Od súmraku do úsvitu [8O %]
Deti noci
Streda, 03 Jún 2009 15:27

Recenzia parodického upírskeho hororu Roberta Rodrigueza a Quentina Tarantina OD SÚMRAKU DO ÚSVITU (1996).

Dusný deň, skurvene opustená púštna benzínová pumpa. Drsný šerif („Jedlo z mikrovlnky ťa zabije skôr, ako guľka z búchačky.“) v prepotenej košeli popíja limonádu, znudený predavač číta noviny. Vonku sa nepohne ani steblo trávy. Dialóg dostáva nový význam šerifovým vyhlásením, že dnes dvaja hajzli prepadli banku, postrieľali koho mohli a teraz mieria saj peniazmi za neďaleké hranice. Vtom sa spoza regálov vynoria dvaja ozbrojení hajzli, bratia Geckovci (George Clooney a Quentin Tarantino), prestrelia mu hlavu, zabijú predavača, zapália pumpu, vezmú rukojemníkov (Harvey Keitel, Juliette Lewisová, Ernest Liu) a zaparkujú v púštnej krčmovej žumpe Titty Twister, kde ich má čakať komplic. Bar ale v skutočnosti patrí upírom, nastáva noc a s ňou boj o prežitie.

„Vypadnite. Budem rátať do troch.“ - „Nie, to JA budem rátať do troch.“

OD SÚMRAKU DO ÚSVITU je parodický horor okorenený hustými dialógmi á la Tarantino. Bodaj by nie, keď režíroval jeho kamarát Robert Rodriguez (DESPERADO) a scenár napísal Tarantino osobne. Urobil tak ešte predtým, ako sa na celom svete preslávil PULP FICTION - HISTORKAMI Z PODSVETIA na žiadosť maskérskej/trikovej firmy, ktorá v tom čase prejavila záujem o v podstate hocijaký scenár, podmienkou bolo, aby propagoval jej latexové umenie. Tarantino scenár napísal, ale k samotnému filmovaniu došlo až o veľa rokov neskôr, keď už boli mená Tarantino a Rodriguez odskúšanými obchodnými značkami (obaja tvorcovia sa spoznali na Redfordovom nezávislom filmovom festivale Sundance so svojimi prvotinami EL MARIACHI a GAUNERI). OD SÚMRAKU DO ÚSVITU sa netvári, že nie je brak. Rodriguez nikdy nenakrúcal umelecky náročné filmy a Tarantino je známy ako bývalý pošuk z videopožičovne. Nikto z nich sa teda netajil láskou k tupým krvavým „grindhouse“ béčkam a pochybným hereckým hviezdam (Michael Madsen).

„Je mi výborne. Patrí mi celý svet. Až na to, že som práve do brata vrazil drevený kôl, pretože sa zmenil na upíra. Ale okrem toho je všetko v poriadku.“

Snímka je prepchatá toľkým nadhľadom, že ju nikto nemôže brať vážne. Rovnako vtipné, ako to, o aký vydarený film sa jedná, je však zároveň fakt, že ponúka seriózne herecké výkony. Snímka preslávila (dovtedy pediatrom zo seriálu „Pohotovosť“ v televízii zaškatuľkovaného) potetovaného Clooneyho v úlohe pokojnejšieho z bratov, ale mňa osobne zaujal skôr nadržaný Tarantino, ktorý si zahral Clooneyho šialenejšieho brata; nebol by som povedal, že je schopný podať taký mrazivý herecký výkon! Harvey Keitel (milovník nezávislých filmárov ako GAUNERI či SMOKE) je ako chybujúci kňaz stávkou na istotu a Juliette Lewisová (MYS HRÔZY, KALIFORNIA) predviedla to, čo vždy vedela najlepšie – labilné, dospievajúce dievčatá facsinované mocnou sexualitou masového vraha. Ďalej si užijeme striptérku Salmu Hayekovú a jej „prstové pitie“. Podpornej úlohe dominuje Tom Savini (slávny tvorca gore efektov pre horory PIATOK TRINÁSTEHO a Romerove zombíčiny).

„Bež domov, Kate. Možno som hajzel, ale nie skurvený hajzel.“

Medzi nezabudnuteľné scény patrí Sethov príchod do hotelovej izby (plus následné objavenie rukojemníčky v posteli) a vzrušujúcou hudbou podkreslená a dusnou erotickou atmosférou obohatená scéna s Hayekovou a hadom. Pozoruhodné je, že nech je snímka akokoľvek prehnaná/afektovaná, nájdu sa v nej nečakané záblesky „obyčajnej ľudskosti“. Napríklad, keď Seth zavedie reč na kňazovu manželku. Alebo keď si sadne k rukojemníčke a pokojne jej vysvetlí, že ak dodrží pravidlá, nezabije ju.

„Čítal tu niekto niekedy niečo o upíroch alebo iba spomíname na to, čo sme videli vo filmoch?“ - „To ako či sme čítali román?“ - „...Beriem to ako nie.“

OD SÚMRAKU DO ÚSVITU (ktoré sa dočkalo mizerného sequelu a o čosi menej mizerného prequelu) je svojrázny film, ktorý určite nie je určený pre každého. Má svoje chyby (blbé latexové masky... a mne osobne napríklad nikdy nesedelo, keď tvorcovia do hororu miešali humor), ale nemôžem mu dať len 60%, na to je príliš originálny. A na záver môj obľúbený Štokholmský syndróm.

From Dusk Till Dawn, USA, cca 108 minút

Réžia: Robert Rodriguez. Scenár: Quentin Tarantino. Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: George Clooney, Quentin Tarantino, Juliette Lewisová, Ernest Liu, Harvey Keitel, Cheech Marin, Danny Trejo, Salma Hayeková, Fred Williamson, Michael Parks, Tom Savini a ďalší