Nákaza [8O %]
Dráma
Streda, 05 Jún 2013 04:00

Recenzia infekčnej drámy Stevena Soderbergha s hviezdnym hereckým obsadením NÁKAZA (2011).

Recenzia obsahuje mierne spoilery (ale mohla by obsahovať väčšie).

Nakrútiť triler o celosvetovej záhadnej epidémii, ktorá zabíja ľudí po miliónoch, je veľmi ťažké. Ostatne, ja sám si pamätám len na jeden taký dobrý film a to na SMRTIACU EPIDÉMIU z roku 1995. Ani vtedy sa ale Wolfgang Petersen nezaobišiel od nepochopiteľne zlej armády, neprofesionálne riskujúcich vedcov, samoúčelných výbuchov áut, atómových hríbov uprostred džungle a naháňačiek helikoptér s rotačnými guľometmi.

Okrem toho mám v hmlistej pamäti už len dva KMENE ANDROMEDA podľa Michaela Crichtona (prvý z roku 1971, druhý 2008) a bližšie neidentifikovateľné televízne/video béčka/céčka s hercami kalibru Caspera Van Diena, Deana Cainea alebo aspoň Richarda Deana Andersona.

Až v roku 2011 sa témy chopil raz uznávaný/raz neuznávaný a raz nezávislý/raz totálne komerčný režisér (a v tomto prípade aj kameraman) Steven Soderbergh.

Keď vedľa seba postavíte filmy od hocijakého režiséra, málokedy je jeho tvorba taká žánrovo čistá, ako napr. u Johna Carpentera. Ale Američan Soderbergh (*1963) je skutočný extrémista. Jeho snímky sú až neuveriteľne odlišné. Ak by ste sa po 20. rokoch vrátili z vesmíru a pozreli si filmy KAFKA, ERIN BROCKOVICH, ZAKÁZANÉ OVOCIE alebo SOLARIS, boli by ste pravdepodobne prekvapení, keď by ste sa dozvedeli, že ich režíroval jeden chlapík. Ale je to tak. Soderbergh je poriadne žánrovo rozlietaný tvorca. No hoci jeho NÁKAZA môže vďaka hviezdnemu kastingu pôsobiť ako jeden z jeho komerčných filmov (kalibru DANNYHO JEDENÁSTKY), v skutočnosti má bližšie k jeho nezávislejším produkciám, len v nej „náhodou“ hrajú Marion Cotillardová (DOBRÝ ROČNÍK), Laurence Fishburne (TAJOMNÁ RIEKA), Kate Winsletová (TITANIC), Jude Law (A.I. – UMELÁ INTELIGENCIA), Gwyneth Paltrowová (IRON MAN), Elliot Gould („Priatelia“), John Hawkes (IDENTITA) a Sanaa Lathanová (VOTRELEC VS. PREDÁTOR).

Film stál 60 miliónov dolárov. To rozhodne žiadny typický príklad nezávislého filmu nie je, aj keď v dnešnej dobe 60 miliónov žiadny monštruózny rozpočet pre hollywoodsky film nie je. Zaujímavé ale je, že NÁKAZA neobsahuje žiadne „veľkolepé“ scény, počítačové triky, extrémne davové pasáže, explózie ani exotickú výpravu (ázijská pasáž sa skoro celá odohráva v reštaurácii/kasíne, takže to, že sme v Ázii, sa dozvieme iba vďaka ázijským hercom...). Neviem, či všetky desiatky miliónov dolárov išli na honoráre, ale tomu sa mi nechce veriť. Aby som to uzavrel – je podľa mňa pôsobivé, že film vyzerá tak „lacno“ a obyčajne. No človeka to chvíľkami núti premýšľať, kam sa vlastne onen nemalý rozpočet stratil...

