Underworld: Prebudenie [4O %]
Deti noci
Pondelok, 11 Február 2013 04:00

Recenzia akčného skoro-hororu s Kate Beckinsaleovou UNDERWORLD: PREBUDENIE (2012).

Keď v roku 2003 Len Wiseman nakrútil (v hlavnej úlohe s Kate Beckinsaleovou, ktorú si o rok neskôr vzal za manželku a sú spolu dodnes) prvý UNDERWORLD, dal som tomu 80%. Scenár nebol „nič moc“, ale Beckinsaleová bola krásna, pozitívne ma prekvapili (i vzhľadom na neveľký rozpočet a ambície) kvalitné masky vlkolakov, zaujímavé univerzum príbehu (v súčasnom svete žijú klany upírov a vlkolakov a bojujú proti sebe, no ľudstvo o tom nevie), kvalitné akčné scény a ani výkony Billa Nighyho a Scotta Speedmana neboli od veci.

Bohužiaľ, keď v roku 2005 Wiseman režíroval dvojku, tá sa mi už až tak nepáčila. Beckinsaleová so Speedmanom stále fajn, masky a akčné scény tiež, scenár mi ale pripadal nezrozumiteľný (kým v „jednotke“ „len“ nudný). Trojka (2009) ma už vyložene nebavila, na čom zrejme malo podiel to, že sa v skutočnosti nejednalo o sequel, ale o historický prequel a Beckinsaleová so Speedmanom v ňom pomerne logicky vôbec neboli.

V roku 2012 sa Wiseman ako producent rozhodol prestať experimentovať a dal dokopy klasické voľné pokračovanie a znova do titulnej úlohy prehovoril/nahovoril svoju ženu Kate.

Potešiteľné je, že štvorka sa (na rozdiel od dvojky) na nič nehrá a ponúka menej postáv a je o čosi ľahšie pochopiteľná, aspoň čo sa deja týka (vysvetlím). Odohráva sa v blízkej budúcnosti. Ľudia odhalili prítomnosť vlkolakov i upírov a skoro všetkých vyhubili. Posledné zvyšky oboch rás sa ukrývajú prevažne v kanáloch ako potkany a stále sa navzájom smrteľne neznášajú. Akurát teraz nielenže vlkolakov zabíjajú upíri a upírov vlkolaci, ale vlkolakov a upírov ešte aj ľudia (kým upíri a vlkolaci ľudí ani nie). Selene sa po vzore Ripleyovej zo štvrtého VOTRELCA prebúdza v budúcnosti z umelého spánku, do ktorého ju vhodili šialení doktori (vedení Stephenom Rea), aby s ňou experimentovali. Ďalej prezrádzať nebudem, lebo vo filme figuruje viacero prekvapení, aj keď na Oscara to nie je.

Nanešťastie, hoci je scenár - čo sa deja týka - pomerne zrozumiteľný, už podstate menej je zrozumiteľný, čo sa týka (ne)premyslenosti univerza. Hlavná hrdinka v jednej chvíli hádže autá vzduchom, je nepriestrelná a pri osemsekundovej likvidácii skupiny po zuby ozbrojených mužov sa ani nezadýcha. Inokedy jej robí problém jeden vlkolak (no dobre, giga-vlkolak... ale aj tak!). No vzhľadom na to, že v sérii (rovnako, ako v konkurenčnej RESIDENT EVIL) sa začínajú čoraz viac prejavovať vedecké experimenty, mutácie a ja neviem čo všetko ešte, netreba nad tým rozmýšľať. Ak by Beckinsaleová v úvode zomrela a následne by sa opäť objavila v deji živá a zdravá, mala anjelské krídla a kohútí zobák, skoro vôbec by som sa nečudoval.

Každopádne, univerzum je naozaj čoraz komplikovanejšie. Hoci som videl všetky epizódy série, v príbehu som sa relatívne strácal a nebolo mi jasné napr. ani len to, či sú upíri a vlkolaci všade na svete, alebo len v Amerike.

Zároveň sa jedná pravdepodobne o najkrvavejší diel série, čo mi ale miestami pripadalo už skôr až ako mínus. Neviem si pomôcť, ale v tomto prípade som už začínal mať drobné problémy držať palce „hrdinke“, ktorá strieľa iným do hláv (aj keď sú to možno upíri... z niektorých scén mi ale nebolo jasné, či sa náhodou nejednalo o obyčajných ľudí!).

V štvorke sa v zásade opakuje to, čo v predchádzajúcich dieloch. Musím dať len 40%, lebo už mi to celé začína pripadať zbytočne naťahované a na „jedno použitie“, ale teoreticky by mal byť spokojný každý, komu sa páčil aspoň jeden diel z predchádzajúcich troch. Štvorka je našťastie krátka (ani nie hodina a pol), hoci Beckinsaleová má „už“ takmer štyridsať rokov, stále je to sexi atletická Cica-Mica a vzhľad vlkolakov sa mi aj teraz páčil, pretože nebol taký trápny, ako vo VAN HELSINGOVI

V súlade s predchádzajúcimi dielmi sa vyrieši len zopár vecí z minula. Naopak, podstatné problémy sa znova nevyriešia a pre istotu k nim pribudnú nové. Ich (ne)rozlúsknutie zrejme (ne)uvidíme v päťke alebo v šestke.

Underworld: Awakening, USA, cca 80 minút

Réžia: Måns Mårlind, Björn Stein. Scenár: Len Wiseman, John Hlavin, J. Michael Straczynski, AllisonBurnettová. Hudba: Paul Haslinger. Kamera: Scott Kevan. Hrajú: Kate Beckinsaleová, Charles Dance, Michael Ealy, Stephen Rea a ďalší