Zabudnutí hollywoodski komici I.
Piatok, 01 Marec 2013 04:00

Kam zapadli bývalé hollywoodske komediálne hviezdy Ricka Moranisa, Chevyho Chasea, Randyho Quaida, Toma Arnolda a Waynea Knighta?

Patril im komediálny žáner 80-tych rokov 20. storočia. V 90-tych rokoch ich ale čakalo snáď ešte necitlivejšie precitnutie, ako akčné hviezdy 80-tych rokov Schwarzeneggera, Stallonea, Lundgrena, Van Dammea a spol. Niektorí hollywoodski komici (často vychádzajúci z úspešnej televíznej skečovej šou „Saturday Night Live“) 80-tych rokov sa dnes nachádzajú v nepríjemnom stave. Dokonca v natoľko nepríjemnom, že Eddie Murphy a Jim Carrey sú na tom oproti nim výborne. Skrátka, John Candy zrejme môže byť rád, že v roku 1994 ako 43-ročný zomrel v Mexiku.

Rick Moranis (*1953) Maličký okuliarnatý Kanaďan začínal v rádiách a kluboch ako moderátor a komik. Divákov zaujal v r. 1984 v trháku Ivana Reitmana KROTITELIA DUCHOV, kde stvárnil otravného suseda Sigourney Weaverovej. Rolu si zopakoval aj v dvojke (1989), ale trojka ani po tonách kecov dodnes nevznikla. Rickovým najšťastnejším obdobím boli roky medzi prvým a druhým výletom do sveta duchov: zahral si v RODIČOVSTVE (r. Ron Howard), VESMÍRNYCH GULIACH (r. Mel Brooks), OBCHODÍKU HRÔZY (r. Frank Oz) a v hite MILÁČIK, ZMENŠIL SOM DETI (r. Joe Johnston), kde dostal hlavnú rolu. To sú komédie, ktoré fanúšikovia 80-tych rokov pokladajú za kultové. V 90. rokoch sa mu podarilo uchytiť rolu nemožného Barneyho v hranej adaptácii kresleného seriálu FLINSTONOVCI po boku Johna Goodmana v produkcii Stevena Spielberga. Inak sa ale strácal v neúspešných komédiách po boku Stevea Martina (MOJE MODRÉ NEBO, PRÍBEH Z LOS ANGELES) a v nezmyselných pokračovaniach MILÁČIK, ZMENŠIL SOM DETI (dvojka sa volala MILÁČIK, ZVÄČŠIL SOM NAŠE DIEŤA, trojka išla rovno na video). Zabudnutých bolo aj tých pár ďalších snímok, v ktorých v 90-tych rokoch hral (čudná komédia o šikane VEĽKÝ POSTRACH s Tomom Arnoldom). Po vlne neúspechov (a smrti manželky v roku 1991, s ktorou mal dve deti) sa utiahol do súkromia. Po r. 2000 sa prakticky úplne vytratil zo sveta filmu (maximálne občas daboval - disneyovky (MEDVEDIE SRDCE 1 a 2).

Tom Arnold (*1959) Do diváckeho povedomia vstúpil sitkomom „Roseanne“ (kde okrem hrania zvládol aj písanie scenárov a produkciu) a následným manželstvom s jeho hlavnou hviezdou Roseanne Barrovou. Vzhľadom na jej povesť hollywoodskej harpye manželstvo vydržalo AŽ štyri roky. Bolo Tomove prvé a rozhodne nie posledné. Zatiaľ sa rozviedol tri razy. V roku 2009 sa síce štvrtýkrát oženil a dodnes prekvapivo nedošlo k rozvodu, ale nie je všetkým dňom koniec. Ani ako herec nemal šťastie. V polovici 90-tych rokov si zahral vo VEĽKOM POSTRACHU s Moranisom. Kým ten sa špecializoval na jemný typ hanblivého, zakríknutého a popleteného humoru, Arnold bol vulgárne hovädo, ktorého bola plná izba. Prekvapivo účinkoval aj v akčných snímkach po boku Arnolda Schwarzeneggera (PRAVDIVÉ LŽI), Stevena Seagala (LOVEC POLICAJTOV alias SMRTEĽNÝ ZÁSAH) a Jeta Li (KOLÍSKA DO HROBU) - samozrejme nie v akčných, ale v komických roličkách. Hlavné úlohy v podstate nikdy nemal, tak si musel vystačiť s podpornými postavičkami po boku známejších kolegov (Hugh Grant – DVAJA V TOM). Dnes ho naplno pohltili televízne snímky a videofilmy, ktoré nikto nepozerá.

Wayne Knight (*1955) Svoju kariéru, aj keď kariéra je v jeho prípade silné slovo, postavil na... obezite. Aj keď v začiatkoch mal šťastie na filmy Olivera Stonea (NARODENÝ 4. JÚLA, J.F.K.) a zahral si malé úlohy v hitoch HRIEŠNY TANEC a ZÁKLADNÝ INŠTINKT (policajt v slávnej scéne prekrížených nôh), nepodarilo sa mu preraziť. Hoci sa špecializoval na komédie, na rozdiel od Moranisa a Arnolda sa nevyhýbal ani drámam/trilerom. Často však aj v nich stvárňoval síce záporné, ale nakoniec predsa len skôr komické postavičky (skorumpovaný technik Nedry v JURSKOM PARKU zabitý „kyselinovým“ dilophosaurom). Jeho stále rovnaká technika hrania (od „Takých normálnych mimozemšťanov“ cez SPACE JAM s Neilom Jordanom a Bugs Bunnym po MILIÓNOVÉ PRETEKY s Rowanom Atkinsonom) sa stala nudnou rutinou, vinou ktorej sa dnes z filmov takmer vytratil. Stretnúť sa s ním môžeme predovšetkým vďaka dabingu (disneyovka TARZAN, KUNG FU PANDA). V TOY STORY 2 síce tiež zdanlivo „len“ daboval (zlého zberateľa vzácnych hračiek), tento prípad je však zaujímavý tým, že postave do značnej miery prepožičal svoj typický vzhľad.

