chlapík.

Jeho spoločné scény s asi o 900 kíl ťažším The Rockom (ktorý PRÁSKAČA produkoval) odsýpajú. The Rock nehrá namysleného frajera, ale normálneho chlapa, čo niečo také nikdy v živote nerobil. A Pepper nehrá hajzla, ktorý ho šikanuje, ale vidí v ňom normálneho chlapa, ktorý robí nenormálne veci, aby zachránil svojho syna (ktorý urobil teoreticky ospravedlniteľnú blbosť, ale to je diskutabilné). Snaží sa The Rocka chrániť a pomáhať mu praktickými radami zo svojej dlhoročnej praxe. Takmer som si prial, aby Pepper dostal spin-off. Mimochodom, zaujímavé je, že v priebehu filmu ani raz nevystrelí.

Sarandonová dostala rolu, ktorá je dosť veľké klišé a na rozdiel od Peppera nie je sympatická. Ale ani byť nemala, je taká, aká byť mala a nemám problém veriť, že ľudia na jej pozícii sú takíto. Ostatní sú skôr štatisti, či už The Rockove manželky alebo deti, ale aj tieto plus mínus epizódne postavičky sú napísané uveriteľne.

I vďaka tomu som ignoroval klišé, ktoré film mal (na konci sa samozrejme prevalí identita The Rockovho syna) a zopár logických nedostatkov. Napr. neviem, či nebolo jednoduchšie, aby The Rock od začiatku Bernthalovi povedal, že je „práskač“. Netuším ani to, ako môže The Rock na synovi obdivovať, že nebonzol svojich kamarátov, pričom tí kamaráti sú v skutočnosti zákerné svine, ktoré sa pravdepodobne budú po celý zvyšok svojich mizerných stratených životov živiť drogami a časom pravdepodobne začnú vraždiť.

Musím sa priznať, že mi dlho trvalo, kým som zistil, odkiaľ je mi povedomý hlavný zlosyn. Po čase mi napadla trúfalá myšlienka, či to náhodou nie je Benjamin Bratt. Z nejakého dôvodu som ale nakoniec túto myšlienku zavrhol. O to viac som bol následne pobavený, keď som sa dozvedel, že to naozaj bol on.

15-miliónový PRÁSKAČ nie je akčný film. Je v ňom štipka prestreliek a automobilových naháňačiek, ale kto bude čakať nonstop akciu, bude kruto sklamaný. Ja osobne mám The Rocka rád, ale priznám sa, že by som bol sklamaný, ak by na konci chytil rotačný guľomet a ako armáda o jednom mužovi by vystrieľal vilu so stovkou zabijakov. V jednej chvíli som sa začal báť, že naňho nabehne šesť gaunerov a on im dá nakladačku. V tom prípade by sa film odtrhol od reality. Tvorcovia našťastie mali odvahu udržal realistický prístup, k žiadnej bitke nedôjde a The Rock nepredvedie nič akčné.

The Rock sebavedomo a pritom sympaticky dokázal, že nepotrebuje mať v každom filme dvadsať akčných scén. Bez problémov zvládne zahrať psychologicky prepracovanú rolu. Ja osobne som minimálne posledných 5 - 6 nepochyboval, že to v pohode zvládne, ale som rád, že už mám dôkaz.

Snitch, USA | Spojené arabské emiráty 2013, cca 112 minút

Réžia: Rick Roman Waughn. Scenár: Justin Haythe, Rick Roman Waughn. Hudba: Antonio Pinto. Kamera: Dana Gonzalez. Hrajú: Dwayne „The Rock“ Johnson, Susan Sarandonová, Barry Pepper, Benjamin Bratt, Jon Bernthal, Michael Kenneth Williams, Harold Perrineau a ďalší