Patrola [8O %]
Dráma
Streda, 24 Júl 2013 04:00

Recenzia pouličnej drámy s Jakeom Gyllenhaalom a Michaelom Peñom.

Recenzia obsahuje spoilery.

Keďže na webe Recenzie nie je kategória „krimi“ (a triler to nie je), rozhodol som sa PATROLU zaradiť do drámy.

Los Angeles. Dvaja cca 30-roční zohraní policajti Brian a Mike (Gyllenhaal a Peña) hliadkujú v uliciach Los Angeles. Sú to ich ulice. Sú v nich doma možno ešte viac, ako vo svojich obývačkách a pri svojich ženách. Poznajú tu všetko a všetkých. Nepísané pravidlá, podozrivé existencie i neškodné figúrky. Majú tu desiatky bratov a sestier – ostatných policajtov. Keď ale v podstate omylom natrafia na miestny drogový kartel, začne im horieť zem pod nohami...

Ani nie 15-miliónová PATROLA je režijným a scenáristickým dieťaťom Davida Ayera (*1968), inak bývalého policajta. Videl som skoro všetky filmy, ktoré napísal/režíroval (TRAINING DAY, PONORKA U-571, RÝCHLO A ZBESILO, S.W.A.T. – JEDNOTKA RÝCHLEHO NASADENIA) a PATROLA sa mi z nich páčila najviac. Najviac vďaka dvom veciam .

Prvá. Policajti sa „len tak“ premávajú ulicami, kecajú o blbostiach, rozprávajú sa s miestnou komunitou, zažívajú drobné potýčky (sem-tam končiace streľbou). Dostávajú sa do kontaktu aj so svinstvom, ako je byrokracia alebo hrozné zločiny. Ale to všetko patrí k ich pracovnej rutine a hoci na to ustavične frflú a nadávajú a majú z toho žalúdočné vredy, zrejme si život bez týchto vecí nevedia/nechcú predstaviť.

Ayer je muž z praxe, vďaka čomu vidíme zaujímavé detaily z bežnej práce bežného policajta (a niečo mi hovorí, že scénu s nožom v oku a holiacou penou si nevymyslel). Napr. v jednej scéne sa policajti s autom pristavia pri podozrivej skupinke ľudí a obe skupinky sa spolu začnú rozprávať. Policajti však vedia, že daná skupinka je nebezpečná a tak, hoci navonok sa jedná o nezáväznú konverzáciu, v ktorej sa obe partie navzájom neškodne doberajú, v skutočnosti vidíme, ako jeden z policajtov (obaja stále sedia vo vozidle) vytiahne pištoľ a cez dvere ňou mieri na najbližšieho z gangstrov, aby mohol v prípade vyhrotenia situácie prestreliť dvere a zasiahnuť najbližšieho útočníka. Pritom títo potenciálni útočníci ani len netušia, že na nich policajt mieri. Podobných drobností je film plný (napríklad si niekým môžete nechať vysvetliť, čo znamená znamenie prstami, ktoré Gyllenhaal ukazuje policajnému vrtuľníku).

Druhá. Policajti riešia svoje súkromné životy. Práca ich natoľko zamestnáva, že to ovplyvňuje aj ich konanie a správanie v medziľudských vzťahoch napr. s partnerkami. Teoreticky sú tieto dialógové scény jedno veľké klišé. Vďaka realistickému prístupu a sympatickým hercom však fungujú. Záleží nám na tom, aby sa oženili, aby sa mali dobre a radi, aby sa pôrod prebehol bez komplikácií...

Bohužiaľ, PATROLA má aj čosi ako scenár. Konkrétne sa jedná o linku s odporným gangom ukážkových hajzlov a zabijakov, ktorí oboch policajtov plánujú zabiť. Policajti to ale nevedia (sú síce párkrát varovaní, ale sú zvyknutí na to, že sa im stále niekto vyhráža smrťou), čím sa vytvára zaujímavé napätie. Každopádne, tieto scény ma otravovali (dokonca aj krátka prestrelka ku koncu). Oveľa viac som si prial, aby sa podobné „veľké veci“ vo filme vôbec neriešili a aby to bola len mozaika rutinného policajného pouličného života. Scény s hajzlami nefungujú.

