Blade (80 %)
Deti noci
Utorok, 30 Jún 2009 06:23

Najskôr troška nostalgie. Akiste dovolíte starému grófovi, zaspomínať si na svet, aký bol a aký (preňho) už nebude. Blade totiž nie je len nejaký hlúpy akčný horor.

Začiatok roka 1999. Mám sedemnásť. Novomestské kino Považan je, tradične, viac ako poloprázdne. Rádio Koliba v reproduktoroch stíchne, červená opona sa roztiahne, nervózne poklepkávam nohou. Je pravda, že trailer, ktorý som nedávno videl na film s názvom BLADE, bol úžasný, ale už aj tento školácky čerf vie o klamlivých traileroch svoje.

Začína to sľubne: sexuálne mnohoznačné dievča vedie nadržaného mladíka na diskotéku, po ktorej akiste prebehne dlho očakávaný neviazaný pohlavný akt, vyvrcholiaci monumentálnym orgazmom. Spoločnosť je síce na návštevníka diskotéky troška pridivoká, ale čo, vôňu šušky cíti až sem, čo by jej neobetoval! Potom zo stropných dýz začne pršať ľudská krv. Smola, chlapec sa dostal do spoločnosti hladných upírov. Šanca na záchranu je nulová. Vampíri sú čoraz rozdráždenejší a smädnejší.

Krvavými mlákami sa plaziaci zúfalý mladík dvíha tvár. Nohy tajomného cudzinca, ktorý na diskotéku nečakane prikvitol ako jarný vetrík v rozkvitnutej čerešni, patria už na prvý pohľad riadne drsnému hajzlovi, ktorého sa ale prekvapivo desiatky prítomných vampírov boja. Bodaj by nie, je to predsa Denný chodec alias Blade, v civilnom živote Erik (Wesley Snipes), nabúchaný černoch, porodený ženou, zahryznutou upírom. Zomrela, ale chlapec prežil a dostal to najlepšie z obidvoch svetov: denné svetlo ani cesnak mu neublížia a naopak, získal obrovskú silu upírov. Má to len jediné mínus: túžbu po krvi. Ale i to sa dá vyriešiť: jeho zbrojár a mentor, starý Abraham Whistler (šesťdesiatdvaročný Kris Kristofferson – PAT GARRETT A BILLY THE KID, NEBESKÁ BRÁNA), mu pravidelne pichá špeciálne sérum, potláčajúce „chuť“ po najvzácnejšej tekutine. Spolu brázdia americké mestá, vyhľadávajú sídla aristokratických upírov a bez zmilovania ich likvidujú. Lenže mladý a drzý upír Deacon Frost (Stephen Dorff – KRV A VÍNO) práve vymyslel „definitívne riešenie“ (ktoré s ľudským elementom na tejto planéte príliš nepočíta). „Jedného rána sa prebudíš a zistíš, že si vyhynul.“

BLADE je vynikajúci komiksový film (podľa Marva Wolfmana a Genea Colana z Marvel Comics), ktorý je ťažké - napriek krvi a nadávkam – nezamilovať si. Nech už si o komiksovej spoločnosti Marvel myslíte čokoľvek a nech už ste od nej čítali hocičo, budete filmom prekvapení. Firma, ktorá porodila dobráckeho študenta Petra Parkera, skauta Daredevila alebo hrdinskú Fantastickú štvorku, nás ohodila brutálnym príbehom, ktorý si ani na chvíľu nedáva pred krvavé ústa servítku. Ústredný hrdina bez milosti a v najlepšej ázijskej tradícii doslova SEKÁ DESIATKY upírov, ktorí sa následne rozprášia, ale len v prípade, ak im zasiahnete srdce. V preklade to znamená, že ak upírovi amputujete verným mečom napríklad ruku, úžasne mu z nej strieka krv pod nepredstaviteľným tlakom, ale nezomrie, iba kričí a vytriešťa oči. Vo chvíli, kedy zlosyn chce držať hrdinu v šachu detským rukojemníkom, chýba TAKÝTO malý kúsok, aby hrdina nezastrelil dievčatko a potom i zlosyna. Tvorcovia, v čele so Stephenom Norringtonom, ktorý po fiasku s následnou LIGOU VÝNIMOČNÝCH vyhlásil „končím s filmami“ (a zrejme to myslel vážne), sa s tým nese*rú. Ospravedlňujem sa, ale výstižnejšie sa to napísať nedalo.

