Van Helsing (40 %)
Deti noci
Utorok, 10 November 2009 07:58

Strašný Hugh Jackman, strašné počítačové efekty, strašný scenár, hrozný režisér a strašný kostým za iných okolností dobrej (teraz ale strašnej) Beckinsaleovej v blbosti, ku ktorej sú niektorí nečakane zhovievaví.

Kebyže som malý chlapec, som z VAN HELSINGA hotový. No len si to predstavte. Švárny, odvážny, sebavedomý a atletický švihák s parádnymi vynálezmi je „vatikánskym agentom 007“, cestuje naprieč temným svetom 19. storočia a bojuje so slávnymi monštrami, ako sú upíri, vlkolak alebo nedajbože Bytosť Viktora Frankensteina. Viktora a jeho Bytosť (plus verného Igora) spoznávame v atmosférickom 7-minútovom čierno-bielom transylvánskom prológu, ktorý patrí pravdepodobne k najlepším scénam celého filmu, lebo na rozdiel od tých, ktoré nasledujú po ňom, ešte nie je úplne otravný.

No dobre. Po výbornom prológu, v ktorom paradoxne ústredný hrdina z názvu filmu vôbec neúčinkuje (aké šťastie!), nás čaká ešte jedna dobrá scéna a to hrdinovo parížske rande s doktorom Jekyllom. Resp. pánom Hydeom, čudáckou kombináciou Hulka, Hulka Hogana a nevydarených počítačových efektov. Ale má to niečo do seba. Snímka tým zároveň, ani zrejme sama nevie ako, odkazuje k LIGE VÝNIMOČNÝCH, podobne svojráznej kravine, v ktorej tiež vystupuje charizmatický Dr. Jekyll. Bohužiaľ, po tomto dvojitom úvode si uvedomíme, že to isté nás čaká ešte nasledujúcich nekonečných cca 130 minút. Smršť nekvalitných ale gigantických (alebo o gigantickosť sa snažiacich) digitálnych efektov, smršť digitálnych efektov a smršť digitálnych efektov. Nič viac. A za rozpočet 150 miliónov dolárov (a to som počul aj iné, oveľa vyššie odhady) máte veľa digitálnych efektov rôznej skôr nekvality ako kvality. V tomto filme je digitálne snáď všetko a ak aj nejaká hala alebo les úplne digitálny nie je (nakrúcalo sa v Českej republike), pôsobí dojmom, že JE. Je to otravné, nechutné a neznesiteľné a to mám režisérovu predchádzajúcu digitálnu MÚMIU veľmi rád.

Mnohí v snímke vidia obdivuhodnú poctu starých hororom. Napríklad začujeme slávny výkrik „Ono žije!“ alebo uvidíme obrovský horiaci mlyn, ďalšiu hororovú ingredienciu. Takisto Frankensteinovo monštrum (keďže Frankenstein nie je meno monštra, ale vedca, ktorý ho vyrobil) sa „kockovanou hlavou“ vracia k hororovým čierno-bielym počiatkom štúdia Universal a nie experimentom á la Kenneth Branagh. Ja som tieto „láskyplné odkazy“ samozrejme postrehol a samozrejme ma strašne otravovali.

Ako iste viete, snímka je prepchaná monštrami všetkého druhu. Len Netvor z Čiernej lagúny sa sem šialenému Stephenovi Sommersovi nehodil/nevošiel. Inak je tu všetko. Dracula, jeho „nevesty“, Frankensteinovo monštrum (i jeho vynálezca s dobrým srdcom), Jekyll/Hyde a stopercentne počítačový vlkolak. Obdivuhodný crossover, ale smršť slávnych hororových netvorov z VAN HELSINGA prekvapivo zábavný film vôbec nerobí. Naopak, dostaví sa pocit rozčarovania, dezilúzie a častého vravenia „už to preháňa“.

Scenár nemá zmysel spomínať, jedná sa o nechutný zlepenec akčných scén, ktoré mi po tridsiatich minútach liezli hore krkom. Vďakabohu, že komerčný ohlas nákladného projektu bol dosť mizerný na to, aby sa nejednalo o počiatok nekonečnej série. Zázraky sa dejú a "Van Helsing 2: Zasa v klobúku" by mohol byť zábavný film. Ale možno aj nie a ja som rád, že to nemusím zisťovať.

Bohužiaľ, ani herci otrasnému filmu nedávajú život. Hugha Jackmana som mal kedysi rád. Sympatický Austrálčan žiaril v X-MEN a okamžite sa stal mojim obľúbeným hercom. Trvalo to ešte v X-MEN 2, bohužiaľ následne začal hrať vo filmoch, v ktorých mi nesedel on, alebo mi nesedeli samotné filmy a vyškrtol som ho z rebríčka obľúbených hercov. Ako Van Helsing v klobúku mi nesedel ale nie preto, že vypadol z môjho rebríčku, ale preto, že mu nesadla ani táto rola. Miestami bol až nesympatický, v lepšom prípade nevýrazný. Proti počítačovým efektom nemá šancu ani švárna Kate Beckinsaleová z UNDERWORLD, ale u tej ma aspoň milo prekvapilo, ako dopadla jej hrdinka. Kate je ale zďaleka najlepšia zo všetkých okolo a i ona je dosť slabá, čo potom ostatní (zvlášť ponižujúce je vidieť hrdého Boromirovho brata v trápnej roličke „vtipného pomocníka“)?

- VAN HELSING, USA/Česká republika 2004, cca 145 minút -

Réžia a scenár: Stephen Sommers. Kamera: Allen Daviau. Hudba: Alan Silvestri. Strih: Bob Ducsay, Kelly Matsumoto, Jim May. Hrajú: Hugh Jackman, Kate Beckinsaleová, David Wenham, Richard Roxburgh, Will Kemp, Shuler Hensley, Samuel West, Kevin J. O´Connor, Marek Vašut a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.