Príjemne absurdné je, že hoci má film smutný záver, v skutočnosti je posledná scénka veľmi pekná, čo je docielené jednoduchým „časovým“ spôsobom.

Jake Gyllenhaal potvrdil, že patrí k najtalentovanejším hercom svojej generácie a že pár nešťastných zakopnutí (PRINC Z PERZIE: PIESKY ČASU) boli naozaj len zakopnutia a „skutočný“ Jake je skôr ten z filmov ako SKROTENÁ HORA, ZODIAC, POLNOČNÁ MÍĽA, DONNIE DARKO, LÁSKA A INÉ ZÁVISLOSTI alebo MARIŇÁK.

Prvý raz ma zaujal aj od neho o štyri roky starší Peña, ktorý bol doteraz taký nevýrazný (WORLD TRADE CENTER, OSTREĽOVAČ), že som bol prekvapený, keď som v rámci tejto recenzie na internete zistil, že hral aj v HRDINOCH A ZBABELCOCH alebo SVETOVEJ INVÁZII (pritom všetky tieto filmy som videl). Rovnako „obyčajný“ je aj teraz. Teraz ale dostal dobre napísanú rolu, ktorej hlavná sila je práve v jej... obyčajnosti.

S Jakeom vytvoril zohraný tandem. Škoda, že film musel skončiť tak, ako skončil. Ayer si asi myslel, že tak skončiť musí, ale ja si to nemyslím. Vidno, že pred nakrúcaním obaja herci pravdepodobne podstúpili „tréning“, aby aspoň približne vedeli, ako to chodí v policajnej branži. Je zaujímavé sledovať ich gestá, spôsoby komunikácie s rôznymi druhmi ľudí, držanie strelných zbraní, spôsob prehľadávania budovy alebo gestá, ktoré bežný laik nepozná, no všimne si ich a bude rozmýšľať, čo asi znamenajú.

Jakeovi sa mimochodom scenár (napísaný vraj za niekoľko dní) páčil tak, že ho prečítal údajne za niekoľko hodín a okamžite s rolou súhlasil (+ sa na filme podieľal ako šéf výroby).

Film pôsobí autenticky a osviežujúco – prostredím, postavami, réžiou, dialógmi (ktoré zrejme občas boli improvizované alebo tak aspoň pôsobia) a celkovým prístupom (tanečné scénky – škoda, že ich nebolo viac).

Potešilo ma, že vo filme nevystupuje žiadny zradca v radách policajtov. Potešilo ma, že nakoniec Gyllenhaal žiadneho psychopata nehrá (napriek tomu, že tak s holohlavou lebkou, slnečnými okuliarmi a povahou naoko pôsobí). Vlastne ma to potešilo skoro celé a to napriek tomu, že mi to pripomínalo PEVNOSŤ APAČOV V BRONXE s Paulom Newmanom z roku 1981, čo nie je žiadny extra film. Aj tam išlo o policajta a jeho každodennú rutinu. A aj tam to pokazilo to, že tvorcovia od toho následne čiastočne upustili a pokúsili sa o scenár, čo paradoxne pôsobilo zle. PATROLA je na tom napriek tomu lepšia, no možno za to môže len to, že je o mojich takmer-rovesníkoch, v ktorých spoločnosti som sa cítil príjemne, dôverne a bezpečne. Určite by som si veľmi rád pozrel prequel, trojhodinový remake alebo aspoň štvorhodinovú režisérsku verziu.

P.S. - Pôvodne som myslel, že film bude nakrútený štýlom „domácej kamery“ (found footage), keďže jeden z policajtov si všetko nakrúca na obyčajnú kameru. Ale tieto zábery sú skôr na oživenie. Zároveň je film rozprávaný formou záberov z policajnej bezpečnostnej kamery, umiestnenej na čelnom skle. A potom sú tu „normálne“ zábery „normálnej filmovej kamery“.

End of Watch, USA 2012, cca 109 minút

Réžia a scenár: David Ayer. Hudba: David Sardy. Kamera: Roman Vasyanov. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Anna Kendricková a ďalší