Zásluhu na tom má titulný hrdina, ale slovo hrdina som mal dať do úvodzoviek, pretože je to šialenec, ktorý neberie na nikoho a na nič ohľad a ide si tvrdo za svojim. Zrejme nemá iný sen, len nenávistne vyvraždiť každého upíra pod slnkom. Nemálo ho v tom podporuje country spevák, príležitostný herec a pilot helikoptéry vo vietnamskej vojne, Kris Kristofferson. Jeho Whistler, cigarety si zapaľujúci výlučne nad benzínom, umiera na rakovinu. S Bladeom ho spája fanatizmus, ale i pravé chlapské priateľstvo (v tomto ultra drsnom svete prezentované hlavne podaním nabitej pištole v pravej chvíli). Čo sa týka ostatných hereckých výkonov, stojí za zmienku Stephen Dorff, ktorý so svojimi 174. centimetrami už od pohľadu na sebavedomého frajera Snipesa nestačí, ale jeho arogantná povaha je nepriamoúmerná Dorffovej (ne)sláve. Herec dáva svojmu elektrizujúcemu bastardovi Frostovi nezameniteľnú charizmu; je to biedny sviniar, ale nemôžeme ho nemať (aspoň troška) radi. Je obklopený partiou podobných pošukov (Udo Kier, Donal Logue, Traci Lordsová). Tí všetci (plus príšera Pearl, jediná vec, ktorá dáva prekvapivo serióznemu scenáru príchuť rozprávky) dajú hrdinovi riadne zabrať. Hovorí sa, že film je taký dobrý, aký dobrý je zlosyn. BLADE je výborný film.

Výborný a originálny je scenár komiksového fanúšika Davida S. Goyera (VRANA: MESTO ANJELOV). Autor rozumne siaha po osvedčenej finte a divákove otázky ukážkovo tlmočí hrdinom doktorka Karen v podaní N´Bush Wrightovej, ktorá je vhodená doprostred jazera a nedobrovoľne sa pridáva na Bladeovu stranu. Originálnym sa javí byť i odvážny nápad ukázať upírov v noblesnom štýle, ako sa prispôsobili dobe a z transylvánskych pustých lesov vyrazili do nočných veľkomiest a stali sa z nich korumpujúci „mafiáni“ so svojimi „ľudskými“ špicľami. Nemožno nepochváliť strhujúcu choreografiu akčných scén, ktoré vyrážajú dych. Snáď len CGI triky občas (vybuchujúce hlavy) nie sú to pravé orechové, ale i táto námietka sa s odstupom rokov ukázala byť zbytočná, pretože BLADE 2 (2002) mal podstatne lepšie efekty, ale ostatné (scenár, herci, réžia) nestálo za nič.

Áno, tento parádny akčný horor, ktorý nie je ďaleko k maximálnemu hodnoteniu 100%, sa bohužiaľ v nasledujúcich rokoch dočkal dvoch pokračovaní, ktoré nedosiahli kvalitu ani úspech nezameniteľného originálu. V neposlednom rade je to predchodca trilógie MATRIX (a určite nielen čo sa vizuálnej stránky týka), s prižmúrenými očami to bol práve on (a nie X-MEN či nebodaj SPIDER-MAN), kto odštartoval vlnu komiksových adaptácií (zďaleka nielen čo sa týka tých marveláckych) a životná rola skvelého Snipesa.

- BLADE, USA 1998, cca 120 minút -

Réžia: Stephen Norrington. Scenár: David S. Goyer (podľa komiksu spoločnosti Marvel Comics). Kamera: Theo van de Sande. Hudba: Mark Isham. Strih: Paul Rubell. Hrajú: Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Stephen Dorff, Donal Logue, N´Bushe Wrightová, Kevin Patrick Walls, Arly Joverová, Traci Lordsová, Tim Guinee, Sanaa Lathanová, Eric Edwards, Udo Kier a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.