Než sa diabol dozvie, že si mŕtvy [8O %]
Dráma
Pondelok, 27 Máj 2013 04:00

Recenzia rodinnej drámy s prvkami trileru s Philipom Seymourom Hoffmanom a Ethanom Hawkeom NEŽ SA DIABOL DOZVIE, ŽE SI MŔTVY (2007).

Dvaja bratia (Ethan Hawke a Philip Seymour Hoffman). Ich otec (Albert Finney). A rodinné klenotníctvo... ktoré sa lepšie situovaný z bratov (Hoffman) rozhodne vylúpiť prostredníctvom neustále v problémoch namočeného a chudobného dobráka Hawkea. Ten si však na pomoc prizve podobne neschopného kamaráta, prepad skončí katastrofou a...

A radšej by som ďalej nepokračoval, keďže cca 20-miliónový film s úžasným a fantastickým názvom NEŽ SA DIABOL DOZVIE, ŽE SI MŔTVY patrí k tým príbehom, ktoré sú postavené na zvratoch, ktoré síce nie sú šokujúce, ale snáď ich môžeme označiť za prekvapivé. Hlavne je ale scenár vystavaný tak psychologicky dôveryhodne, že každej postave veríme. Všetko. Vzhľadom na tieto kvality potom príjemne rozmaznaný divák nemá chuť riešiť občasné problémy s logikou (vchod do klenotníctva nemá bezpečnostnú kameru?), zvláštne zhody okolností (Finney pozná šmelinára?) a podobné veci (policajt ledabolo až nijako strážiaci dvere nemocničnej izby). Iba raz ma vývoj deja nahneval svojou hlúposťou (prečo Hawke aj po katastrofálnej lúpeži stále chodí do rovnakej krčmy?). A neviem, či bol zámer alebo nedorozumenie, že sme sa na konci „poriadne“ nedozvedeli, ako dopadla jedna z hlavných postáv...

Jedná sa o posledný film vynikajúceho amerického režiséra Sidneyho Lumeta. Narodil sa v roku 1924 a zomrel v roku 2011 ako 86-ročný. Zanechal po sebe filmy ako 12 ROZHNEVANÝCH MUŽOV z roku 1957, PSIE ODPOLUDNIE s Johnom Cazaleom, VRAŽDU V ORIENT EXPRESE (kde hral Hercula Poirota Albert Finney) alebo SERPICO s Al Pacinom. Držal sa ale bez debaty aj na staršie kolená (niektorí sa tak nedržia ani v tridsiatke), keď v roku 2006 nakrútil vydarené DOKÁŽTE MI VINU s Vinom Dieselom, čo bol jeho predposledný film.

Lumet patril k tým vzácnym režisérom, ktorí vedia bez odsúdenia a „normálne“ nakrúcať aj scény a postavy, z ktorých by sa iní režiséri kontroverzne posrali. Lumet nemá problém úplne bežne vnímať veci ako nevera, sklony k homosexualite, drogy alebo to, že niekto reálne rozmýšľa nad tým, že prepadne obchod vlastného otca. Lumet nič z toho neobhajuje, ale múdro ustupuje do úzadia a namiesto svojich názorov nechá rozprávať príbeh. Aj úvodný manželský sex, hoci relatívne otvorený, je podaný ako úplne normálna vec, ktorou ostatne aj je. Lumet mal pochopenie pre zlo v nás.

Všetci herci sú skvelí, dokonca aj tí z neveľmi podstatných roličiek (Michael Shannon). Prím ale samozrejme hrá ústredný trojuholník (+ doplnený zaujímavými ženami, napr. našťastie opäť nahá Marisa Tomeiová). Najlepší je pravdepodobne Hoffman, ale podľa mňa treba vyzdvihnúť aj snaživý výkon Hawkea, pretože dostal menej zaujímavú postavu, no napriek tomu ju zahral rovnako vierohodne, ako predsa len o dosť kvalitnejší a lepší Hoffman. Nedocenením by zrejme bolo nespomenúť ich otca vo Finneyho podaní, ktorý sa nakoniec možno s pribúdajúcimi minútami stáva ešte zaujímavejšou postavou ako Hoffman. Napriek tomu sa mi najviac samozrejme páčil takmer monštruózny Philip.

Zaujímavosťou tohto takmer výnimočného filmu je nechronologické rozprávanie deja. Napr. v úvode uvidíme trápne nevydarenú lúpež klenotníctva, no následne sa dej vracia o niekoľko dní. Tým to ale nekončí – podobný spôsob rozprávania príbehu je prítomný v celom filme. Takže keď príbeh dospeje do určitého bodu, automaticky sa sám od seba zreštartuje a vráti sa do minulosti. Dalo by sa povedať, že vďaka tomu film nemá jedného hlavného (anti?)hrdinu (Hoffmana), ale troch (teda Hoffmana, jeho brata a ich otca).

Hoci má film viacero vypätých okamihov, ktoré sú doslova trilerové (v závere padne niekoľko riadne nepríjemných až mrazivých výstrelov) a sem-tam dokonca niekto nepekne umrie, nakoniec má vďaka až príliš (na triler) prepracovaným postavám bližšie skôr k dráme, než k trileru a do tejto kategórie som sa ho nakoniec rozhodol zaradiť. Potvrdilo sa, že keď má triler vynikajúce postavy, stáva sa poriadnou šupu.. zároveň ale možno tak troška prestáva byť trilerom a stáva sa niečím „viac“. Osobne si myslím, že v tomto prípade to určite neprekáža.

„Mal by si si nájsť ženu alebo psychiatra.“ – „Ženu už mám.“ – „Tak psychiatra.“

Before the Devil Knows You´re Dead, USA, cca 117 minút

Réžia: Sidney Lumet. Scenár: Kelly Mastersonová. Hudba: Carter Burwell. Kamera: Ron Fortunato. Hrajú: Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney, Marisa Tomeiová, Rosemary Harrisová, Michael Shannon a ďalší