Blade 2 (60 %)
Deti noci
Streda, 01 Júl 2009 14:19

Denný chodec sa vrátil a má ešte silnejšieho protivníka. Bohužiaľ, i horší scenár a... a vlastne horšie všetko. Až na Prahu. Nechajte si ju ujsť.

Na tento film som sa tešil od chvíle, čo sa v zasneženom svite pouličnej moskovskej lampy mihol meč a bolo nám netaktne naznačené, že napriek smrti hrdinovho mentora Whistlera (Kris Kristofferson) lov na Deti noci pokračuje nemilosrdne ďalej. Naprieč celým svetom. BLADE 2 nás vrhne doprostred akcie: dozvieme sa, že Whistler (Kristofferson) v skutočnosti nezomrel (možno sme počuli výstrel, videl však niekto, ako sa guľka prehnala hlavou?!). Upíri ho uniesli a urobili z neho svojho. Blade (Wesley Snipes) strávil posledné roky jeho hľadaním (nie, v Moskve na konci „jednotky“ sa nemstil, ale hľadal) a keď k nemu konečne dôjde, skôr, ako mu stihne chlapsky vraziť kolík do srdcom, sú obidvaja (plus Bladeov nový zbrojár, mladý Scud – Norman Reedus z 8MM) zatiahnutí do nového dobrodružstva.

Ukáže sa, že upíri totiž vôbec nie sú až takí neporaziteľní, ako o sebe radi sem tam vyhlasujú. Na scéne sa objavil súper, proti ktorému sú bezmocní – je ním nový druh netvorov, takzvaní Smrťáci. Zatiaľ je ich len niekoľko (vedených istým Nomakom - Luke Goss), ale stačí jedno pohryznutie a zmeníte sa na rovnaké príšery. Neštítia sa cicať ľudí ani upírov a tak sa upírská vrchnosť, vedená prastarým kráľom Damaskinosom (Nemec Thomas Kretschmann), rozhodne uzavrieť s upírobijcom Bladeom dočasný mier, poveriac ho, aby sa stal vodcom drsného komanda (ktorého členom je napr. Ron Perlman) v boji proti teraz už spoločnému nepriateľovi. Tento tím bol však dlhé roky cvičený práve proti Bladeovi, takže o drsné hlášky („Tak sme tuto s bandou rozmýšľali... či sa dokážeš červenať.“) a neustále vzájomné postrkovanie na hrane noža nebude počas vyčerpávajúceho pražského boja núdza. A prídu i Karel Roden a Marek Vašut so svojou kultovou hláškou, ktorú sem ale radšej nenapíšem.

Filmový svet je plný prekvapení. Veta „dvojky sú regulárne podradné filmy“ nie je len názor Randyho Meeksa, ale bohužiaľ filmová axióma. Dvojka vznikne len ak bol predchádzajúci film úspešný a teda jej v podstate nejde o nič viac, než o zarobenie peňazí na neobjektívnych fanúšikoch, ktorí sa na svojich obľúbených hrdinov poženú aj keby sa na hlavu stavali. Pravdaže, výnimka potvrdzuje pravidlo. VOTRELCI, KRSTNÝ OTEC 2, TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA, VRESKOT 2. Nevydarených, zlých, skrátka zbytočných sequelov je ale neporovnateľne viac a BLADE 2 nie je výnimkou.

A pritom počiatočné pocity sú kladné. Iste, už to nie je ten „nový svet“, aký nám predstavil Norringtonov originál (1998) a ani diskotéke sa už len tak niečo nevyrovná. Ale ani darcovstvo krvi (ukazujúce, že nový režisér si potrpí na morbídne technické čačky-mačky) nie je najhoršie. Počas svižných úvodných titulkov nás Blade narýchlo oboznámi so základnými faktami. Whistlerov návrat nemá hlavu ani pätu, ale kto by nebol rád, že sa starý borec vrátil? Nočná Praha má úžasnú atmosféru a je chvályhodné, že sa v nej nielenže nakrúcalo, ale že „hrá“ samú seba. Nový druh upírov je riadne nechutný, vďaka čeľustiam pripomína votrelcov. A Ron Perlman bol cool asi sto rokov pred MATRIXOM. V čom je teda problém?

