V bolestiach [3O %]
Deti noci
Streda, 24 December 2014 03:00

Recenzia upírskeho found footage.

Derek a Clif sa poznajú od detstva. Dnes sú z nich mladí muži a zároveň nerozluční kamaráti. Vraj by jeden za druhého položili život. Keď sa u jedného z nich objaví ťažká choroba, podniknú cestu okolo sveta. Ale vo Francúzsku sa jeden z nich „niečím“ nakazí od čudného dievčaťa. Čoskoro sa na jeho tele, ale i na psychike, začnú prejavovať zaujímavé, pozoruhodné a následne desivé a hororové zmeny a premeny...

V bolestiach nie je klasický horor. Je o tom, že z chlapíka sa stane čosi ako upír a kamoš to nahráva na kameru, prípadne ak práve nie je z istých dôvodov po ruke, nahráva sa infikovaný sám (prípadne ho snímajú nejaké iné „amatérske kamery“). Čiže tradičný found footage.

Spočiatku to naozaj nemá s hororom nič spoločné. Dokonca to pripomína nízkorozpočtovú adaptáciu menej známeho (dajme tomu európskeho) komiksu, ktorú tvorcovia, aby ušetrili (a lebo je to v móde), nakrútili ako found footage (skákanie na budovy, ultra-rýchly beh, nadľudská sila).

Potom sa to zmení a dôjde na krv a dosť nechutné masky a drastické efekty (pokus o samovraždu). O krv nie je núdza a masky sú kvalitné, hoci asi nestáli veľa. Je ale vidieť, že ak rozumiete svojmu fachu, dokážete kvalitu vytvoriť i z menšieho objemu financií. Asi najviac na mňa zapôsobil moment, v ktorom sa upír hrá s okom. Presvedčivo nakrútené a teda dosť odporné.

Tvorcom sa ale napriek snahe nedarí vtiahnuť nás do (nezaujímavého) sveta, ktorý vytvorili. Občas prídu s niečím, na čo sa pozerá dobre (finále s policajnou jednotkou snímanou z „pohľadu vraha“), ale väčšinou je to rutina, banálnosť a stagnácia. O žiadny monumentálny príbeh priateľstva až za hrob rozhodne nejde (navyše polovica dua v polke mizne z deja). Ide len o prehliadku fajn trikov a masiek, čo je predsa len v dnešnej dobe už troška málo.

Paradoxne, rušili ma herecké výkony ústrednej dvojice, ktoré mi pripadali až príliš sympatické. Tak príliš, až boli skôr zaliečavé, než príjemné. Hrdinov si pritom nezahral nikto iný, než Derek Lee a Clif Prowse.

Kto?

Derek Lee, Clif Prowse tento americko-kanadský film nakrútili (ako svoj celovečerný debut), napísali, zahrali si kamarátov a, asi aby bola sranda, dali im svoje krstné mená. Určite ich nepoznáte. Toto si zrejme nakrútili hlavne aby dali o sebe vedieť svetu. Ktovie, možno sa naozaj objaví producent, ktorého ich film osloví dostatočne na to, aby im dal 10 – 15 miliónov na druhý film. Vlastne je to dosť pravdepodobné.

P.S. – V záverečných titulkoch sa nachádza bonusová scéna. Presne takú som čakal, takže žiadne prekvapenie. Ako ostatne celý film.

Afflicted, USA | Kanada 2013, cca 85 minút

Réžia a scenár: Derek Lee, Clif Prowse. Hudba: Edo Van Breemen. Kamera: Norm Li. Hrajú: Derek Lee, Clif Prowse, Baya Rehaz a ďalší