Kazateľ [4O %]
Deti noci
Napísal Ivan Kučera   
Štvrtok, 07 Júl 2011 06:43

Recenzia na akčný westernový takmer horor KAZATEĽ alias PRIEST 3D (od tvorcov LÉGIE...).

Asi pred rokom som videl náboženský akčný (post)apokalyptický triler (horor nie resp. áno, ale pre sedemročné decká) LÉGIA od debutujúceho režiséra Scotta Charlesa Stewarta a herca Paula Bettanyho.

DODNES neviem, čo mi na ňom prekážalo, veď ako 12-ročný by som ho (zrejme...) žral. Asi však práve TO: pocit, že dospelí chlapi by nemali nakrúcať za desiatky miliónov dolárov detinské filmy.

Tá snímka bola prosto blbosť. Akčné scény s mlátiacimi sa anjelmi bizarné, výprava nenáročná (tri miestnosti v púšti), nad logikou som nepremýšľal. Pritom LÉGIA nebola VYLOŽENE zlá v tom zmysle, ako sú filmy TROMY. Dokonca zrejme nebola ani nevydarená – aspoň nie v zmysle „tvorcom sa nakrúcanie vymklo spod kontroly“.

Mal som z nej pocit (mám ho dodnes), že presne TO chceli obaja páni stvoriť. Bolo to ale v konečnom efekte nevydarené, o ničom, bola to šupa, kravina ako stodola, blbosť na entú, paradoxne tým zdĺhavejšia, čím viac sa v nej dialo.

Neoslnila filmovú kritiku, ani „obyčajných divákov“, inými slovami nezarobila práve gigantické peniaze.

NAPRIEK TOMU (a povesti jedného z najhlúpejších hollywoodskych filmov roka) niekto dal rovnakému tandemu peniaze na DRUHÝ film (pôvodne ho mal režírovať Sam Raimi, hovorilo sa, že nakoniec bude aspoň produkovať, sám som to písal v preview, no v titulkoch nakoniec nie je uvedený ani ako producent).

Zasa (post)apokalyptický, zasa plný súbojov a trikov, zasa bez vízie, znova plný nadprirodzených bytostí (tentokrát vampírov), naivného náboženského podtextu a vykrádania slávnych filmov a kníh („1984“ Georgea Orwella).

S čím prídu chalani do tretice?

Nie, nie, nechcem byť zlý. Nie som najmúdrejší na svete, možno Bettany vie niečo, čo neviem ja.

Ostatne, kedysi perfektne hral v super filmoch. Takže blbec nebude. Možno iba tuší potenciál, ktorý drieme v režisérovi Stewartovi. PRETO mu dáva ďalšie šance, zas a znova s ním tvrdohlavo spolupracuje. Ktovie, možno po ich desiatom spoločnom apokalyptickom sci-fi z toho bude nový VOTRELEC, 2001: VESMÍRNA ODYSEA, OBČAN KANE alebo aspoň SUNSHINE, SKALA či TERMINÁTOR.

Zatiaľ ale nie je. Momentálne sa na jazyk tisnú skôr názvy SOLOMON KANE, PAVUČINA SNOV, WILD WILD WEST, „Dr. Quinnová“, VAN HELSING, JONAH HEX, SÚDNY DEŇ, HON NA ČARODEJNICE a DOOM, než MATRIX, BLADE, NOC DLHÁ 30 DNÍ, BLADE RUNNER či ŠIALENÝ MAX 2. Naivné odkazy tomu ešte viac ubližujú (šerif Hicks - VOTRELCI, bar Salem – „Prekliatie Salemu“).

KAZATEĽ je blbý bordel všetkého a niečoho navyše (ťažko povedať, či je kreslený úvod poklonou komiksovej predlohe alebo zúfalým spôsobom, ako ušetriť a zároveň napratať desiatky informácií do troch minút).