Snáď len v tom, že z Whistlera sa vykľuje natoľko zbytočná postava, že jediný dôvod, prečo tu je, je skutočne snáď len to, že si ho diváci obľúbili v prvej časti. Wesley Snipes je stále cool, takisto Ron Perlman, ale zvyšok castingu sa diplomaticky povedané nevydaril. Hoci má dvojhodinová snímka hneď niekoľko zlosynov, prekvapivo nesiahajú vychudnutému Stephenovi Dorffovi ani po jeho bosé, chlpaté nohy. Veľký problém je v rutinne obsadenej hrdinovej potencionálnej lásky (ktorá je tu ale aj tak len preto, aby sa dokázalo, že Blade nie je gay). A samotné komando, ktoré s Bladeom striedavo spolupracuje a striedavo ho chce zavraždiť? Zlý sen! Trápna ženská s červenou parochňou, kulturista s obrovským kladivom (v boji riadne praktická zbraň), otravný karatista a sympatický černoch. Ach bože, čo som komu urobil.

Ešte väčší problém je v tom, že ak si odmyslíme úvodné prepadnutie Bladeovho brlohu, nestojí akcia za nič, čo je pozoruhodné na režiséra, ktorý technickú rovinu nakrúcania konzultoval s Jamesom Cameronom. Akcia je príšerne zostrihaná a nestojí za reč. Ešte horšie je to s neustálou prítomnosťou fenoménu zvaného cool. Tento film je totiž tak cool, až je trápny. Keď kráčala banda pôsobiaca ako Village People v spomalenom zábere naprieč ulicou, odvracal som zrak. Hlášky sú silácke, fungujú len ak ich prenášajú Snipes a Perlman. Scenár nestojí za nič, čo je čudné, lebo ho píše ten istý čo minule (a to David S. Goyer), špeciálne efekty sú lepšie ako vtedy, ale už vtedy nebolo kúzlo filmu v nich, ale v atmosfére (tá dvojke chýba). Na jeden dobrý nápad (bomba na hlave) pripadá polhodina nudného behania po diskotékach a kanáloch a Tron sa nebaví. Je to pozoruhodné, pretože miera gore je miestami až šokujúco vysoká a sám sa čudujem, prečo to producenti režisérovi dovolili. Ten bol tomu tak rád, že z BLADEA 2 (možno ho poznáte i s podtitulom Krvavý hon) urobil nezmyselný bitúnok.

Ako ste iste pochopili, BLADE 2 (nakrútený voľne na motívy komiksu vydavateľstva Marvel) je pre mňa obrovské sklamanie a 40% nevolím len preto, že tie si zaslúži ešte nevydarenejšia trojka. Na záver by som rád dodal, že to všetko zrejme nie je vina režiséra Guillerma del Tora, ale skôr vina toho, že je to hispánsky emigrant v Hollywoode (MIMIC) a akonáhle z neho odíde a nakrúti niečo po svojom, je výsledok kvalitný (EL SPINAZO DEL DIABLO, FAUNOV LABYRINT).

P.S. A to sme sa ešte nerozprávali o finálnom zvrate, kvôli ktorému nič, čo sa odvtedy na plátne dialo, nemá zmysel.

- BLADE II, USA/Nemecko 2002, cca 117 minút -

Réžia: Guillermo del Toro. Scenár: David S. Goyer (podľa komiksu spoločnosti Marvel Comics). Kamera: Gabriel Beristain. Hudba: Danny Saber, Marco Beltrami. Strih: Peter Amundson. Hrajú: Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Ron Perlman, Thomas Kretschmann, Norman Reedus, Luke Goss, Leonor Valeraová, Matt Schulze, Danny John-Jules, Donnie Yen, Tony Curran, Marek Vašut, Karel Roden a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.