Randy Quaid (*1950) „Malý rozumom, veľký srdcom“. Taký je v griswoldskej sérii bratranec Eddie; grošom smrdiaci dobrák sa objavil v prvej („americkej“) a tretej („vianočnej“) časti. V druhej („európskej“) chýbal, čo si vynahradil v (bohužiaľ úplne zlej) štvorke z Las Vegas a následne sa prizabil hrozným televíznym spin-offom BLÁZNIVÁ VIANOČNÁ DOVOLENKA BRATRANCA EDDIEHO. Fyzicky neprehliadnuteľný (takmer dva metre) herec pritom začínal v dramatických filmoch uznávaných režisérov (POLNOČNÝ EXPRES Alana Parkera) a za POSLEDNÚ ESKORTU (1973) s Jackom Nicholsonom bol dokonca nominovaný na Oscara a Zlatý glóbus. Na Glóbus bol nominovaný aj za svoje výkony v televíznych snímkach L.B.J.: PRVÉ ROKY (kde si zahral amerického prezidenta Lyndona Johnsona, túto nomináciu premenil na víťazstvo) a ELVIS, kde si Jonathan Rhys Meyers zahral kultového speváka. Bohužiaľ, Randy sa zapredal hlúpym komédiám (dvojky CADDYSHACKU a PRVEJ LIGY). Hoci sa raz za čas vrátil k vážnejším veciam, aj v nich nakoniec hral komické postavičky (NOVINY Rona Howarda, pilot práškovacieho lietadla v sci-fi DEŇ NEZÁVISLOSTI). Takže ak sa nedajbože objavil v dramatickej úlohe, nikto tomu neveril (pritom v tom bol dobrý: šerif v POVODNI s Morganom Freemanom, fúzatý rančer v SKROTENEJ HORE alebo kráľ v GOYOVÝCH PRÍZRAKOCH). Práve tieto jeho občasné pokusy ho predsa len mierne povyšujú nad hore spomínaných pánov. Randy má však dar tieto vydarené záležitosti rýchlo utopiť v televíznych blbostiach (DNI SKAZY) a kino-prepadákoch (plešatý robot Eddieho Murphyho v PLUTO NASH). Zaujímavé je, že (ak zákulisné zdroje nepracujú s mylnými informáciami) na tom finančne rozhodne nie je zle! Za VIANOČNÉ PRÁZDNINY údajne dostal miliónový honorár + percentá z tržby, za mizerného KINGPINA (alias KRÁĽOV BOWLINGU s Woodym Harrelsonom) takmer tri milióny a, čo znie neuveriteľne, za GOYOVE PRÍZRAKY rovný milión, čo na podpornú roličku v koprodukčnom historickom filme Miloša Formana nie je najmenej. Herectvu sa venuje aj jeho mladší brat Dennis Quaid (stretli sa vo westerne Waltera Hilla THE LONG RIDERS).

Chevy Chase (*1943) Smutný pád. Chase bol žiarivou hviezdou „Saturday Night Live. Exceloval ako nezabudnuteľne popletený Clark W. Griswold v už spomenutej prázdninovej sérii. Vytvoril v nej perfektný pár s Beverly D´Angeloovou a zároveň sa stretol s Randym Quaidom, ktorému neustále musel požičiavať peniaze. Boli z toho štyri diely a, čo mnohí nevedia, kraťas z roku 2010. S Randym má Chevy spoločnú nielen filmovú sériu, ale aj výšku. Kul železo zahorúca: rýchlo sa objavil v úspešnej hoci dnes už zabudnutej golfovej komédii CADDYSHACK (ku ktorej pridal zabudnutú dvojku) či po boku ďalších dnes už stroskotaných komediálnych hviezd 80. rokov Dana Aykroyda (TAKÍ ISTÍ ŠPIÓNI AKO MY) a Martina Shorta/Stevea Martina (TRAJA AMIGOS). Akonáhle niektorý z jeho filmov 80-tych rokov nemal úspech, pohotovo prijal účinkovanie v ďalšej griswoldskej časti. Za VIANOČNÉ PRÁZDNINY, možno najlepší diel série, zinkasoval zaslúžene 6 miliónov. Čoraz viac ale nad ním získavali nadvládu problémy s pitím a drogami, ku ktorým sa v 90-tych rokoch pridal nešťastný výber scenárov. Komediálny žáner začal patriť agresívnejším komikom typu Jima Carreyho či Martina Lawrencea, oproti ktorým usadená stará škola nemala šancu. Čudné sci-fi Johna Carpentera NEVIDITEĽNÝ NA ÚTEKU nebola najlepším filmom na svete a griswoldovská „štvorka“ PRÁZDNINY V LAS VEGAS bola rovno hrozná (napriek tomu mu za ňu vyplatili 4 milióny). Vôbec, v 90-tych rokoch by sme ťažko našli nejaký jeho film, ktorý sa vyložene vydaril. Ešte smutnejší bol naňho pohľad po roku 2000. Vtedy si síce zahral relatívne vážnu rolu televíznej rosničky v rodinne ladenej SNEHOVEJ KALAMITE, ale to bolo asi tak všetko. Síce stále po troche hrá, obmedzil to ale spravidla len na televízne snímky a videofilmy. Výnimkou je snáď len seriál „Community“.