Po vizuálnej stránke je film vydarený, ale prázdny, bezduchý. Niečo ako SUDCA DREDD, akurát horšie. Režisér (kým začal režírovať, robil triky) VIE narábať s menším rozpočtom. KAZATEĽ vyzerá draho.

Zároveň však výpravným scénam chýba život. V scenári nie je nič, čo by im vdýchlo zaujímavosť. Nemal som pocit, že je to veľkolepé. Len som unavene kýval hlavou a hovoril si, že o čo viac má režisér vizuálnu stránku v malíčku, o to viac mu chýba niečo, čo robí režiséra režisérom – nechcem sa vyvyšovať, ale možno práve TO je TEN hlavný zápor, ktorý ako pri LÉGII, tak pri KAZATEĽOVI NEVIEM opísať. Kontroverzné scény (ukrižovaní kňazi) nie sú kontroverzné, prekvapivé rodinné odhalenia nie sú prekvapivé. Je to matné, bez štýlu, názoru a osobností alebo aspoň osobnosti.

Nie je to o hercoch (ani hudbe - ako laika ma zaujala) – sú relatívne dobrí, aspoň sa SNAŽIA dať postavám to, čo im nedal režisér. Výsledok však pôsobí bezútešne, akoby ho robil stroj. Je tam všeličo, ale nič z toho nie je zaujímavé ani zábavné. Klišé strieda klišé a predvídateľnosť za plus nepokladám (je jasné, že ak Karl Urban umrie v prvej minúte, na 99% sa neskôr objaví).

Pritom veci, ktoré sú originálne, sú v scenári napísané tak nezrozumiteľne, že som ich vôbec nepochopil (kňazi sú obyčajní vytrénovaní chlapi alebo mytologické polovičné božstvá, žijúce napr. 300 rokov?). Namiesto toho, aby niekto tieto zaujímavé veci rozviedol, kašle na ne a sústredí sa radšej na klišé. Takže to, že má stovkami informácií naprataný chaos iba hodinu 20 ma neprekvapilo rovnako, ako by ma neprekvapilo, ak by mal 188 a režisérsky strih 204. V zmrvenom výsledku sú síce aj kvalitní herci (Plummer, Dourif), ale objavia sa v ôsmych scénach.

Akčné scény sú veľké, ale chýba im štýl, ktorý mala i priemerná séria RESIDENT EVIL. Zároveň sú totálne pretrepané hovadinami. Napr. v jednej scéne Bettany z rozbehu vyskočí do výšky. V rovnakej chvíli jeho parťáčka hodí do 5-metrovej výšky (pred „letiaceho“ Bettanyho), dve menšie skaly (...), na ktoré Bettany STÚPI a keďže sú vyššie, ako by dokázal vyskočiť „sám“, štverá sa po nich EŠTE vyššie. Neviem, či som tú kravinu dokázal pochopiteľne popísať, ale ak nie, rozmyslite si, či ju chcete pochopiť tak, že si ju pozriete vo filme, oproti ktorému je hlúpe EQUILIBRIUM porciou vízie.

Kedysi bol Paul Bettany mojím obľúbeným hercom. Výborne sa zhostil úlohy „hostiteľa“ v PRÍBEHU O RYTIEROVI, parádne zahral tajomnú rolu v ČISTEJ DUŠI a jeho vyhrávanie s Russellom Croweom v MASTER AND COMMANDER: NA OPAČNOM KONCI SVETA patrí medzi moje najobľúbenejšie filmy prvého desaťročia 21. storočia. Preto nechápem, čo TAKÉHOTO človeka vedie k hraniu vo filmoch DA VINCIHO KÓD, FIREWALL, TURISTA, LÉGIA a KAZATEĽ.

Priest, USA 2011, cca 87 minút

Réžia: Scott Charles Stewart. Scenár: Cory Goodman (podľa komiksu Min-Woo Hyunga). Hudba: Christopher Young. Kamera: Don Burgess. Hrajú: Paul Bettany, Cam Gigandet, Maggie Q, Karl Urban, Christopher Plummer, Mädchen Amicková, Brad Dourif a ďalší