Svitanie [6O %]
Deti noci
Utorok, 22 Február 2011 07:18

Recenzia na futuristický upírsky krvák s Ethanom Hawkeom, Samom Neillom a Willemom Dafoeom SVITANIE.

Neveľmi vzdialená budúcnosť. Pred rokmi vypukla celosvetová epidémia, ktorá z mnohých ľudí urobila upírov. Tí samozrejme začali piť krv „obyčajných“ ľudí, lenže doba hojnosti sa postupne pomaly končí – na svete sa potuluje už len posledných 5% „normálnych“ ľudí.

Špeciálna korporácia (vedená Samom Neillom z JURSKÉHO PARKU) si najíma služby špičkového vedca (Ethan Hawke), aby vynašiel „liek“ resp. napodobeninu krvi. Hawke je síce tiež upír, ale neznáša sa za to (premenil ho naň jeho vlastný brat, ktorý naopak všetko upírske miluje) a preto je aj v jeho záujme čo najskôr vymyslieť náhradu. Upíri by totiž tým pádom prestali vysávať posledné zvyšky ľudí a všetci by sme na Zemi žili ako šťastná rodinka.

Lenže na horizonte, ku ktorému nemôže pozerať, vychádza kruté slnko v podobe nového problému – akoby nestačilo, že sa upíri začínajú kvôli nedostatku ľudskej krvi búriť (napr. po tom, čo im slečna za pultom v občerstvení do kávy pridá len minimum krvi, pretože vyšli zákony, ktoré prikazujú šetriť) a nastávajú pouličné masové nepokoje. K tomu všetkému sa až teraz zistí, že ak upíri nemajú dlhší čas prístup ku krvi (doteraz mali, preto sa to nemalo ako zistiť...), zmení sa na odporné vyhladované monštrum, pripomínajúce nechutnú drogovú trosku na odvykačke. V určitej chvíli je naivný pacifista Hawke napoly unesený (napoly ide dobrovoľne) skupinkou ľudí (napr. Willem Dafoe), ktorí mienia situáciu riešiť s jeho pomocou, pretože ich už nebaví utekať a čakať, kým vyhynie posledný z nich...

Ospravedlňujem sa za dlhý obsah, ale urobil som to preto, aby ste videli, že SVITANIE je nečakane inteligentný film. Nečakane jednak preto, že divák je pri slove horor v poslednom čase bohužiaľ zvyknutý skôr na mizerné filmy a jednak preto, že za ním stoja austrálski bratia Spierigovci. Tí v roku 2003 nakrútili svojráznu trikovú zombícku sci-fi masakru NEMŔTVI, ktorá sa mne páčila a bola plná dobrých nápadov, ale z inteligencie (hoci je dosť riskantné toto slovo používať, príliš ľahko sa môže proti človeku obrátiť) ho viniť asi nikto viniť nemohol, ani ja. Bola to, nuž, zábavná blbosť.

SVITANIE ako keby ani nenakrútili tí istí Spierigovci. Chcel by som povedať, že je to niečo ako EQUILIBRIUM (jedinec nadradenej rasy sa vo futuristickej budúcnosti stavia do tyla „obyčajných ľudí“ proti neporovnateľnej presile, dokonca Hawke sa podobá na Balea), ale to by podľa mňa nebolo voči SVITANIU férové, pretože patrím k divákom, ktorí EQUILIBRIUM pokladajú za mimoriadne (anti)logické a bez debaty hlúpe, sviniace si do vlastných úst a navzájom si odporujúce.

OK, ani SVITANIE nie je po stránke logiky výnimočné veľdielo, ale skôr mi prekážali „také tie obecné veci“ (ako napr. že bratia sa hádajú o tom, aké dobré/zlé je byť upírom a o sekundu neskôr NÁHODOU do luxusného bytu vtrhne krvilačný zlý upír a zaútočí na nich), než „základné nedostatky“. Z hore uvedeného obsahu myslím vyplýva aj to, že Spierigovci si to dôkladne premysleli a vytvorili v rámci možností logický a navzájom do seba pravidlami zapadajúci film. A to upírov nijako zvlášť nemusím.

SVITANIE je vzácny prípad hororu (aj keď zasa až taký horor to nie je, upíri sú prezentovaní v štýle BLADEOV, teda ako namyslená, výborne oblečená a drahé víno pijúca mafiánska spoločnosť s miliónmi chápadiel na najvyšších miestach), v ktorom je zaujímavý aj príbeh a postavy. Hawke po dlhšom čase konečne dobre zahral, takisto sympatický Dafoe mi po dlhšom čase pripadal super a dokonca aj Sam Neill, ktorý má taktiež v posledných rokoch smolu na výnimočne tupých zlosynov, mi teraz prišiel (oproti seriálu „Crusoe“) dobrý.

Robí mi radosť, že môžem skonštatovať, že SVITANIE sa vydarilo. Nielenže funguje scenár, herci, dialógy, postavy a vzťahy medzi nimi, ale nečakane dobrá je (vzhľadom na údajne 20-miliónový rozpočet, čo v dnešnej dobe nie je veľa, ak nerobíte nezávislú čierno-bielu „melodrámu zo života“) kvalitná technická stránka. Masky, patrične krvavé špliechance, kostýmy, príjemne nenápadný ale možno aj o to pôsobivejší mejkap, akčné scény, strih, zvuk. Takže som spokojný, hoci by som mohol mudrovať, čo by som zmenil, akú postavu by som napísal troška inak, kde by som akcie pridal, kde ubral atď. Ale ako „celok“ to funguje. Pre fanúšikov. Nejedná sa o „univerzálny“ horor, ktorý by fungoval aj na ne-fanúšikov hororov.

Daybreakers, Austrália/USA 2010, cca 98 minút

Réžia a scenár: Michael Spierig, Peter Spierig. Kamera: Ben Nott. Hudba: Christopher Gordon. Strih: Matt Villa. Hrajú: Ethan Hawke, Willem Dafoe, Claudia Karvanová, Sam Neill, Michael Dorman a ďalší