Ak o tomto filme skoro nič neviete a pozriete sa na kasting, budete zrejme nadšene čakať herecký mega-koncert. Každý z hercov podáva dôveryhodný výkon (mne osobne sa najviac páčil Fishburne), mnohí z nich sa však na plátne nestretnú ani na sekundu! Tým snímka pripomína starší Soderberghov triumf, TRAFFIC – NADVLÁDU GANGOV (za ktorú získal Oscara). Takže ak budete čakať, že Fishburne hrá špičkového vedca, ktorý vedie svoj lekársky tímu v zložení Paltrowová, Law, Damon, Winsletová a Cotillardová do epicentra choroby napr. niekde do Kongu, budete kruto sklamaní. Niektorí hrajú vedcov/lekárov, iní obyčajnú „strednú americkú vrstvu“. Každý má svoj príbeh, svoj život a svoje univerzum. Niektorí (vedci, lekári) sa k problému stavajú aktívne výrobou protilátky, iní sú obyčajní civili, ktorým neostáva nič iné, len prežiť a veriť, že vedci a lekári čo najskôr vymyslia liek.

Soderbergh sa vyhýba lacnému dojeniu divákových citov. Miestami NÁKAZA pripomína takmer až odťažitý dokument (čo najviac šokuje zrejme v scéne, v ktorej nielenže pomerne nečakane umiera slávna herečka, ale rovno vidíme aj pitvu jej mozgu). Hoci mal režisér možností na dojatie celé kilá, všetky rad za radom hodil do koša a je až strašidelne chladný. Osobne si myslím, že to bolo dobré rozhodnutie, hoci musím priznať, že trailery na mňa pôsobili tak desivo chladne, že mi trvalo rok, kým som sa nakoniec predsa len odhodlal NÁKAZU si pozrieť. Pritom prekvapivo nie je nudná ani zdĺhavá; aj vďaka originálnej hudbe má dobré tempo.

Scenárista Scott Z. Burns (BOURNOVO ULTIMÁTUM) sa nebojí rozmýšľať v kontroverzných súvislostiach. Najviac je to badať na postave Judea Lawa – blogera, ktorý s pribúdajúcimi obeťami poukazuje na neštandardný prístup vedcov/armády/vlády. Dokonca tvrdí, že je lepšie nepoužívať vakcínu, pretože vznikla narýchlo a nebola odskúšaná tak, ako byť mala. Čiže sa o desať rokov môže stať, že sa u ľudí, ktorí ju použili, objavia zdravotné dôsledky. Na strane druhej, je lepšie riskovať a o desať rokov dostať rakovinu alebo neriskovať, vakcínu nepoužiť a zomrieť za 24 hodín? Ťažká odpoveď, že? Keďže sa dej odohráva v súčasnosti a vyhýba sa žánrovým klišé (áno, chýba armáda strieľajúca do hysterického davu civilného obyvateľstva), má Burnsov realistický prístup na diváka o to zaujímavejší dopad.

Nakoniec sa, ak som to správne pochopil, potvrdí, že vakcína bola uponáhľaná a že vírus v skutočnosti vznikol inak, ako vedci po celý čas predpokladali. Ale opakujem, tak som to pochopil ja, čo nie je príliš smerodajné, lebo som film videl zatiaľ len raz.

V stredobode režisérovho záujmu stojí choroba a jej dôsledky (= ako by sa začali správať civilní obyvatelia miest, keď by sa medzi nimi začala šíriť smrteľná choroba? Nijako pekne samozrejme.). Nie herci. I preto budú niektorí diváci pravdepodobne sklamaní. Niektorí slávni herci umrú po pár scénach, iní uprostred filmu. Ďalší síce prežijú, ale sú skôr štatistami, než „klasickými“ filmovými hrdinami. Spolu s nezávislým vzhľadom snímky a s jej chladnou dokumentárnou atmosférou sa mi to páčilo. Preto dávam možno troška prekvapivých 80%, aj keď to určite nie je žiadna srdcová záležitosť (vzhľadom na zápletku by asi bolo čudné, ak by bola).

Contagion, USA | Spojené arabské emiráty, cca 106 minút

Réžia a kamera: Steven Soderbergh. Scenár: Scott Z. Burns. Hudba: Cliff Martinez. Hrajú: Laurence Fishburne, Matt Damon, Gwyneth Paltrowová, Jude Law, John Hawkes, Marion Cotillardová, Kate Winsletová, Elliott Gould, Sanaa Lathanová a ďalší