Noc hrôzy [2O %]
Deti noci
Štvrtok, 05 Apríl 2012 04:00

Recenzia odľahčeného upírskeho remakeu s Colinom Farrellom NOC HRÔZY (2011).

Tínedžer Charley Brewster (Anton Yelchin) žije so svojou matkou (Toni Colletteová – ŠIESTY ZMYSEL) v smrteľne pokojnom mestečku... až do chvíle, keď sa do domu vedľa nepresťahuje sympatický Jerry (Colin Farrell)... ktorý je ale v skutočnosti smrteľne nebezpečný vampír. To aspoň tvrdí Charleyho bláznivý kamarát Ed (Christopher Mintz-Plasse). Charlie mu neverí, no už čoskoro sa ukáže, že veriť mal. Ako mu pomôže šialená televízna hororová hviezdička Peter Vincent (David Tennant)?

NOC HRÔZY je oficiálne remake takmer zabudnutej upírskej čiernej hororovej komédie Toma Hollanda (DETSKÁ HRA) z roku 1985. Upíra Jerryho v nej hral Chris Sarandon (policajt z DETSKEJ HRY, v remakeu má cameo). Hoci to nie je žiadny zázrak (neskôr sa dočkal ešte zabudnutejšej dvojky), má atmosféru, Sarandon mi pripadal lepší, ako „moderný a mladý“ Farrell a obsahoval množstvo krásnych masiek. Netvrdím, že to bola z mojej strany láska na prvý pohľad. Povedzme nudnejších 60%. Preto ma (na rozdiel od fanúšikov originálu, všetkých troch) nehnevalo, že Hollywood chystá remake.

Hoci si originál detailne nepamätám, zdalo sa mi, že remake sa ho nedrží a ide si svojou vlastnou cestou. S originálom má spoločných len zopár detailov („do susedstva chlapca a jeho mamy sa nasťahuje upír“ a „Peter Vincent“). Takže vlastne neviem, či naozaj ide o remake... ale asi ide. No podľa mňa je dobre, že sa od pôvodnej zápletky výrazne odlišuje.

Sám som troška prekvapený, že dávam len 20%. Veď po vizuálnej stránke to nie je zlé, atmosféra zaspatého mestečka (parádny úvodný panoramatický pohľad) mi pripomenul staré spielbergovské kusy Stevena Spielberga (POLTERGEIST, GREMLINS, ZÓNA SÚMRAKU atď.), Farrella mám relatívne rád a aj ostatní herci sú fajn.

Potom som si ale uvedomil, že Farrell ide len na pol plynu, že väčšina filmu sa odohráva v noci (teda nie je nič vidieť a teda vizuálna stránka v tých chvíľach v podstate neexistuje), atmosféra sa po tridsiatich minútach vytratí (neviem kam) a to, že ostatní herci sú fajn... no veď aj preto dávam „až“ 20%. Za snaživého Antona Yelchina (Kyle Reese z TERMINATOR SALVATION, Chekov z nového STAR TREKU, syn Mela Gibsona z matného BOBRA), za snaživého Davida Tennanta („Doctor Who“), za snaživého Christophera Mintz-Plassea (KICK-ASS) a za snaživú Imogen Pootsovú (V AKO VENDETA). Farrell napriek snahe pôsobí ako starší brat, ktorý si z hrdinov robí srandu na prvého apríla.

Film (v ktorom ma potešilo, že hrdina je teoreticky čudák, no napriek tomu chodí s dievčaťom, čo mi pripadalo osviežujúce) nie je ani hardcore, ani pre deti. Obsahuje zopár desiatok sekúnd predsa len troška drastickejších scén (s pomerne veľkým množstvom krvi), ale na „poriadny“ horor to nestačí. Obsahuje niekoľko akčných scén (a výbuchov), ale sú úplne nezmyselné, zbytočné a rušivé. Možno mi najviac prekážalo, že od určitej chvíle sa snímka (takmer nonstop) odohráva v noci a navyše v temných podzemných priestoroch. Snažil som sa niečo vidieť. Ale videl som skôr nejasné šmuhy, než postavy. Na príťažlivosti diela to samozrejme zanechalo negatívny dojem...

Výsledok (ktorý nakrútil chlapík, ktorý v MAMIN FRAJER JE POSTRACH proti sebe kedysi postavil telocvikára Billyho Boba Thorntona a Stiflera) ma však prekvapil tým, aký je nudný, aké zastarané spôsoby strašenia používa (hrdina v noci prehľadáva upírov dom a ten sa nečakane vráti) a že má takmer dve hodiny, pričom už po prvej som sa strašne ošíval a hovoril som si nech to už skončí, nech to už skončí, nech to už skončí.

Po remeselnej stránke sa pritom teda nejedná o katastrofu (film stál 30 miliónov dolárov, čo vzhľadom na komornú zápletku nie je najmenej) a herci sú dobrí. Takže to nie je rovnakých 20%, aké dávam brakovým hororovým céčkam o zmutovaných hadoch. Paradoxne ma ale tieto braky koľko ráz bavia o dosť viac, ako relatívne drahá a relatívne áčkarská NOC HRÔZY. Aj keď DISTURBIA (2007) so Shia LaBeoufom (hoci sa nejedná o horor o upíroch) mi pripadala ako zaujímavejší remake pôvodnej HRÔZOSTRAŠNEJ NOCI (a už ona nebola žiadny zázrak), než tento skutočný remake.

Fright Night, USA, cca 106 minút

Réžia: Craig Gillespie. Scenár: Marti Noxonová (voľne na námety filmu Toma Hollanda z r. 1985). Hudba: Ramin Djawadi. Kamera: Javier Aguirresarobe. Hrajú: Anton Yelchin, Colin Farrell, Toni Colletteová, David Tennant, Imogen Pootsová, Christopher Mintz-Plasse, Chris Sarandon a ďalší