Foo Fighters: Back and Forth [8O %]
Dokument
Napísal Ján Janočko
Piatok, 26 Apríl 2013 04:00

Recenzia dokumentu o jednej z najúspešnejších kapiel súčasnosti FOO FIGHTERS: BACK AND FORTH (2011).

Dokumenty, ktoré mapujú životy ľudí, obvykle bývajú nudné a obmedzené na výpočet faktov zo života daného človeka. Najmä ak osoby, okolo ktorých sa daný film točí, s ním nemajú nič spoločné. FOO FIGHTERS: BACK AND FORTH je však úplne iný druh dokumentu. Mapuje takmer dve dekády trvajúcu púť mojej najobľúbenejšej kapely po rockovej scéne. Nechýbajú autentické zábery, výpovede členov skupiny či ľudí, ktorých sa stominútový sfilmovaný projekt týka.

Hlavnou postavou a spojovacím článkom skupiny je človek menom Dave Grohl. Naozaj talentovaný človek, ktorého si tí skôr narodení môžu pamätať najmä z čias, keď pôsobil ako bubeník v revolučnej Nirváne. V znamení spomienok na Kurta Cobaina sa nesie úvodných pár minút. Dave a ďalší jeho kamaráti, ktorí s ním spolupracovali a naďalej spolupracujú, hovoria o tom, aký fascinujúci a zároveň frustrujúci môže byť boj na jednej lodi s osobnosťou ako Kurt Cobain. Jeho drogová závislosť a nezvládanie popularity ho priviedlo až na druhý svet. S touto tragédiou sa jeho blízki kamaráti vysporiadavali len ťažko.

Tieň Nirvány sa niesol s osobou Grohla aj s jeho novou skupinou ešte dlhý čas. Ako hovoria samotní aktéri, v časoch začiatkov skupiny nesmerovala ani jedna otázka na ich tvorbu. Všetko sa točilo okolo textov, pretože novinári hľadali senzácie a skryté odkazy venované Cobainovej osobe.

Na počiatkoch združenia hudobníkov s iniciálami "FF" ma zaujalo najviac to, že za celým projektom stál prakticky sám Dave Grohl. Sám napísal, naspieval a nahral prvú kazetu a až potom sa začal obzerať po členoch novo vznikajúceho projektu.

Dostala ma úprimnosť všetkých zúčastnených. Otvorene hovorili o problémoch, o vyhadzove svojich kolegov, ktorí sa museli či chceli porúčať či o tých pravých "rockerských" závislostiach. Ostatne, pri mnohých záberoch zo súčasnosti aj z minulosti som mal pocit, že to, čo vidím, je banda nadrogovaných jedincov, ktorá sa veľmi dobre baví na ľuďoch pýtajúcich sa rôzne zvedavé otázky. Zaujalo ma aj mimoriadne množstvo cigariet. Prakticky každému mužovi sa popri hlase z jeho tváre ťahal popri jeho vlasoch sivý dym. Pre ich pľúca a pre mladú generáciu to asi nie je to najlepšie, čo mohli spraviť, zato tabakové spoločnosti museli mať radosť. Množstvo zapálených cigariet počas nakrúcania odhadujem na jeden kamión.

Dokument približuje život rockovej hviezdy. Dajú sa v ňom nájsť isté paralely so životom vysokoškoláka. Ak ste rocker, obvykle máte leháro. Presne ako študenti. No keď príde čas, musíte obetovať všetko svoje voľno, na istý čas sa rozlúčiť so svojimi príbuznými a nabehnúť na istý stereotyp. Ako rockeri hovoria – každý večer hrajú to isté pre preplnené haly. Únava a posilnenie sa pred koncertom je dobrou motiváciou na to, aby vás tento štýl života prestal baviť. O tom sa otvorene hovorí v Back and forth. Striedanie členov ako na bežiacom páse neobišlo ani Foo Fighters. Niektorí prišli na krátky čas, iní sa zdržali dlhšie... Niektorí sa dokonca vrátili, pretože prišli na to, že láska k hudbe je náplňou ich života a obetovať tomu všetko je to najlepšie, čo môžu spraviť. A tak sledujeme, ako sa tvorili albumy, ako sa zo štvorčlennej kapely stáva trojčlenná, ako sa k trom ľuďom kvôli dobrému zvuku pridá znova štvrtý...

Posolstvo dokumentu je nám načrtávané počas celého jeho trvania. Ak niečo robíme, máme to robiť naplno. Členovia Foo Fighters dávajú do hudby úplne všetko. A pri snahe o čo najväčšiu kvalitu "vyprodukovaného materiálu" sa neboja ísť proti prúdu. A tak si bývalý bubeník Nirvány a v súčasnosti spevák a gitarista Foo Fighters postavil v garáži svojho domu nahrávacie štúdio. Ako sa dozvedáme, dosť to uľahčuje život. Netlačia vás termíny nahrávacej spoločnosti a robíte si piesne svojim tempom. To znie dosť fajn. Najmä pre lenivých rockerov.

Záverečné minúty dokumentu sú reklamou na posledný album s názvom „Wasting lights". Ten sa celý podarilo spískať v spomínanom štúdiu. Avšak zaujímavé bolo priblíženie spôsobu, akým bola nahrávka spravená. Pre zachovanie čo najväčšej autenticity a pre čo najmenšie použitie umelých prvkov sa nahrávalo tak, ako kedysi – na kazetové pásky. Pre hudobníkov to síce znamenalo viac práce, no pre kritikov a pre fanúšikov to bol dôvod sňať klobúk sa pred odvážnym počinom, ktorý sa dnes len tak nevidí.

FOO FIGHTERS: BACK AND FORTH bol pre mňa ako skalného fanúšika povinnosťou. Určite však nie je určený len pre úzky okruh ľudí. Aj divák, ktorý skupinu nesleduje, sa dozvie veľa zaujímavých aj zábavných faktov z hudobnej brandže, z toho, ako to v zákulisí chodí a nakoniec uvidí, že aj ľudia, ktorí sa venujú hudbe, sú len tvory z mäsa a kostí a riešia podobné, či dokonca navlas rovnaké, problémy ako my všetci. Zmena imidžu, účesov, či "dospievanie" jednotlivých hudobníkov – to všetko je nám ponúknuté vo vyše hodinu a pol trvajúcom priereze.

Napriek obrovskému množstvu nadávok odporúčam pozrieť si FOO FIGHTERS: BACK AND FORTH každému, komu je aspoň trochu blízka hudba. Páčil sa fanúšikom a páčil sa aj kritikom. V roku 2011 dokonca dostal cenu Grammy pre najlepší hudobný dokument.

Foo Fighters: Back and Forth, USA, cca 150 minút

Réžia: James Moll. Kamera: Harris Done. Hrajú: David Grohl, Krist Novoselic, Taylor Hawkins a ďalší